logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۳۸
[ شناسه خبر : ۱۵۶۲۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس مسائل منطقه:

تحرکات جدید در عراق ناشی از احساس خطر آمریکا از اخراج است/ احتمال جنگ در منطقه بسیار ضعیف است

تحرکات-جدید-در-عراق-ناشی-از-احساس-خطر-آمریکا-از-اخراج-است-احتمال-جنگ-در-منطقه-بسیار-ضعیف-است

کارشناس مسائل منطقه گفت: تحرکات جدید آمریکا در عراق ناشی از احساس خطر و ترس این کشور از اخراج از منطقه است.

 سیدهادی سید افقهی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: بعد از عملیات تروریستی آمریکا بر علیه سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس همرزم و جانشین فرمانده حشد‌الشعبی اوضاع در عراق و منطقه تغییر کرد.

وی با بیان اینکه با جنایت آمریکا ایران و عراق تصمیم به اخراج آمریکا از عراق و منطقه گرفتند، افزود: این امر نیازمند ساز و کار، آمادگی، برنامه‌ریزی و حمایت و هماهنگی‌های خاصی است.

کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: آمریکا متوجه تصمیم جدی ایران و عراق برای اخراج آنها از خاک عراق است و به همین دلیل گاهی پیش دستی کرده و مقرهای حشد العشبی را در مناطق مرزی و اطراف پایتخت مورد هدف قرار می‌دهد.

سید افقهی با بیان اینکه اخیرا شاهد تحرکات فشرده و غیر طبیعی در بین نیروهای آمریکایی و کشورهای همسایه از جمله کویت و قطر بودیم، افزود: این تحرکات چند گمانه و فرضیه را مطرح می‌کند.

وی گفت: فرضیه اول اینگونه مطرح است که آمریکا احساس خطر کرده است چرا که پس از شهادت سردار سلیمانی، نیروهای حشد العشبی به دولت عراق برای اخراج آمریکا ظرف سه ماه هشدار داده‌اند که در صورتی که این امر اتفاق نیفتد، این نیروها از طریق جنگ و زور آمریکا را اخراج خواهند کرد.

این کارشناس منطقه با بیان اینکه دیروز مهلت سه ماهه به دولت عراق برای اخراج آمریکا به پایان رسیده است، افزود: امروز نیروهای حشد العشبی به دلیل سازماندهی و قدرت بیشتر، توان اخراج آمریکا را دارند.

سید افقهی گفت: حملات موشکی و خمپاره‌ای گاه و بیگاه به پایگاه‌ها و شهری که سفارت آمریکا در آن قرار دارد، نشان می‌دهد که حشد العشبی در این مسئله جدی است.

 وی افزود: با توجه به معرفی "عدنان الزرفی" از سوی "برهم احمد صالح" رئیس جمهورعراق برای نخست وزیری بر خلاف قانون اساسی به پارلمان فرضیه دوم شکل می‌گیرد که رئیس جمهور عراق به دنبال رای اعتماد گیری برای یک فرد دو ملیتی آمریکایی و عراقی است که اگر نخست وزیر شود، عراق در اختیار آمریکایی‌ها قرار می‌گیرد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: به دلیل مخالفت گروه‌های شیعه با رای اعتماد به وی، آمریکا با این تحرکات پیام می‌فرستد اگر رای ندهید کودتای نظامی می‌کنم.

سید افقهی بیان داشت: در فرضیه سوم آمریکا اخطارها را جدی تلقی نکرده است و برای جلوگیری از پراکندگی نیروها در عراق می‌خواهد این نیروها را در دو پایگاه بزرگ و استراتژیک تجمیع کرده تا از خسارت و تلفات انسانی زیاد جلوگیری کند.

وی افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا در آمریکا و انتخابات آینده ریاست جمهوری احتمال جنگ بسیار ضعیف است.

کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: موضع ایران در خصوص اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه به ویژه عراق قاطع بود و این پیام را صادر کرد که اگر آمریکا نیروهای حشد العشبی را مورد هدف قرار دهد، ایران ساکت نمی‌نشیند.

سید افقهی بیان داشت: دیدار فرمانده سپاه قدس با جریان‌های شیعه و مسئولان عراقی نشان می دهد که اجازه جولان به آمریکا را در منطقه نخواهیم داد.

وی گفت: باید منتظر اتفاقات جدید در منطقه باشیم و اینکه چه کسی آغاز کننده جنگ می شود مشخص نیست و شاید هم این تحرکات صرفا جنگ روانی است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر