logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۳
[ شناسه خبر : ۱۵۹۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
وقتی آوازه غذاهای سنتی زنجان جهانی است؛

معرفی غذاها و شیرینی‌های سنتی زنجان در ماه رمضان

معرفی-غذاها-و-شیرینی‌های-سنتی-زنجان-در-ماه-رمضان

استان زنجان دارای انواع غذاها و شیرینی‌ها سنتی است که آوازه برخی از آنها جهانی است.

به گزارش موج رسا; استان زنجان به عنوان یکی از استان‌های دارای شناسنامه در زمینه غذاهای سنتی و محلی است و تا کنون سبک‌های مختلفی را در زمینه این نوع غذاها ارائه کرده است.

ماه رمضان فرصت مناسبی است تا با غذاهای سنتی زنجانی‌ها در گذشته و حال، آشنا شد، مردم روزه‌دار زنجان ضمن روزه‌داری در پخت انواع غذاها نیز مهارت بسیاری داشته و سفره‌های افطار و سحرشان رنگارنگ است.

علاوه بر غذاهای سنتی، زنجانی‌ها تبحر خاصی در پخت انواع شیرینی داشته و این شیرینی‌ها زبانزد عام و خاص است.

*نان چایی شیرینی مخصوص زنجانی‌ها

نان چایی به عنوان یکی از شیرینی‌های مخصوص زنجانی‌ها است که در ایام ماه رمضان پخت شده و در زبان محلی به چای چورکی مشهور است، این نان از ترکیب آراد، آب، شیر، شکر، تخم مرغ، روغن مایع و کنجد تهیه می‌شود.

این شیرینی بیشتر در ماه رمضان پخت شده و توسط روزه‌داران از قنادی‌ها برای سفره افطار خریداری می‌شود.

از غذاهای افطار هم می‌شود به پخت انواع آش ترش، کشک، رشته، بلغور، شیر برنج اشاره کرد.

فرنی و حلوای مخصوص افطار از دیگر دست پخت زنجانی‌ها است که در ماه رمضان بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

حلیم اگر چه غذایی است که بیشتر در ایام ماه محرم و به عنوان نذری پخت می‌شود اما ایام شهادت حضرت علی (ع) نیز این غذا مورد توجه بوده و به عنوان نذری پخت و توزیع می‌شود.

امسال اگر چه سفره‌های افطاری در بین زنجانی‌ها پهن نمی‌شود اما مردم زنجان که از دیرباز به خیرخواهی و کمک به همنوع شهرت دارند، با توزیع بسته‌های غذایی به نیازمندان کمک می‌کنند.

*برگزاری جشنواره پخت شیرینی خانگی در زنجان

همچنین به مناسبت ماه مبارک رمضان و به منظور معرفی شیرینی‌ها خانگی، جشنواره پخت شیرینی به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان برگزار می‌شود.

این جشنواره با هدف ترویج تهیه شیرینی خانگی با مواد اولیه طبیعی و سالم در صفحه مجازی این اداره کل در اینستاگرام برگزار می‌شود.

مهلت ارسال آثار به این جشنواره 28 ماه مبارک رمضان بوده و همزمان با عید سعید فطر برندگان اعلام می‌شود و آشنایی با شیوه‌های تهیه، تغذیه و انواع شیرینی سنتی زنجان از دیگر اهداف این جشنواره است.

*فضای مجازی فرصتی برای معرفی غذاهای سنتی

ماه رمضان به دلیل داشتن تنوع غذایی می‌تواند فرصت مغتنمی برای معرفی غذاهای سنتی هر استان و کشوری باشد و امسال فضای مجازی به دلیل شیوع بیماری کرونا، این فرصت را بیشتر فراهم کرده است تا به معرفی این انوع غذاها به مردم جهان پرداخت.

غذا همواره فرصتی برای توسعه اقتصادی محلی و بومی یاد شده و منجر به اشتغالزایی می‌شود، برند سازی غذاهای سنتی ضمن کمک به اقتصاد خانواده‌ها می‌تواند به عنوان یکی از راه‌های جذب گردشگر نیز شناخته شود و شیوع بیماری کرونا به نظر می‌رسد فرصتی را فراهم کرده است تا در معرفی این نوع غذاها در فضای مجازی بیشتر تلاش شود.

کشور ایران با دارا بودن 2 هزار و 500 نوع غذای سنتی یکی از غنی‌ترین سفره‌های غذایی جهان را در اختیار دارد که می‌توان با توجه اندکی از این ظرفیت برای توسعه گردشگری استفاده کرد.

*برگزاری جشنواره‌های غذا در زنجان

استان زنجان در زمینه غذا حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و با برگزاری جشنواره غذای اکو- جاده ابریشم و جشنواره ملی آش ایرانی گام‌های بسیار مطلوبی را در معرفی غذا به عنوان یک جاذبه برداشته است.

افزایش چشمگیر رستوان‌های بین‌المللی در جهان نشان از اهمیت غذا در فرهنگ‌ها و سنت‌های مردمان دنیا داشته و ظرفیتی است که می‌توان از آن بهره برد.

به نظر می‌رسد با باز تعریفی از غذاهای سنتی بتوان به تجارت پرسودی رسید که سود اقتصادی آن به جیب مردمان این سرزمین می‌رود.

اگر چه از غذاهای سنتی زنجان بیشتر آش ترش و کشک و رشته و جغور و بغور و حلیم معروف است اما زنجانی‌ها در پخت شیرینی‌ها سنتی نیز مهارت بسیاری دارند.

به گفته کارشناسان سلامت غذاهای سنتی دارای ارزش غذایی بالایی بوده و مواد اولیه تازه و نداشتن مواد نگهدارنده موجب جذابیت این نوع غذا می‌شود.ضمن اینکه غذاهای سنتی ریشه در ارتباط بین نسلی برای جفظ هویت و فرهنگ هر جامعه ای محسوب می‌شود.//ن 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر