logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۴
[ شناسه خبر : ۱۶۲۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس روابط بین‌الملل:

انقلاب اسلامی، ایران را از وابستگی نجات داد/ امام خمینی(ره) استکبارستیزی را در جهان زنده کرد

انقلاب-اسلامی،-ایران-را-از-وابستگی-نجات-داد-امام-خمینی(ره)-استکبارستیزی-را-در-جهان-زنده-کرد
کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به تأثیرات انقلاب اسلامی ایران برجهان گفت: تأثیر سیاسی و فرهنگی انقلاب اسلامی در جهان بسیار زیاد است.

احمد مجتهدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به تحول‌هایی که انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) در جهان ایجاد کرده است، اظهار کرد: اولین تحولی که انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) در جهان و عرصه بین‌الملل ایجاد کرد در حوزه سیاست‌های خارجی است.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی ایران از یک وابستگی کامل تبدیل به سیاست استقلال و استکبارستیزی شد، ابراز کرد: این نوع سیاست خارجی هم در ایران شکل گرفت و هم الگویی برای کشورهای جهان شد.

کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به قیام‌هایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشورهای مختلف با بهره‌گیری از انقلاب اسلامی شکل گرفت، تصریح کرد: این یک دستاوردی برای انقلاب اسلامی ایران بود.

وی با بیان اینکه تحول دیگری که انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل ایجاد کرد تأثیر بر راهبرد قدرت در منطقه بود، عنوان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران قدرت در بین بلوک شرق و غرب تقسیم‌شده بود و کشورها ناگزیر بودند زیر پرچم یکی از این دو قدرت قرار گیرند و ادامه حیات داشته باشند.

مجتهدی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران راهبرد و موازنه قدرت بلوک شرق و غرب را به‌هم‌ریخت، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با بهم زدن موازنه قدرت در جهان خود به یک قدرت نوظهور مبتنی بر نظام سیاسی ولایت‌فقیه و حاکمیت دین در عرصه اجتماع شد.

وی بیان کرد: اکنون بعد از 40 سال تمامی کشورها به نقش بی‌بدیل ایران در مناسبات قدرت منطقه‌ای و جهانی اعتراف می‌کنند و معترف هستند که کشورها نمی‌توانند هیچ تصمیمی منطقه‌ای و جهانی را بدون در نظر گرفتن نقش ایران بگیرند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه از دیگر دستاورد انقلاب اسلامی، تأثیر بر گروه‌های سیاسی در جهان بوده است، افزود: گروه‌های سیاسی و مبارزی با الهام و الگو گرفتن از جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف ازجمله لبنان، یمن، عراق، پاکستان، افغانستان و... تشکیل‌شده است.

وی با بیان اینکه قوی‌ترین گروه‌های سیاسی را ما در جنگ داخلی عراق و سوریه می‌بینیم افزود: گروه‌های منتسب به حشدالشعبی دقیقاً با الگو و مستشاری فکری جمهوری اسلامی ایران می‌جنگند.

مجتهدی با اشاره به تأثیر بالای جمهوری اسلامی ایران در عرصه فرهنگی بر روابط بین‌الملل، تصریح کرد: وحدت جهان اسلام یکی از آرمان و شعارهای انقلاب اسلامی بود که حضرت امام خمینی آن را به‌صورت عملیاتی در کل دنیا جا انداختند و امت اسلامی به یک وحدت تمدنی رسید.

وی با اشاره به روز قدس ابراز کرد: روز قدس یک فرهنگی است که به رهبری حضرت امام خمینی (ره) برای تمامی دنیا یک الگو شد.

کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران تأثیرات بسیار بالایی برجهان گذاشته است، ادامه داد: تأثیرات انقلاب اسلامی در دو حوزه سیاسی و فرهنگی ملموس‌تر از سایر حوزه‌ها است.

وی با بیان اینکه وحدت جهان اسلام آرمان حضرت امام خمینی (ره) بود که با تشکیل مجمع جهانی ترغیب مذاهب اسلامی به عینیت رسید، افزود: استکبارستیزی یکی از تأثیرات انقلاب اسلامی بر عرصه فرهنگی در جهان است.

مجتهدی با بیان اینکه ما در عرصه داخلی هم تأثیرات زیادی را در حوزه فرهنگ داشته‌ایم، تصریح کرد: بزرگ‌ترین دستاوردها مبارزه با نماد فرهنگ غربی، مبارزه با تهاجم فرهنگی، ارتفاع جایگاه و منزلت زن در اجتماع و... بوده است.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر