logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۷
[ شناسه خبر : ۱۵۹۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس مسائل اقتصادی:

حذف 4 صفر نباید بهانه‌ای برای تورم و افزایش قیمت‌ها باشد

حذف-4-صفر-نباید-بهانه‌ای-برای-تورم-و-افزایش-قیمت‌ها-باشد

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با توجه به تحریم‌های آمریکا و شرایط بیماری کرونا و نداشتن شرایط ثبات اجرای طرح حذف 4 صفر از پول کلی، شاید با مشکل مواجه شود.

حسین محمودی اصل امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: کشورهای مختلف جهان تجربه حذف صفر از پول ملی را به جهان ارائه داده‌اند و در ایران نیز چندین بار این موضوع مطرح و تبعات اندک هیجانی و التهابی ایجاد کرد اما اجرایی نشد.

وی افزود: اگر از تجربه کشورهای موفق در این زمینه استفاده شده و سناریو، برنامه و فرآیند ایرانی برای آن تعریف شود، می‌تواند کمک کننده و تاثیرگذار باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با اعمال حذف 4 صفر از پول ملی شاهد کاهش هزینه‌های غیر ضروری از جمله هزینه چاپ و حمل‌و‌نقل می‌شویم.

کارشناس مسائل اقتصادی برضرورت اجرای این طرح در بستر اجتماعی، اقتصادی و رسانه‌ای مناسب و با فرآیند مطمئن و کارشناسی شده تاکید کرد و گفت: با اجرای مناسب، حذف 4 صفر تبعات کمتری داشته و می‌تواند منجر به کاهش تورم شود.

محمودی اصل بیان داشت: اما اگر التهابات ناشی از حذف 4 صفر از پول ملی کنترل نشود عده‌ای سوداگر از این فضا استفاده کرده و آن را بهانه‌ای برای تورم و افزایش در قیمت‌ها قرار می‌دهند.

وی گفت: لازم است با تدابیر لازم و حداقل هزینه روانی این کار عملیاتی شود چرا که اینک زمان تصویب بود، اما مهم‌تر زمان اجرا است که با چه مکانیزم، بستر و آمادگی انجام شود تا کمترین آسیب و التهاب را تجربه کنیم.

این استاد دانشگاه بیان داشت: با توجه به تحریم‌های آمریکا و شرایط بیماری کرونا و نداشتن شرایط ثبات اجرای این طرح شاید با مشکل مواجه شود اما اگر مجبور به اجرای آن در چنین بستری باشیم باید شیوه و مکانیزم اجرایی آن مورد توجه باشد تا کشور صاحب پول قدرتمند و واقعی باشد.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دولت اصرار داشت این اتفاق بیفتد و چندین بار از طریق مجلس و کمیسیون اقتصادی پیگیر آن بوده است، به احتمال زیاد بتواند در زمان باقی مانده آن را اجرایی کند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر