logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۱
[ شناسه خبر : ۱۵۶۸۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 16 دقیقه ]
جهش تولید در گروه حمایت جدی دولت؛

ضربه‌های مهلک قاچاق به پیکر اقتصاد کشور/ افزایش 60 درصدی تولید ناخالص ملی در پی حذف قاچاق/ دولت با بی‌برنامگی اقتصادی دست تولید کننده را بست

ضربه‌های-مهلک-قاچاق-به-پیکر-اقتصاد-کشور-افزایش-60-درصدی-تولید-ناخالص-ملی-در-پی-حذف-قاچاق-دولت-با-بی‌برنامگی-اقتصادی-دست-تولید-کننده-را-بست

امسال ما در شرایطی وارد سال 99 که به نام جهش توالید نام گذاری شده است، شدیم که برخی بی برنامگی های اقتصادی دولت صدای توالید کنندگان و دلسوزان کشور را درآورده است.

به گزارش موج رسا; چاق کالا یکی از مهم ترین و  حساس ترین بحث ها در هر کشوری است که تمامی کشور ها در تلاش هستند تا میزان قاچاق کالا را در کشور خود کاهش دهند تا دچار آثار سوء این امر نشوند.

در کشور ایران با توجه به وسعت مرزها و مناطق آزاد تجاری کشور و تحریم ها حساسیت قاچاق کالا برای کشور بسیار مهم است و این امر زمانی مهم تر می شود که اقتصاد مقاومتی و جهش تولید به عنوان تنها راه علاج وضعیت اقتصادی کشور است و نباید اجازه داد تولید داخلی به هیچ عنوان دچار خلل شود.

تاثیرات قاچاق کالا بر تولید داخلی بسیار مهلک است چرا که ارزان بودن قیمت تمام شده کالا های قاچاق مشوق قاچاق کالا است و اگر غیر از این باشد قاچاق کالا به هیچ عنوان به صرفه نخواهد بود و همین امر موجب می شود مردم و مصرف کننده به دنبال کالای قاچاق باشد نه کالای باکیفیت تولید داخل.

در حالی که قاچاق کالا باعث چاق و زیاد شدن دایره سود برخی از افراد در کشور می شود در عین حال باعث نحیف شدن و ناتوان شدن تولید کنندگان داخلی می شود، مبارزه با قاچاق کالا در این وضعیت اقتصادی کشور باید به صورت جدی در دستور کار دولت قرار گیرد تا تولید کنندگان داخلی بیش از این آسیب نبینند.

افزایش 60 درصدی تولید ناخالص ملی در پی حذف قاچاق کالا

حسین محمدی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه اگر بتوان جلوی قاچاق کالا را در کشور با ابزارهای مختلف قضایی ، ارشادی و سیاستگذاری درست به صفر رساند پیش بینی می شود رقمی به طورر میانگن 4000 تریلیون ریال به تولید ناخالص کشور اضافه خواهد شد که این رقم حدود 60 درصد تولید ناخالص داخلی کشور تخمین زده می شود ابراز کرد: کنترل قاچاق می تواند به تنهایی بیشترین اثر را در سال جاری و سال های آتی روی جهش تولید به همراه داشته باشد. این در حالی است که تقریبا هیچگاه موفق به کنترل این حجم از قاچاق نبوده ایم. 

وی با بیان اینکه قاچاق کالا ضمن خدشه دار کردن اهداف حمایتی دولت موجب از بین رفتن آثار سیاستهای تعرفه ای و غیر تعرفه ای دولت می شود تصریح کرد: ضمن آنکه عدم پرداخت حقوق دولت از سوی قاچاقچیان موجب کاهش سرمایه گذاری در صنایع ، کاهش حجم فعالیت های تولیدی در داخل کشور و در نتیجه کاهش اشتغال می شود و با توجه به آنکه صنایع تولید داخلی مجبورند زیر ظرفیت خود فعالیت کنند ، در نتیجه قیمت تمام شده تولیدات بالا رفته منجر به افزایش تورم در داخل کشور می شود که دربلندمدت بواسطه قیمت های بالاتر بازار های داخلی مجدد از دست تولیدکننده داخلی خارج و زمینه قاچاق مجدد فراهم می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با بیان اینکه قاچاق کالا به‌شکل غیرمستقیم می‌تواند بر سرمایه های اجتماعی ملی کشور تأثیر منفی داشته باشد عنوان کرد: کاهش سرمایه‌گذاری نیز باعث کاهش اشتغال می‌شود و نرخ بیکاری را افزایش خواهد داد.

بیکاری و بحران های اجتماعلی معلول قاچاق کالا

وی با اشاره به اینکه با افزایش بیکاری بر بحران‌های اجتماعی و تبعات ناشی از آن نیز افزوده خواهد شد، و می‌توان گفت با افزایش قاچاق کالا بحران‌های اجتماعی افزایش می‌یابد ادامه داد: ازسوی دیگر یکی از بهترین راه‌های ورود ابزارهای تهاجم فرهنگی به داخل کشور است و از این راه، نسل جوان جامعه هدف قرار می‌گیرد و ارزش‎ها و آداب و سنن و مذهب آن‎ها مورد تهاجم واقع می‌شود.

محمدی با بیان اینکه پدیده قاچاق کالا یا تجارت زیرزمینی ،سیاست‎های اقتصادی و بازرگانی‎ای را که دولت‎ها برای احیای موقعیت اقتصادی کشورشان اعمال می‎کنند، بی‎اثر یا کم‎اثر می‎سازد؛ چراکه با ایجاد رکود در برخی از صنایع کشور از درآمدهای مالیاتی دولت خواهد کاست، افزود: این درحالی است که همه‎ساله بخشی از درآمدهای دولت صرف پرداخت یارانه به صنایع مختلف برای حمایت از صنعت یا مصرف‌کننده می‌شود که قاچاق صادراتی این کالاها موجب می‎گردد که بخشی از این یارانه‌ها به خارج از کشور انتقال یابد.

وی با تاکید بر اینکه قاچاق کالا با ایجاد اقتصاد زیرزمینی ، نقدینگی موجود در جامعه را جذب کرده و فعالیت‌های بخش رسمی ‎اقتصاد را کاهش می دهد، ابراز کرد: اقتصاد زیرزمینی با جذب نیروی کار در جامعه بر بازار کار اثر می‌گذارد و به‌دنبال آن بازار محصول نیز دچار رکود می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با بیان اینکه بالاتر بودن هزینه‎های فعالیت و تولید در بخش رسمی اقتصاد نسبت به بخش زیرزمینی باعث می‌گردد که بنگاه‌های موجود در بخش رسمی، توانایی کمتری برای رقابت با بخش زیرزمینی داشته باشند و در بلندمدت ممکن است این بنگاه‎ها از بخش رسمی اقتصاد خارج شوند و تولید ناخالص داخلی جامعه کاهش یابد، خاطر نشان کرد: اما درکوتاه مدت شاید با جذب نیروی بیکار در جامعه و ایجاد درآمد برای آن‌ها سبب افزایش تقاضا برای تولیدات بخش رسمی اقتصاد شده  وتولید رونق نسبی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه افزایش یا کاهش تولید کالا و خدمات در اقتصاد زیرزمینی نیز با توجه به نیازمندی به عوامل تولید مثل  نهاده انرژی بر میزان مصرف عوامل اثر می‌گذارد و در اطلاعات مربوط به آن‎ها منعکس می‎شود، تصریح کرد: فعالیت‎های انجام‎شده در اقتصاد زیرزمینی قابلیت محاسبه و ثبت ندارند، اما میزان انرژی کل مصرف‎شده در اقتصاد قابل محاسبه است.

محمد بیان کرد: برای تولید هر واحد کالا یا خدمات در اقتصاد زیرزمینی نیاز به مصرف انرژی است؛ بنابراین می‎توان انتظار داشت که با افزایش تولید کالا و خدمات در اقتصاد زیرزمینی مصرف انرژی نیز افزایش یابد.

اقتصاد زیرزمینی

وی عنوان کرد: از آن‌جاکه فعالیت‌های صورت‌گرفته در اقتصاد زیرزمینی عمدتاً پنهانی و غیرقانونی انجام می‌شوند، عاملان و فعالان اقتصادی در این بخش ترجیح می‌دهند برای مخفی ماندن از سیستم ثبت اطلاعات و نهادهای قانونی، معاملات خود را با پول نقد انجام دهند؛ از‎همین‎رو، انتظار می‌رود با افزایش اقتصاد زیرزمینی، تقاضا برای پول نقد و به‌دنبال آن نسبت پولِ در گردش افزایش یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با بیان اینکه تقاضا برای کالاهای خارجی در بازار داخلی و برعکس همواره وجود دارد و همین امر موجب می‎شود که عرضه این کالاها به هر طریق هرچند غیرقانونی صورت گیرد، ادامه داد: به‎این‌ترتیب، فعالیت قاچاق با خروج از گردونه قانون، ضمن خنثی کردن پیامدهای مثبت تجارت قانونمند، آسیب‎پذیری اقتصاد ملی را افزایش می‌دهد و دولت را نیز در تحقق درآمدهای برنامه‎ریزی‌شده خود ناکام می‎گذارد.

وی با بیان اینکه قاچاق کالا در عمل با نپرداختن مالیات (عوارض و...) به دولت مستقیماً باعث کاهش درآمدهای دولت می‌شود ابرازکرد: از طرفی قاچاق، غیرمستقیم نیز با تضعیف بخش‌هایی از اقتصاد کشور موجب کاهش فعالیت‌های آن‌ها و در نتیجه باعث کاهش درآمدهای مالیاتی دولت می‌گردد.

محمدی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه کالاهای قاچاق کشف‌شده اغلب جزء کالاهایی هستند که در مبادی قانونی، نرخ‎های مالیاتی زیادتری به نسبت سایر کالاها از آن‎ها می‌گیرند؛ به‌ بیان‌دیگر، متوسط تعرفه قانونی کالاهای قاچاق از متوسط تعرفه کل کالاهای وارداتی و صادراتی بالاتر ‎است، بنابراین قاچاق کالا، درآمدهای (مالیاتی و عوارض بازرگانی) دولت را به میزان زیادی کاهش خواهد داد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از هدف‌های گرفتن مالیات (غیر از هدف درآمدی)، توزیع عادلانه سود در بین قشرهای مختلف جامعه است؛ درعین‌حال وجود اقتصاد زیرزمینی (از جمله قاچاق کالا) باعث می‎شود که پرداخت مالیات به دولت در این بخش‌ها صورت نگیرد و از این راه ضمن افزایش سود برای قاچاقچیان، درآمدهای دولت نیز کاهش یابد، افزود: فعالیت‌های قاچاق کالا یا به‌اصطلاح اقتصاد زیرزمینی بر جریان تولید، اشتغال و نیز بر توزیع عادلانه درآمد و ثروت بین بخش‌های مختلف جامعه مؤثر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان خاطر نشان کرد: با تاکیدات فوق کاملا مشخص است پدیده قاچاق کالا مانع جدی و سنگ جلوی پای جهش تولیدی می تواند باشد که سیاستگذاران و قانون گذاران و مجریان اقتصادی می بایست با همکاری مسئولان قضایی و نهادهای امنیتی تصمیمات کاربردی برای کاهش آن اخذ کرده و جدی ترین مانع رونق تولید و متعاقبا جهش تولید را از پیش پا بردارند.

با نگاه به عملکرد دولتهای یازدهم و دوازهم این موضوع مشخص می‌شود که دولت روحانی نه تنها توجه جدی به اقتصاد مقاومتی نداشته بلکه با نگاه به غرب در راستای واردات بی رویه قدم برداشته است، که اگر واردات بی رویه و قاچاق  را در این مدت بیش از 6 ساله عمر دولت کنار هم بگذاریم خواهیم دید که چه ضربه های بزرگی به اقتصاد کشور  وارد شده است.

اگر آن مدت زمانی که دولت صرف مذاکرات نافرجام برجام کرد را صرف حل مشکلات داخلی اقنصاد می کرد به طور یقین جلوی قاچاق و خیلی از موانع دیگر تولید گرفته می شد.

دولت متوجه خروج کالا های ضروری مردم از کشور باشد

موسوی رئیس اتاق اصناف استان زنجان نیز که افزایش قیمت ارز را باعث کاهش قاچق می داند نیز به موج رسا گفت: صدمات صدمه وارده بر پیکره تولید از طرف کالا قاچاق غیرقابل انکار است و برای تمام مردم این آسیب آشکار است ، اکنون به دلیل افزایش قیمت دلار قاچاق به صرفه نیست و یکی از دلایل کم شدن قاچاق در این مدت اخیر می تواند این امر باشد.

وی تصریح کرد: مبارزه با قاچاق در سال های گذشته نیز وجود داشت ولی اکنون به دلیل افزایش قیمت دلار و قیمت تمام شده کالای قاچاق، قاچاق کالا به کشور به صرفه نیست.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان افزود: زمانی که قیمت کالای قاچاق به حدی است که خریدار تمایلی به خرید کالای قاچاق ندارد این یک فرصت است تا تولید کننده داخلی از این فرصت استفاده کند.

وی بیان کرد: افزایش قیمت ارز و بالا بودن قیمت تمام شده محصولات خارجی موجب شده است تا حدودی تولید کننده گان داخلی محصولات خود را به فروش برسانند و از فرصت ایجاد شده استفاده کننند.

موسوی با بیان اینکه به واسطه موقعیت جغرافیایی استان زنجان دروازه استان های غربی است افزود: ممکن نیست کسی در کشور بخواهد به شهر های غربی برود و از زنجان رد نشود.

وی با بیان اینکه کالا های قاچاق وارده شده از مرز ها از استان زنجان به طرف پایتخت سرازیر می شود ابراز کرد: ما در طول سالیان شاهد هزینه دادن پلیس در راستای مقابله با قاچاق داده است.

رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه قاچاق کالا فقط ورود کالای قاچاق به کشور نیست تصریح کرد: اکنون خروج کالا های مورد نیاز مردم از کشور خود یک ضربه است.

وی با یاد آوری واردات گوشت منجمد از طرف دولت به کشور عنوان کرد: در همان سالی که دولت تلاش زیادی برای واردات گوشت منجمد می کرد دام های زنده ما به سمت کشور عراق سرازیر می شد.

موسوی با بیان اینکه به دلیل قیمت بالای ارز ما امروز با خروج کالا از ایران دچار مشکل هستیم افزود: علاوه بر مبارزه با ورود با کالای قاچاق با خروج کلای مورد نیازر مردم از کشور نیز مبارزه شود.

ممکن است که طبق گفته رئیس اتاق اصناف استان زنجان افزایش قیمت ارز باعث کاهش قاچاق شده باشد اما این افزایش قیمت ارز که با بی تدبیری دولت اتفاف افتاده باعث خروج کالاهای مصرفی مردم و گرانی در بازار شده است.

با اینکه رئیس اتاق اصناف استان زنجان از کاهش قاچاق به دلیل افزایش قیمت ارز خبر می دهد اما مدیرکل تعزیرات حکومتی از افزایش کشف قاچاق در سال 98 نسبت به سال 97 صحبت می کند که این موضوع نیاز به تامل بیشتر دارد.

فروش کالای قاچاق در بسته های ایرانی

ممیزی ممدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان ندر گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به میزان کشف کالای قاچاق در استان زنجان ابراز کرد: حجم و میزان ارزش ریالی کالای  کشف شده در سال 98 نسبت به سال های گذشته روند افزایشی داشته است.

وی با بیان اینکه میزان صدور جریمه های در نظر گرفته برای کالای قاچاق تصریح کرد: میزان جریمه های وصول شده در خصوص کالای قاچاق نسبت به سال های گذشته افزایشی بوده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی با بیان اینکه حجم کشف کالای قاچان نشان دهنده فعالیت های پلیس در مبارزه با قاچاق یا افزایش حجم کالای قاچاق نیست عنوان کرد: آننچه در آمار ها مطرح می شود می گویند 2 درصد از کالا های قاچاق توسط مسئولان کشف می شود وباقی آن از مبادی رسمی و غیر رسمی وارد کشور می شود و ضربه مهلکی بر پیکره تولید داخلی وارد می کنند.

وی بیان کرد: در شهر های مرزی به اسم تولید از سازمان صمت و برخی از نهاد های مسئول مجوز تولید کالا دریافت می کنند و کالای قاچاق را وارد کشور می کنند و فقط بسته بندی آن را تغییر می دهند و بسته بندی می کنند و به اسم کالای تولید داخل در بازار های داخلی به فروش می رسانند.

ممیزی با بیان اینکه به این شکل پتو، پارچه، پولس به شکل انبوه قاچاق انجام می شود ادامه داد: زمانی که این کالای قاچاق کشف می شود مستندات ارائه می کنند و مدعی می شوند که این کالا ایرانی است و در داخل کشور تولید شده است و متاسفانه همه جا این را تایید می کند و این امر در شهر های مرزی کاملا قابل بررسی است.

وی با اشاره به مناطق آزاد تجاری عنوان کرد: مناطق آزاد تجاری در میزان ورود کالای قاچاق به کشور متاسفانه تاثیر گذار است.

در کنار بی توجهی  دولت به قاچاق و همچنین خروج کالاهای ضرور کشور حمایت نکردن از تولیدکنندگان نیز یک طرف دیگر ماجراست، تولیدکنندگان مدعی هستند که دولت روحانی در پشت تولیدکننده نیست و کار به جایی رسیده است که آنها از افزایش نرخ ارز خوشحال هستند چرا که تاحدودی توانسته قاچاق را کاهش دهد.

استان زنجان یکی از قطب های صنعت نساجی در کشور است، اما بی توجهی دولتمردان به تولید داخلی باعث شده تا صدای تولیدکنندگان این استان دربیاید.

گرانی ارزبه دادمان رسید

نباتچیان یکی از فعالان و تولید کنندگان بزرگ اقتصادی و صنعت  نساجی استان زنجان در این زمینه به موج رسا گفته است:  در خصوص قاچاق زیاد داد زدیم ولی هیچ کس به داد ما نرسید در این شرایط گران شدن ارز فقط به داد ما رسیده و قاچاق کالا را کمی از صرفه اقتصادی انداخت.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی داخل کشور ابراز کرد: گرانی ارز به میزان زیاد جلو قاچاق را گرفته است.

تولید کننده زنجانی با بیان اینکه با گرانی ارز برای تولید کننده داخلی یک توفیق اجباری در خصوص قاچاق دست داده است تصریح کرد: کاموای ترک قاچاق بازار تولیداتم را با مشکل مواجه کرده بود.

وی عنوان کرد: علی رغم مشکلاتی که گرانی ارز برای تولید کنندگان داخلی من جمله کمبود نقدینگی ایجاد کرده است اما ما امروز از قاچاق داریم نفس می کشیم.

نباتچیان با بیان اینکه حمایت از تولید داخلی وظیفه دولت ها است افزود: دولت همانگونه که از تولید اتومبیل داخلی حمایت می کند به گونه ای که کسی نمی تواند اتومبیل وارد کشور کند و از تولید کننده اتومبیل حمایت 100 درصد می شود  این نوع حمایت باید پشت سر تمامی تولید کنندگان داخلی باید باشد.

وی با بیان اینکه چندین سال قبل محصولات نساجی ایران به ترکیه به واسطه برق و کارگر ارزان به شدت بالا بود و محصولات ایرانی به راحتی به بازار ترکیه راه پیدا کرده بود ابراز کرد: در این وضعیت ترکیه برای تمامی محصولات نساجی ایرانی 600 درصد هزینه گمرک در نظر گرفت و به این می گویند حمایت دولت از تولید کننده داخلی.

تولید کننده زنجانی با بیان اینکه با این اقدام ترکیه صادرات محصولات نساجی ایران به ترکیه به صرفه نبود و تولید کنندگان ترکیه تولیدات خود را انجام داده و در بازار های داخلی به فروش رساندند تصریح کرد: زمانی که ما ازدولت خواستار رفتار های این چنینی در مقابل ترکیه هستیم دولت مدعی می شود من روابط سیاسی باترکیه دارم و این ممکن نیست در حالی که ترکیه این کار را با ما انجام داد.

وی با بیان اینکه ما نباید از این که محصول ایرانی گرانتر از محصولات خارجی باشد بترسیم عنوان کرد: این پول در کشور خواهند ماند و این خود موجب توسعه می شود و این کاری بود که کشور کره و خیلی از کشور های دیگر این کار را انجام دادند.

نباتچیان با بیان اینکه قبل از گران شدن ارز در کشور میزان قاچاق به ایران میلیارد دلاری انجام می شد افزود: قاچاق به چند شکل انجام می شود و یک شکل آن وارد کردن کالای قاچاق توسط مسافر در داخل چمدان است و این قاچاق تاثیری بر تولید کننده ندارد.

وی با بیان اینکه آنچه به تولید کنننده ضربه می زند آن است قاچاق با کامیون و تریلی است و دولت باید ببیند این ها چه کسانی هستند که این کار را انجام می دهند ابراز کرد: این نوع قاچاق کار افرادی است که از نظر مالی و سیاسی در کشور قوی هستند.

امسال از طرف مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده و در این راستا نباید از نقش نظارتی مجلس به برخی بی تدبیری ها غافل شد، امید است با روی کار آمدن مجلس یازدهم توجه به تولید داخل بیش از پیش عملیاتی شده و شاهد کاهش قاچاق، کاهش واردات، افزایش صادرات و جهش  تولید باشیم. در این میان تداوم برخورد جدی دستگاه قضا با مفسدین و قاچاقچیان نیز می تواند در این زمینه موثر واقع شود.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر