logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۳
[ شناسه خبر : ۱۶۲۳۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
موج رسا گزارش می‌دهد؛

حذف یارانه دولتی از تولید سموم کشاورزی مشکل‌ساز شد/ مافیای بازار به دنبال افزایش قیمت

حذف-یارانه-دولتی-از-تولید-سموم-کشاورزی-مشکل‌ساز-شد-مافیای-بازار-به-دنبال-افزایش-قیمت
برداشته شدن یارانه دولتی از تولید سم کشاورزی باعث شده شرکت‌های تولید کننده سم کشاورزی از عرضه محصولات خود در بازار خودداری کنند.

به گزارش موج رسا; حذف ارز یارانه‌ای سموم کشاورزی باعث شده عده‌ای از شرکت‌های تولید کننده از این وضعیت سوء استفاده کرده و محصولات خود را که از طریق ارز دولتی در گذشته تهیه کردند را در بازار عرضه نکنند و در همین راستا بیشتر شرکت‌ها محصولات خود را دپو کردند.

این روند باعث کمبود سموم کشاورزی آن هم در زمان مبارزه با آفت شده و اکنون گندمکاران در زنجان با مشکل نبود سموم مبارزه با سن گندم مواجه هستند.

تداوم این مشکل می‌تواند به تولید و ذخیره استراتژیک گندم استان زنجان نیز تاثیر منفی داشته باشد. به گفته کشاورزان و تایید موضوع توسط برخی از مدیران زنجانی شرکت‌های تولید کننده سموم به دنبال افزایش قیمت سموم هستند و با کاهش عرضه در بازار می‌خواهند به اهداف از پیش تعیین شده خود برسند.

سموم کشاورزی در زنجان قیمت ثابتی ندارند

نبی‌الله بختکی مدیرحفظ نباتات جهادکشاورزی استان زنجان در رابطه به این موضوع به موج رسا گفت: نمی‌توانیم بگوییم که کمبود نداریم و سم مورد نیاز برای مبارزه با ملخ نیز به سختی تامین می‌شود.

وی بیان کرد: فروشگاه‌های توزیع سم کشاورزی نیز قیمت‌های ثابتی ندارند و این موضوع از شرکت‌های تولید سموم نشات گرفته است.

مدیرحفظ نباتات جهادکشاورزی استان زنجان تاکید کرد: تولید کنند‌گان سموم کشاورزی مواد اولیه را با ارز یارانه‌ای تامین می‌کردند.

وی با بیان اینکه این تولیدکنندگان در تلاش هستند تولیدات خود را که با ارز دولتی انجام دادند را در انبارها ذخیره کرده و با ارز آزاد در بازار عرضه کنند بیان کرد: این موضوع را پیگیری می‌کنیم ولی متاسفانه این مشکلات باعث شده با کمبود سموم در بازار مواجه شویم.

بختکی با تاکید براینکه اکثر شرکت‌های تولیدکننده سموم کشاورزی محصولات خود را احتکار کرده و تولیدات خود در بازار عرضه نمی‌کنند افزود: این شرکت‌ها مدعی این هستند که قیمت‌های فعلی تعیین شده به صرفه نیست و به دنبال افزایش قیمت هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه این وضعیت آیا می‌تواند منجر به تبدیل بحران برای کشاورزان شود و آیا این مشکل روند مبارزه با سن گندم را مختل می‌کند یانه؟ افزود: در حال حاضر نمی‌توان در این مورد نظر قطعی داد و پیگیر این موضوع هستیم تا قیمت سموم در بازار افزایش پیدا نکند و محصولاتی که با ارز یارانه‌ای تولید شده در بازار توزیع شود.

مدیرحفظ نباتات جهادکشاورزی استان زنجان با تاکید براینکه زیاد هم امیدوار نیستیم که بتوانیم در این راستا موفق شویم عنوان کرد: مافیای سم فروشی ایجاد شده و به دنبال افزایش قیمت هستند.

وی با بیان اینکه شاید این مشکلات با پا درمیانی سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان برطرف شده و قیمت متعادلی در بازار ایجاد شود افزود: در حال حاضر یک نوع سم در بازار با چندین قیمت عرضه می‌شود و یک نوع سم در سامانه تدارکات دولت نیز 110 هزار تومان تا 145 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

بختکی با تاکید براینکه شرکت‌های سم سازی نیز از دولت شاکی هستند و مدعی هستند در مرحله ضرر دهی به سر می‌برند افزود: کشاورزان سموم مورد نیاز برای مقابله با سن گندم را از بازار آزاد تامین می‌کنند.

شرایط سخت گندمکاران در مبارزه به سن گندم

شیری یکی از کشاورزان زنجانی در مورد مشکل کمبود سموم مبارزه با آفت گندم عنوان کرد: کشاورزان به سختگی سموم مورد نیاز برای مبارزه با سن گندم را از بازار تهیه می‌کنند.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر کمبود سموم در بازار زنجان بحرانی شده است افزود: در حال حاضر زمان مبارزه با سن گندم بوده و این شرایط برای گندمکاران به هیچ وجه شرایط خوبی نیست.

این کشاورز زنجان با بیان اینکه امسال با مطرح شدن استاندارد خرید گندم و با تداوم شرایط کمبود سم برای کشاورزان شرایط خوبی پیش‌بینی نمی‌شود ابراز کرد: قیمت سموم کشاورزی 100 درصد افزایش یافته و قیمت بیشتر سم‌ها دو یا چند برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت بازار سموم در شرایط نامناسبی قرار دارد بیان کرد: کشاورزان با مشکل می‌توانند سم تهیه کنند و خیلی از کشاورزان هم تاکنون نتوانستند سموم مورد نیاز مزارع خود را تهیه کنند.

ربیعی یکی دیگر از کشاورزان با اشاره به اینکه کشاورزان در تهیه سم مشکل دارند افزود: خیلی از کشاورزان نمی‌توانند در بازار سم پیدا کنند.

وی افزود: نبود بازار مناسب برای عرضه محصولات مشکلی که هر ساله کشاورزان با آن مواجه هستند و از طرفی هم نبود سم این مشکلات کشاورزان را چند برابر کرده است.

این کشاورز زنجانی با بیان اینکه در تهیه کودشیمیایی نیز مشکل داریم عنوان کرد: قیمت‌ سم و کود نسبت به سال گذشته چند برابر افزایش یافته و این موضوع برای کشاورزان به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد.

حال باید دید این مشکل تا کجا پیش می‌رود. آیا این مشکل هم همانند سایر مشکلات و چالش‌های بخش‌های دیگر کشاورزی ادامه‌دار خواهد بود و موجب متضرر شدن کشاورزان خواهد شد یا اینکه با ورود مسئولان خاتمه می‌یابد. در واقع دود همه این بی‌برنامگی‌های دولت در حوزه کشاورزی به چشم مردم می‌رود.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر