logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۶
[ شناسه خبر : ۱۶۰۲۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان:

تکمیل سد مشمپا مشکل آب ۲۱۹ روستای استان زنجان را برطرف می‌کند/ افزایش ورودی آب سدها در استان

تکمیل-سد-مشمپا-مشکل-آب-۲۱۹-روستای-استان-زنجان-را-برطرف-می‌کند-افزایش-ورودی-آب-سدها-در-استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به بارندگی‌های استان زنجان گفت: بارندگی‌ها امسال هم خوب بوده و در اثر بارندگی‌ها، میزان ورودی آب سدهای استان زنجان در چند سال اخیر 300 درصد افزایش یافته است.

یوسف رضاپور در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار کرد: ورودی آب به پشت سدهای این استان در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته که بارندگی بصورت سیلاب وارد سدهای استان شد، کاهش 18 درصدی داشته اما نسبت به سال 97 بیش از سه برابر افزایش یافته است.

وی با اشاره به میزان ورودی آب سدهای استان زنجان عنوان کرد: میزان ورودی آب به پشت سدهای این استان 213 میلیون مترمکعب بوده که این میزان نسبت به سال گذشته 18 درصد کاهش یافته اما نسبت به سال 97 بیش از 300 درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در مورد وضعیت بارش‌های سالجاری بیان کرد: امسال بارندگی‌های بسیار مطلوبی در اغلب استانهای کشور از جمله زنجان را شاهد بودیم که در میزان ذخیره آب در سدها و سطح آب‌های زیرزمینی تاثیرگذار بود.

وی بیان کرد: بارندگی‌های استان نسبت به سال گذشته 8 درصد کاهش دارد اما این میزان نسبت به آمار بلند مدت 33 درصد افزایش یافته است.

وی به وضعیت آب‌های زیرزمینی استان نیز اشاره و عنوان کرد: 5 دشت استان همچنان در حالت بحرانی قرار دارند و روند مصرف آب‌های زیرزمینی در این دشت‌ها بیشتر از میزان ورود آب به سفره‌های زیرزمینی است.

رضاپور بیان کرد: مصرف بیش از میزان آب وارده به سفره‌های زیرزمینی می‌تواند ذخایر آبی را در آینده با بحران جدی مواجه کند.

وی با بیان اینکه در مجموع سطح تراز آب‌های زیرزمینی در این استان سالیانه حدود ۷۷ سانتیمتر پایین می‌رود گفت: اگر کشاورزان و بهره‌برداران مصرف آب را رعایت نکنند در ۲۰ سال آینده با بحران آب مواجه خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در مورد میزان مصرف آب‌های زیرزمینی در استان زنجان بیان کرد: مصرف آب‌های زیرزمینی در استان یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده که ۸۵ درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی و مابقی در بخش صنعت و آب شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در پایان با اشاره به ساخت سد مشمپا و آب رسانی به روستاهای پایین دست این سد افزود: سد مشمپا نیز با هدف تامین آب ۲۱۹ روستای استان به میزان ۳۲.۵ میلیون مترمکعب بوده و آب واحدهای صنعتی به میزان ۱۷.۵ میلیون مترمکعب توسط این سد تامین خواهد شد.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر