logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۶
[ شناسه خبر : ۱۵۶۳۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

غربی‌ها در مواجهه با بحران کرونا شکست خوردند/ ضرورت حفظ فاصله با غرب برای غلبه با بحران‌ها

غربی‌ها-در-مواجهه-با-بحران-کرونا-شکست-خوردند-ضرورت-حفظ-فاصله-با-غرب-برای-غلبه-با-بحران‌ها

هرچقدر که از شیوع کرونا در اروپا و آمریکا زمان می گذرد ماهیت واقعی غرب بیشتر مشخص می‌شود؛ کشورهای غربی که در رسانه‌ها امپراتوری بزرگی به راه انداخته بودند این روزها با بحران های انسانیت، اقتصادی، بهداشتی و درمانی دست و پنجه نرم می‌کنند تا جایی که برخی از رسانه‌ها به ناچار پرده‌ای ازاین بحران‌ها را به نمایش می‌گذارند.

به گزارش موج رسا; با گذشت چند هفته از شیوع کرونا ویروس در کشورهای اروپایی و تلاش رسانه‎های غربی به ویژه رسانه درباری انگلستان یعنی بی.بی.سی، بالاخره این رسانه در گزارشی پرده از واقعیت غرب در مواجهه با کرونا برداشت.

 

اعتراف به ناکارآمدی نظام سرمایه داری در غرب

بی بی سی در این گزارش برای اولین بار اعتراف می کند که نظام اقتصادی غرب که بر مبنای بازار تنظیم شده است پاسخگوی اوضاع بحرانی نیست که در همین راستا غربی‌ها با رجوع به حافظه تاریخی، مواجه با بحران را تداعی کننده دوران قحطی تلقی کردند و برای کاهش یا به تعویق انداختن کمبود و تلاش برای حفظ بقا، شروع به انبار کالاهای اساسی کردند.

در این گزارش به عنوان می شود که واکنش مردم در قبال اقتصاد نظام سرمایه داری این بود که فروشگاه های بزرگ زنجیره‌ای در کشورهای بزرگ اروپایی، خالی از روغن، موادغذایی کنسروی و حتی دستمال‌های بهداشتی شدند. که فیلم درگیری و نزاع مردم برای به دست آوردن یک دستمال توالت نشان دهنده افول و ناکارآمدی نظام سرمایه داری در مواجهه با بحران هاست.

این ویژگی های نظام سرمایه داری و به ویژه کشورهای غربی در رویدادهای دیگر نظیر جمعه های سیاه و یا حراج‌های فصلی به کرات دیده می‌شود؛ بسیاری از کارشناسان پیش از این اعلام کرده بودند که نظام سرمایه داری بر مبنا و محوریت اشخاص و سرمایه‌دارها بوده و مردم در این نظام هیچ نسبت به هم هیچ رحم و عطوفتی نخواهند داشت تا جایی که حتی برای بهره گیری بیشتر از سرمایه های موجود دست به نزاع و کشتار هم می‌زنند.

نکته مهم این است که در چنین شرایطی نه نظام افزایش مالیات و نه توصیه‌های اخلاقی و رسانه‌ای نمی‌تواند مصرف کننده غربی را وادار به کنترل خود کند چرا که وی بر مبنای سود و حفظ بقای خود حرکت می‌کند.

 

اعتراف رسانه ملکه به رواج فقر میان نیمی از مردم غرب

در این گزارش تأکید شده است که جامعه سرمایه داری در غرب، مردم را به دو گروه فقیر و غنی تبدیل کرده است و همواره فقرا با کارکردن و خرید آنچه که ثروتمندان تولید کرده اند، منابع ثروتمندانر ا افزایش می دهند.

در این میان آمار بی بی سی جالب است؛ این رسانه که تاکنون به سانسور غرب می پرداخت و همواره از اوضاع اقتصادی ایران بحرانی عمیق می ساخت در این گزارش نمایش داد که چگونه نیمی از مردم غرب در فقر دست و پا می زنند و دولت ها بر مبنای سود بیشتر راضی به کمک به این قشر نیستند.

آنچه که در لفافه در این گزارش به آن پرداخته شده ایت است که این روزها فقرا در غرب در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می دهند و نمی توانند با وجود مشکلات اقتصادی به ردمان خود بپردازند؛ به نظر می رسد اگر این در این ایام ماسک یا وسایل پیشگیری به فقرا هم می رسد به خاطر در امان ماندن ثروتمندان از ویروس کروناست به این ترتیب که برای جلوگیری از ابتلای افراد ثروتمند، لازم است از ابتلای فقرا هم جلوگیری شود.

حقیقت این است که این بخش که شامل کمک به انسان دیگر می شود در اقتصاد غرب جایگاهی ندارد و نظریه پردازان و اقتصاددان های غربی نمی توانند با نظریات لیبرالی و کاپیتالیستی خود این موضوع را توجیه کنند.

 

 

 

ضرورت حفظ فاصله با جوامع غرب؛ فرهنگ ایران موفق‌تر از فرهنگ غرب در مواجهه با کرونا

بحران کرونا درسهای زیادی برای جوامع مختلف به دنبال داشت؛ در شرایطی که غرب به عنوان الگو و ایده آل برای برخی از سیاستمداران و نظریه پردازان در ایران به شمار می رفت؛ امروز رفتارهای غیر انسانی جوامع غربی هیچ توجیهی ندارد و  هیچ کس نمیتواند به دفاع از این رفتارها بپردازد.

غرب امروز خود عامل بسیاری از بحران ها در جوامع مختلف شده است اما در ایران با وجود تحریم ها به خاطر رعایت اصول اولیه انسانی و اخلاقی، تتقریباً امکانات و بهره مندی همه اقشار مردم از امکانات در یک سطح قرار دارد به توری که درمان بیماران برخلاف غرب بدون توجه به وضعیت مالی و یا نژاد این افراد صورت میگیرد.

تجربه کرونا نشان داد برای غلبه با بحران های بزرگ در جامعه لازم است هرچه بیشتر از غرب و فرهنگ های غیر انسانی در آن فاصله بگیریم و مسیری که سالها بر مبنای اسلام در جمهوری اسلامی پایه ریزی شده است تنها و بهترین مسیر برای رسیدن به پیشرفت اقتصادی، انسانی، سیاسی و فرهنگی در جامعه است.

 

هرچقدر که از شیوع کرونا در اروپا و آمریکا زمان می گذرد ماهیت واقعی غرب بیشتر مشخص می‌شود؛ کشورهای غربی که در رسانه‌ها امپراتوری بزرگی به راه انداخته بود این روزها با بحران های انسانیت، اقتصادی، بهداشتی و درمانی دست و پنجه نرم می‌کند تا جایی که برخی از رسانه‌ها به ناچار پرده‌ای ازاین بحران‌ها را به نمایش می‌گذارند.

در سال های گذشته متاسفانه رویکرد وزارت امور خارجه و دولت گرایش به غرب بود تا جایی که با کشورهای غربی برای موضوعات مهم نظیر برجام، اینستکس، fatf و ... بر سر میز مذاکره نشستند تا مشکلات کشور را به کمک این کشورها حل کنند.

کشورهایی که امروز مشخص شده است از حل مشکلات خود ناتوان هستند و حتی نمی توانند مشکلات میان خود و مردمشان را حل کنند توانایی حل مشکلات دیگر کشورها را هم نخواهند داشت. در شرایط بحرانی ایران مشخصا همه این کشورها به دنبال منافع شخصی خود بودند و با ابتلا به مشکلات دیگر نظیر کرونا حتی به کشورهای اتحادیه اروپا هم رحم نکرده اند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر