logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۴
[ شناسه خبر : ۱۵۹۱۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
یادداشت/

ماهواره نورسپاه در اوج

ماهواره-نورسپاه-در-اوج

پس از پرتاب موفق"نور" می‌توان گفت که در کنار سفیر و سیمرغ، ایران امروز یک پرتابگر مدرن و جدید در اختیار دارد که "قاصد" نام دارد که البته ماهواره بر ۳ مرحله‌ای است.

به گزارش موج رسا; ناهید رومی، فعال رسانه ای در یادداشتی در خصوص پرتاپ موفقیت آمیز ماهواره نور توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت: ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح روز چهارشنبه (۳ اردیبهشت ماه) از ماهواره بر ۳ مرحله ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت. پس از پرتاب موفق"نور" می‌توان گفت که در کنار سفیر و سیمرغ، ایران امروز یک پرتابگر مدرن و جدید در اختیار دارد که "قاصد" نام دارد که البته ماهواره بر ۳ مرحله‌ای است. بر اساس اطلاعات اعلام شده این پرتابگر در مرحله اول خود از سوخت مایع و در دو مرحله دیگر نیز از سوخت جامد بهره می‌برد.

درباره ماهیت واقعی و توانایی‌های فنی ماهواره نور به صورت رسمی خبری اعلام نشده است، اما به احتمال فراوان  این ماهواره ، حداقل یک سیستم تصویربرداری پیشرفته است و به سپاه توانایی رصد نقاط مختلف کره زمین را می‌دهد. اما در خصوص اهمیت این دستاورد باید گفت که چندین دهه است که بار زیادی از عملیات‌های شناسایی و رصد فعالیت‌های کشورهای رقیب و دشمن چه در زمان صلح و چه در جنگ‌ بر عهده ماهواره‌ها است. امروزه بخش مهمی از توانایی‌های ارتش‌های جهان و سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی بر اساس تصاویر ماهواره‌ای صورت میگیرد. از دوره جنگ سرد تا به امروز بسیاری از مناقشات جهانی توسط تصاویر ماهواره‌ای کشف شده و در خیلی از پرونده‌های مهم بین المللی این تصاویر ماهواره‌ای بودند که باعث شدند حقیقت آشکار شود.

مشخصا داشتن امکانات ماهواه ای، از دارایی‌های استراتژیک محسوب میشود و کمتر کشوری حاضر است آن را با دیگر کشورها به اشتراک بگذارد. در زمان ۸ سال دفاع مقدس،  رژیم بعثی با دسترسی به تصاویر ماهواره‌ای که قدرت‌های بزرگ در اختیار آنها قرار می‌دادند، چندین مرتبه توانست عملیات‌های نظامی ایران را خنثی و خسارت زیادی را برای کشور بوجود آورد اما امروز  ورود این توانایی به دارایی‌های سپاه پاسداران شرایط جدیدی را برای  فرماندهان نظامی و اطلاعاتی ایران بوجود می آورد و به آن‌ها کمک می‌کند تا در طرح ریزی‌های نظامی و اطلاعاتی خود با دقت بسیار بیشتری عمل کرده و برآورد بهتری از نقاط حساس در اطراف ایران و در کل جهان داشته باشند.

وجود چنین ماهواره‌ای علاوه ‌بر تامین امنیت بیشتر برای کشور و کمک به رفع نیازهای نظامی، می‌تواند درآمد زیادی را برای ایران به همراه داشته و نیازهایی که اکنون با هزینه‌های میلیون دلاری از شرکت‌های خارجی (همچون تهیه تصاویر جدید از شهرها جهت نقشه‌برداری) تامین می‌شود را با هزینه‌های بسیار پایین‌تر و با کمک متخصصان داخلی تامین کند.

علاوه بر پرتاب موفقیت آمیز این ماهواره، موفقیت سپاه در اصل غافلگیری نیز در  نوع خود بی نظیر است.با حرکت اخیر، به نوعی سپاه نه فقط از حرکت دشمن برای ایجاد جنگ روانی و ایجاد مانور برتری اطلاعاتی نسبت به ایران جلوگیری کرد، بلکه با غافلگیر کردن آن‌ها توان حفاظت اطلاعات خود را به رخ دشمن کشید.

پرتاب موفق ماهواره نور به فضا و قرار گرفتن آن در مدار زمین از نظر آمریکا و هم پیمانانش نیز یک رخداد راهبردی به حساب می‌آید، از این رو مقامات آمریکا در بالاترین سطح به این خبر واکنش نشان داده و حتی مدعی شدند شورای امنیت سازمان ملل باید به عنوان نقض قطعنامه 2231 به اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واکنش نشان دهد! اما پیش از اقدام روز چهارشنبه ایران، در دنیا ده کشور دارای چرخه کامل فن‌آوری فضایی هستند و ایران یازدهمین کشور به حساب می‌آید، اگر یک اقدام توسط ده کشور دارای مشروعیت است پس برای یازدهمین کشور نیز منع قانونی وجود ندارد.

از سوی دیگر توسعه فن‌آوری موشکی ایران یکی از اهداف اساسی دفاعی ایران است چرا که امروزه در دنیا از ماهواره به‌عنوان یک «برگ برنده» در توسعه خدمات‌رسانی و مدیریت بحران‌های طبیعی استفاده می‌شود و در واقع غربی‌ها با جنجال روی خطر توسعه قدرت نظامی ایران، زندگی و آینده شهروندان ایران را نشانه رفته‌اند.اما به فضل الهی ایران با بدست آودن این فن آوری در آینده نه چندان دور میتواند بسیاری از تعاملات را در جهان به نفع خود رقم بزند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر