logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۳
[ شناسه خبر : ۱۶۰۳۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
وقتی میزان عرضه کاهش می‌یابد؛

افزایش قاچاق در کمین بازار موبایل/ افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها صدای انجمن واردکنندگان را هم درآورد

افزایش-قاچاق-در-کمین-بازار-موبایل-افزایش-بی‌سابقه-قیمت‌ها-صدای-انجمن-واردکنندگان-را-هم-درآورد

با توجه به کاهش عرضه موبایل در کشور با شیوع بیماری کرونا، کارشناسان معتقدند ادامه چنین وضعیتی موجب افزایش قاچاق می‌شود.

به گزارش موج رسا; تحولات اخیر بازار موبایل موجب شده تا قیمت گوشی با افزایش چشمگیری مواجه بوده و قیمت برخی از موبایل ها نجومی شود.

اگرچه شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و نیاز دانش‌آموزان به استفاده از موبایل برای درس خواندن از طریق فضای مجازی عامل مهمی در این زمینه محسوب می‌شود اما اتفاقات دیگری موجب این گرانی شده است.

با رصد تحولات بازار موبایل در کشور می‌توان متوجه این موضوع بود با توجه به کاهش قدرت خرید مردم برخی دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی نیز به دلیل بالا بودن قیمت موبایل نتوانستند درس‌های خود را فرابگیرند.

*کاهش واردات، عامل گرانی موبایل

با شیوع بیماری کرونا از اسفند ماه سال گذشته بخش بزرگی از تخصیص ارز بازرگانان نیز بی‌اعتبار شده یا به پایان رسیده است که این امر موجب کاهش واردات موبایل و افزایش قیمت این کالا در بازار شده است.

حجم عمده‌ای از کالاهای خریداری شده نیز به دلیل شرایط حاکم بر جامعه و شیوع بیماری کرونا دپو شده یا به واسطه تحریم‌های موجود به دست فروشندگان نرسیده است.

کاهش عرضه و افزایش تقاضا در دو ماه گذشته بازار موبایل را با چالش و با افزایش قیمت مواجه کرده است.

*افزایش بی‌سابقه 30 درصدی قیمت موبایل

افزایش بی‌سابقه 30 درصدی قیمت موبایل حتی صدای انجمن واردکنندگان موبایل را نیز در آورده و این انجمن چنین افزایشی را موجب ایجاد تنش در زنجیره عرضه و توزیع عنوان کرده است.

با وجود اینکه مصرف ماهانه کشور یک میلیون و 200 هزار دستگاه موبایل است امسال با توجه به آمارهای ارائه شده تنها 700 هزار دستگاه وارد کشور شده است که پاسخگوی نیاز بازار نبوده است.

کمبود جهانی موبایل، محدود شدن مرزها ترانزیتی و واردات و نیاز دانش‌آموزان به نرم افزارهای موبایلی از دلایل مهمی است که برای گران شدن این کالا ارائه می‌شود.

یکی از فروشندگان موبایل در زنجان، به خبرنگار موج رسا، گفت: باری که قرار بود دو ماه پیش به دستمان برسد هنوز نرسیده و مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده است.

محمدی با بیان اینکه بیشترین مشتریان موبایل در حال حاضر والدینی هستند که می‌خواهند برای فرزندان خود موبایل تهیه کنند، خاطرنشان کرد: سطح عظیمی از تقاضا وجود دارد که بازار را دچار مشکل کرده است.

وی افزود: افزایش قیمت ارز و عدم تخصیص آن به واردات موبایل یکی دیگر از مشکلات پیش روی این صنف است که متاسفانه هنوز حل نشده است.

*افزایش تقاضا و کاهش معاملات

یکی دیگر واردکنندگان موبایل نیز یکی از دلایل گرانی موبایل را افزایش تقاضا و کاهش معاملات فیزیکی به دلیل شیوع بیماری کرونا و نبود برخی برندها در بازار می‌داند و معتقد است، قیمت برخی برندهای موبایل تا 30 درصد نیز افزایش داشته است.

آقاجانلو با بیان اینکه خالی شدن انبارها به دلیل کاهش واردات از دیگر گرانی موبایل است، ادامه داد: کمبود ارز و شیوع بیماری کرونا موجب شد تا میزان واردات متناسب با نیازهای بازار نباشد.

وی خاطرنشان کرد: چین یکی از مبادی ورودی موبایل به کشور محسوب می‌شود که به دلیل شیوع بیماری در این کشور، مشکلات عدیده‌ای در جهان برای دسترسی به این کالا به وجود آمد.

این فعال اقتصادی بیان داشت: بسته شدن مرزها موجب شده تا واردات کاهش یافته و درصورتی که این محدودیت‌ها رفع شود، امکان کاهش قیمت موبایل وجود دارد.

فضایل رستمی رئیس اتحادیه خدمات رایانه و تلفن همراه زنجان در این زمینه با اشاره به افزایش 30 درصدی قیمت موبایل در زنجان، به خبرنگار موج رسا، گفت: کمبود کالا  افزایش قیمت دلار و افزایش تقاضا از دلایل مهم این گرانی محسوب می‌شود.

*قیمت موبایل کاهش می‌یابد

وی افزود: در یک هفته گذشته قیمت موبایل رو به پایین بوده و برخی مدل‌ها بین 20 تا 30 درصد و برخی‌ها تا 10 درصد کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه خدمات رایانه و تلفن همراه زنجان با بیان اینکه در صورتی که واردات موبایل به کشور انجام شود قیمت کاهش می‌یابد، افزود: در صورتی که واردات این دستگاه انجام نشود، میزان قاچاق افزایش می‌یابد.

رستمی تصریح کرد: با افزایش قاچاق قیمت گوشی بازار در بازارا بین 20 تا 30 درصد تفاوت خواهد کرد و عملا دست فروشندگان در این زمینه بسته می‌ماند.

یکی دیگر از دلایل گرانی موبایل نیاز مردم به این دستگاه در شرایط بیماری کرونا و پسا کرونا است که در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها به صورت اینترنتی فعالیت کرده و افزایش آموزش های آنلاین و خرید و پزشکی نیاز به این دستگاه را بالا برده است.

اگر چه قیمت موبایل در حال حاضر 30 درصد افزایش یافته است اما به دلیل محدودیت موجود برای واردات و ادامه این روند احتمال افزایش نامتعارف قیمت این نوع دستگاه محتمل است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر