logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۱
[ شناسه خبر : ۱۶۰۵۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان زنجان:

60 درصد نیاز استان زنجان به خوراک دام تامین نمی‌شود

60-درصد-نیاز-استان-زنجان-به-خوراک-دام-تامین-نمی‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه مشکل کمبود نهاده‌های دامی در استان زنجان گفت: در حال حاضر 60 درصد نیاز استان به خوراک دام تامین نمی‌شود.

سید محمد علی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در مورد وضعیت خوراک دام در استان زنجان اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت خوبی را در استان زنجان نداریم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بخش زیادی از نهاده‌های دامی خود را از بازار آزاد تامین می‌کنند و سهمیه‌ای که برای استان زنجان در نظر گرفته شده جوابگوی استان نبود و تنها 40 درصد نیاز استان زنجان را تامین می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان زنجان بیان کرد: تداوم این مشکل در تولید مرغ در استان تاثیر گذار بوده و جوجه ریزی روز به روز در مرغداری‌ها کاهش می‌یابد و این مشکل همچنین در تولید گوشت قرمز و شیر نیز قطعا تاثیر گذار خواهد بود.

وی سهمیه‌های بخش خصوصی نیز به اندازه کافی تامین نمی‌شود بیان کرد: متاسفانه تداوم این مشکل در تولید اثر منفی خواهد داشت و بیشترین اثر به بخش تولید طیور دارد چرا که مرغداری‌ها وابستگی شدیدی به واردات نهاده‌ها دارند.

صادقی در مورد تاثیر کمبود نهاده‌ها به قیمت لبنیات و شیر در بازار به موج رسا گفت: کمبود نهاده‌ها تنها عامل افزایش قیمت‌ شیر و لبنیات نمی‌تواند باشد ولی وقتی کمبود نهاده وجود داشته باشد و دامدار مجبور باشد نهاده‌ها را در بازار آزاد به چندین برابر قیمت تامین کند قطعا در قیمت شیر و لبنیات تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه کمبود نهاده‌ها بیشتر در عرضه محصولات دامی تاثیر گذار بوده و کاهش عرضه باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود عنوان کرد: باید این کمبودها به نوعی برطرف شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان زنجان در تاثیر گذاری این وضعیت به پروژه‌های جدید حوزه دامداری افزود: سرمایه‌گذاران جدید به نوعی امیدوارانه اجرای پروژه‌های خود را ادامه می‌دهند چرا که خیلی از این سرمایه‌گذاران نمی‌توانند طرح‌های خود را رها کنند ولی در سرعت اجرا شاید کمی تاثیر گذار باشد.

وی با تاکید براینکه این وضعیت برای همه دامداران نگران کننده است افزود: بیش از 2 میلیون تن نهاده در بنادر کشور موجود است و باید این نهاده‌ها از طریق بخش خصوصی ترخیص شده و در اختیار وزارت جهادکشاورزی قرار گرفته و در مرحله توزیع قرار گیرد.

صادقی با تاکید برای این اقدام نیز مشکلات تخصیص ارز نیز وجود دارد و دولت برای اینکه این مشکل را مرتفع کند از ذخیره پشتیبانی امور دام استفاده می‌کند عنوان کرد: اگر نهاده‌های بخش خصوصی نیاید این مشکل همچنان پابرجا خواهد بود و شاید هم در آینده باعث وقوع بحران شود.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر