logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۹
[ شناسه خبر : ۱۶۳۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس مسائل سیاسی:

دولت آمریکا اعتقادی به نظام سیاسی دموکراتیک ندارد

-دولت-آمریکا-اعتقادی-به-نظام-سیاسی-دموکراتیک-ندارد
کارشناس مسائل سیاسی گفت: در حال حاضر بسیاری از جایگاه‌های سیاسی و بین‌المللی آمریکا کاهش یافته است و جایگاه گذشته خود را دهه‌ها است که از دست داده است.

اصغر پرتوی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا;  اظهار داشت: اعتراضات در آمریکا اعتراضات مهم، اثر گذار و کم سابقه در دهه‌های اخیر محسوب می‌شود.

وی با اشاره به نوع برخورد حکومت آمریکا با این موضوع، افزود: جنبش 99 درصد در سال‌های گذشته اگر چه طولانی بود اما نوع برخورد با آن جنبش متفاوت‌تر از این اعتراضات بود.

این کارشناس سیاسی گفت: نحوه برخورد نظام سیاسی آمریکا با چنین اعتراضاتی و دعوت از ارتش و تبدیل وضعیت جامعه به وضعیت امنیتی در کشوری که ادعای دموکراسی دارد، بعید به نظر می‌رسید.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: تیم ترامپ تیمی است که به نظام سیاسی دموکراتیک اعتقادی نداشته و واکنش‌ها و حرکت‌های آن غیر دموکراتیک است که چنین اقداماتی موجب افزایش اعتراضات می‌شود.

پرتوی با مقایسه وضعیت امروز جایگاه آمریکا با دوره پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، افزود: در حال حاضر بسیاری از جایگاه‌های سیاسی و بین‌المللی آمریکا کاهش یافته است و جایگاه گذشته خود را دهه‌ها است که از دست داده است.

وی با بیان اینکه در آن مقطع زمانی ادعا این بود که جهان تک قطبی شده و آمریکا تنها قدرت موجود بر روی کره زمین بوده و ایدئولوژی آمریکایی مسلط‌ ترین است، افزود: اما امروز شاهد وجود فاصله و شکاف بین اروپا و آمریکا هستیم.

این عضو هئیت علمی دانشگاه بیان داشت: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کشورهای اروپایی 100 درصد دنباله رو آمریکا بوده و این کشور را در تصمیمات سیاسی کلان همراهی می‌کردند اما در سال‌های اخیر از جمله برجام با وجود فشار ترامپ، اروپایی‌ها از پیروی صرف و کورکورانه تا اینجا سرباز زده‌اند.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: در گذشته آمریکا به عنوان کشوری که رهبری مسائل بین‌المللی را برعهده داشت مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان بود اما امروز چنین جایگاهی برای این کشور متصور نیست.

پرتوی بیان داشت: آمریکا یک طرفه و خودسرانه از بسیاری از قراردادهای بین‌المللی تاثیرگذار از جمله برجام، معاهده حفظ محیط زیست، اقلیمی پاریس و قرارداد خود با کشورهای آمریکای لاتین کنار می‌کشد.

وی یادآور شد: در حال حاضر آن نقش و جایگاه قبلی آمریکا که جهان بر روی تصمیمات این کشور به عنوان سردمدار دموکراسی و رهبری جهان حساب باز می‌کرد، خبری نیست و می‌توان گفت جایگاه آمریکا تنزل یافته است. //ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر