logo
امروز : جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۲
[ شناسه خبر : ۱۵۶۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرکل راهداری استان زنجان خبرداد

الزام رانندگان برون شهری کالا نسبت به اخذ بارنامه/ عدم اخذ بارنامه تخلف است

الزام-رانندگان-برون-شهری-کالا-نسبت-به-اخذ-بارنامه-عدم-اخذ-بارنامه-تخلف-است

مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده ای استان زنجان گفت :همه رانندگان برای حمل كالا در حمل و نقل برون شهري باید نسبت به اخذ بارنامه از شركتهاي حمل و نقل اقدام کنند.

به گزارش موج رسا; "ایرج دست نشان" در جمع خبرنگاران اظهار داشت:مطابق ماده 2 قانون «الزام موسسات و شركتهاي حمل ونقل  به استفاده از بارنامه و صورت وضعيت مسافري مصوب سال 1368»، همه رانندگان برای حمل كالا در حمل و نقل برون شهري باید نسبت به اخذ بارنامه از شركتهاي حمل و نقل اقدام کنند و  عواقب ناشي از عدم اخذ بارنامه متوجه راننده وسيله نقليه بوده و تخلف محسوب  می شود.

وي ادامه داد: براساس مصوبه هيات دولت ، مبناي محاسبه و تخصيص سهميه سوخت به ناوگان حمل و نقل عمومي برون شهري گازوئيل‌سوز براساس اطلاعات اسناد جابجايي كالا و مسافر است، لذا شركتهاي حمل و نقل و رانندگان مي‌بايست نهايت دقت را در تكميل دقيق و صحيح اطلاعات مندرج در اسناد حمل در هنگام صدور به عمل آورند.

دست نشان بيان كرد: در راستاي رعايت حقوق شهروندي، شفاف‌سازي و رضايتمندي رانندگان، صاحبان كالا و شركتهاي حمل و نقل و جلوگيري از تضييع حقوق آنان و همچنين پيشگيري از سوءاستفاده‌هاي احتمالي، اصلاحاتي  در فرمت بارنامه عمده بار  و بارنامه فرآورده‌هاي نفتي  در سال1396  صورت گرفته است.

وی افزود: يكي از اين اصلاحات جايگزيني مشخصات محل بارگيري و تخليه بار شامل  كدپستي و نشاني محل بارگيري و محل تخليه بار به جاي نشاني فرستنده و گيرنده است كه موجب جلوگيري از سرگرداني رانندگان به هنگام بارگيري و تخليه بار و همچنين شفاف‌سازي جهت اجراي وظايف دستگاههاي نظارتي خواهد شد.

مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده ای استان زنجان خاطرنشان کرد: از تغييرات مهم ديگر روشن شدن مبالغ پرداختي توسط صاحبان كالا به شركتهاي حمل و نقل مي‌باشد كه سابقاً مورد اعتراض آنها بوده و برای رعايت حقوق شهروندي مقرر شد همهپرداختهاي صاحبان كالا به تفكيك اجزاي آن در بارنامه ذكر شود كه از جمله اين اقلام مي‌توان به هزينه بارگيري، هزينه تخليه، هزينه باسكول، جمع كل كرايه اشاره كرد.

وي تاکید کرد : يكي ديگر از اصلاحات بسيار مهم در بارنامه عمده بار  و بارنامه فرآورده‌هاي نفتي  مشخص شدن اطلاعات مربوط به بيمه مسئوليت شركتهاي حمل و نقل كالا  است كه بر اين اساس اقلام اطلاعاتي همچون  شماره قرارداد بيمه، نام شركت بيمه‌گر، ارزش كالا و حق بيمه به عنوان سطر  جداگانه در بارنامه ثبت مي‌شود تا شركتهاي بيمه‌گر نيز بتوانند در مواقع لزوم نسبت به دسترسي به اطلاعات صحيح محموله و ارزش كالا اقدام كنند و هم صاحبان كالا بر اساس اطلاعات ثبتي در بارنامه از ارزش محموله و ميزان حق بيمه آگاهي پيدا كنند.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر