logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۵
[ شناسه خبر : ۱۶۰۸۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس مسائل اقتصادی:

منفی‌های بازار سرمایه موقتی است/ بورس ظرفیت جدید برای سرمایه‌گذاری

منفی‌های-بازار-سرمایه-موقتی-است-بورس-ظرفیت-جدید-برای-سرمایه‌گذاری

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر چه طی هفته گذشته بازار بورس منفی شده است اما برگشته و مثبت می‌شود.

محمد جلیلی امروز در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: بازار بورس در حال حاضر از دو منظر کوتاه و بلند مدت قابل بررسی بوده و ادامه دار بودن آن می تواند منجر به توسعه اقتصادی کشور شود.

وی با بیان اینکه از نظر بلند مدت باید گفت بازار سرمایه به تازگی راه خود را پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌شود که جلو رفته و رشد پیدا کند، افزود: بازار بورس به عنوان مکانیزمی در اقتصاد اغلب کشورهای جهان استفاده شده و برخی‌ها نیز بیش از صد سال از آن بهره برده‌اند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برخی از کشورهای جهان توانسته‌اند اقتصاد خود را بر مبنای بازار سرمایه به گردش درآورده و بزرگی بازار سرمایه آنها معادل اقتصادشان است.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه در کشور ما بازار سرمایه بسیار محدود بوده و در بررسی از اقتصاد، بعد خانوار و مردم مشخص می‌شود که درصد کمی از مردم در این بازار حضور دارند، افزود: سهم مردم در بازار بورس در طی سالیان متمادی ناچیز بوده است.

جلیلی ادامه داد: اکثر مردم ایران همواره پول‌های اضافی خود را در بانک‌‌ها سرمایه‌گذاری کرده و یا اگر کاری بلد بودند در بازار از آن استفاده می‌‌کردند.

وی گفت: بورس ظرفیت جدیدی برای سرمایه‌گذاری مردم فراهم کرده است اما هنوز 10 درصد آن در اقتصاد فعال نشده است و با فعالیت بیشتر بزرگتر شده و می تواند کارآیی لازم را داشته باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تنها روش سرمایه‌گذاری مردم ایران در گذشته خارج از سرمایه‌گذاری در بانک، خرید زمین و ملک بوده است، افزود: این در حالی است که بورس ظرفیت بسیار مطلوبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به سهولت فعالیت در بازار بورس به عنوان یکی از مزیت‌های آن، بیان داشت: در بورس ظرف دو سه دقیقه کار فکری می‌توان به سهولت معامله کرد.

جلیلی خاطرنشان کرد: بورس به دلیل کم هزینه و سالم بودن و نظارت نهادی همچون سازمان بورس می‌تواند جایگزین بازارهای رایج در آینده شود.

وی با اشاره به نتایج کوتاه مدت بازار بورس، گفت: به این دلیل که مردم هنوز فرهنگ سرمایه‌گذاری را کسب نکرده و شناخت کامل از آن ندارند، تصمیمات هیجانی گرفته و تحت تاثیر اخبار قرار می‌‌گیرند.

این استاد دانشگاه هجوم برای خرید و فروش را یکی از تاثیرات کوتاه مدت بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: اگر چه طی هفته گذشته بازار منفی شده است اما برگشته و مثبت می‌شود.

جلیلی افزود: بازار سرمایه همواره در تب و تاب بوده و طبیعی است که گاهی اوقات نوسان داشته باشد اما نباید با تصمیم‌های هیجانی از آن خارج شد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر