logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۸
[ شناسه خبر : ۱۶۲۵۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرکل محیط زیست استان زنجان:

روستاییان زنجانی مراقب حمله گرگاس باشند

روستاییان-زنجانی-مراقب-حمله-گرگاس-باشند
مدیرکل محیط زیست استان زنجان با اشاره به موضوع حمله یک قلاده گرگ به اهالی یکی از روستاهای خرمدره گفت: احتمال حمله گرگ در این فصل به انسان وجودن ندارد بنابراین مورد توسط یک گرگاس اتفاق افتاده است.

حسین آبسالان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به علت حمله گرگ به یکی از اهالی روستای خرمدره اظهار کرد: مشخص نیست این حمله توسط یک گرگ اتفاق افتاده یا گرگاس بوده است.

وی با تاکید براینکه معمولا گرگ‌ها در ایام تابستان و بهار از انسان می‌ترسند و احتمال حمله آن به انسان خیلی پایین است تصریح کرد: گرگاس هم خصلت سگ دارد و هم گرگ، به همین دلیل حمله این حیوانات به انسان بالا بوده و این مورد براساس بررسی‌های انجام شده احتمال می‌رود توسط گرگاس اتفاق افتاده باشد.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با تاکید براینکه مردم باید کمی مراقب باشند چون این حیوانات در فصل تولید مثل هستند و در این شرایط احتمال حمله به انسان بسیار بالا است افزود: خوشبختانه در چند سال اخیر تنها این یک مورد بود که اتفاق خاصی پیش نیامد.

وی خاطر نشان کرد: نمی‌توان گفت که گرگاس لزوماً و همیشه حیوانی خشن‌تر از گرگ است چرا که در نتیجه جفت گیری گرگ و سگ تنوعی از خصوصیات ژنتیکی بروز می‌کند که ممکن است به گرگ یا سگ نزدیک و یا میانه‌ای از هر دوی آنها باشد.

آبسالان با تاکید بر اینکه آموزش‌های لازم برای مردم منطقه داده شده تا مردم مراقب این حیوانات در طبیعت باشند افزود: گرگ‌ها معمولا زمستان به خاطر گرسنگی شدید به انسان حمله می‌کنند، اما گرگاس انسان را در هر فصلی ببیند امکان حمله کردن به انسان حتی در بهار و تابستان هم وجود دارد.

وی در مورد تعیین تکلیف پساب‌های زیتون شهرستان طارم نیز به موج رسا گفت: پساب‌های زیتون چند نوع است که یکی برای روغن کشی است و طبق نظر ما طرح سه فاز به دو فاز تبدیل شود و احتیاجی هم به تصفیه خانه ندارد.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه این امر به منظور کاهش هزینه‌ها انجام شده است گفت: همچنین این طرح باعث می‌شود پساب کمتری تولید شود.

وی گفت: افرادی که در این زمینه سرمایه‌گذاری کردند باید مدیریت کنند تا تنش زیست محیطی کاهش یابد و آسیب‌های آنها به حداقل برسد.

آبسالان همچنین در مورد علت مرگ ماهیان سد گلابر نیز افزود: مشکل آلودگی آب نیست و در مناطق بالا دستی سد نیز صنایعی خاصی مستقر نیست و به همین خاطر علت مرگ ماهی‌ها توسط دامپزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد.//ع   

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر