logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۹
[ شناسه خبر : ۱۶۰۴۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس مسائل منطقه:

ضربات سنگین انصار الله عربستان را مجبور به اعلام آتش بس کرد

ضربات-سنگین-انصار-الله-عربستان-را-مجبور-به-اعلام-آتش-بس-کرد

کارشناس مسائل منطقه گفت: عربستان برای کاهش سرعت فروپاشی و جلوگیری از پیشروی نیروهای یمن یک سویه آتش بس اعلام کرد.

سید هادی سید افقهی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار  موج رسا; اظهارداشت: اعلام آتش بس از سوی عربستان در زمینه یمن بیشتر اوقات به صورت یکطرفه و فریبی بیش نبوده است.

وی افزود: عربستان با اعلام آتش بس با حرکتی تاکتیکی تلاش کرده است تا شیب تند پیشروی‌ها و پیروزی‌ها انصار الله و ارتش یمن را کاهش داده و به اهداف خود نائل شود.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: در چند ماه اخیر یمنی‌ها در دو عملیات "نصر من الله" و "کمین" ضربه سختی را به عربستانی‌های وارد کرده و آنها را مجبور به فرار کردند.

 کارشناس مسائل سیاسی گفت: ضربه یمنی‌های به نیروهای عربستان به اندازه‌ای سنگین بود که خود یمنی‌ها به دستور عبدالملک حوثی رئیس رهبران شیعه به نیروهای عربستان می‌گفتند:" فرار کنید ظرفیت نداریم اسیر بگیریم".

 سید افقهی با اشاره به کسب غنائمی از جمله توپ، تانک، نفربر، موشک، مسلسل، غذا و لباس از عربستانی‌ها توسط نیروهای یمن، خاطرنشان کرد: نیروهای عربستان در حال فروپاشی بودند.

وی گفت: عربستان برای کاهش سرعت فروپاشی و جلوگیری از پیشروی نیروهای یمن یک سویه آتش بس اعلام کرد.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در عکس‌العمل به این آتش بس یک طرفه یمنی‌ها گفتند "چندین بار چنین اقدامی از سوی عربستان انجام شده است و ما فریب نمی‌خوریم اگر دنبال حل مشکل یمن هستید چرا محاصره غذایی، دارویی، اذیت و آزارها و و بستن فرودگاه را تمام نمی‌کنید، اگر حسن نیت دارید باید راست آزمایی شوید".

این کارشناس مسائل منطقه یادآور شد: همزمان با مسئله آتش بس حملات سنگین و پرتکرار هواپیماهای متجاوز سعودی به استان الحدیده ادامه یافت در حالی که این بندر تنها بندر فعال و باز یمنی‌ها بوده و سوخت و لوازم مورد نیاز آن وارد این کشور می‌شود.

سید افقهی با اشاره به مسائل جنوب یمن، گفت: در این منطقه  جنگ بین طرفداران عربستان سعودی و در راس آنها منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و طرفداران امارات عربی در منطقه عدن و جزیره استراتژیک و مهم ثبات ادامه دارد.

وی افزود: این جزیره به دلیل داشتن ثروت‌های خدادادی از ارزش بالایی برای اماراتی‌ها برخوردار است.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: طرفداران امارات در عدن حکومت و مجلس انتقالی تاسیس کردند که یا با توافق سعودی‌ها یا برای رقابت با سعودی‌ها بود که این امر موجب شد تا با بخشی از بنادر عدن اشغال شود که مورد اعتراض شدید سعودی‌‌ها قرار گرفت.

سید افقهی افزود: گزینه دیگری در این زمینه مطرح شد که این موضوع مقدمه‌ای برای تجزیه یمن است که با بهانه مجلس انتقالی رخ داد و برخی فعالان جنوب که به دنبال جدایی از یمن شمالی هستند، نیز به این موضوع دامن زدند.

وی گفت: در حال حاضر عشایر جنوب با عربستان سعودی درگیرند چرا که معتقدند عربستان نه تنها به دنبال آزادی آنها نیست بلکه می‌خواهد املاک، ثروت و بنادر مهم آنها را تسخیر کند و از طرف دیگر اماراتی‌ها با عربستان درگیرند هستند.

این کارشناس مسائل منطقه بیان داشت: در سوی دیگر نیز نماینده سازمان ملل به جای بی‌‌طرفی به سمت عربستان سعودی تمایل دارد که این امر موجب شده تا مورد خشم و بی‌‌اعتمادی صنعا و انصار الله قرارگیرد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر