logo
امروز : چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۷
[ شناسه خبر : ۱۵۶۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای زنجان خبرداد

نصب 310 کنتور هوشمند برای کنترل چاه‌های آب کشاورزی و صنعتی در استان زنجان/ تداوم مصرف بالای آب در حوزه کشاورزی استان زنجان

نصب-310-کنتور-هوشمند-برای-کنترل-چاه‌های-آب-کشاورزی-و-صنعتی-در-استان-زنجان-تداوم-مصرف-بالای-آب-در-حوزه-کشاورزی-استان-زنجان

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای زنجان از نصب بیش از 310 کنتور هوشمند به منظور کنترل برداشت آب از چاه‌های کشاورزی و صنعتی در استان زنجان خبرداد و گفت: همه چاه‌های مجاز ملزم به نصب کنتور هوشمند شدند.

اسمعیل افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در مورد وضعیت مصرف آب در حوزه کشاورزی اظهار کرد: در بحث صرفه جویی در مصرف آب در حوزه کشاورزی در چند سال اخیر اتفاق خاصی نیافتاده است.

وی تصریح کرد: توسعه سیستم‌های نوین آبیاری تا حدودی در سطح استان اتفاق افتاده که این اقدام در میزان تولید محصولات کشاورزی تاثیر گذار بوده ولی در کاهش میزان مصرف آب هیچ تاثیری نداشته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای زنجان توسعه آبیاری نوین میزان مصرف آبهای زیرزمینی را کاهش نداده است افزود: همچنان فشار مصرف بر منابع آبی در حوزه کشاورزی وجود دارد.

وی با تاکید براینکه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای باید در سطح استان اتفاق بیفتد و از حالت کشاورزی سنتی باید خارج شویم ابراز کرد: تاکنون استفاده اصولی و مدرن از منابع آبی در زنجان جا نیفتاده است.

افشاری با تاکید براینکه درست است که در این چند سال اخیر توسعه آبیاری تحت فشار افزایش یافته ولی این توسعه بر تولید و افزایش بهره‌وری تاثیر گذاشته است عنوان کرد: همچنان فشار بر منابع زیرزمینی استان وجود داشته و اضافه برداشت از آبهای زیرزمینی همچنان تداوم دارد.

وی با اشاره به اینکه برداشت آب در چاه‌های استان زنجان کنترل می‌شود افزود: از ابتدای سال گذشته تا به امروز بیش از 310 کنتور بر روی چاه‌های آب کشاورزی و صنعتی به منظور کنترل میزان برداشت آب از منابع آبهای زیرزمینی نصب شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای زنجان با تاکید براینکه بیش از 90 درصد مصرف آب استان در حوزه کشاورزی است عنوان کرد: خارج از شدن از کشاورزی سنتی و جایگزینی روش‌های آبیاری نوین کمک زیادی می‌تواند به کنترل مصرف آب در حوزه کشاورزی داشته باشد که تا به امروز توسعه این روش تا حدودی اتفاق افتاده ولی تاثیری در میزان مصرف آب نداشته است.

وی با تاکید براینکه کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی نیاز به برنامه‌ریزی اصولی دارد گفت: الگوی کشت و عدم کشت محصولات پرآب‌بر و توسعه کشت گلخانه‌ای و سیستم‌های نوین کشاورزی در کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی بسیار ثاثیرگذار است.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر