logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۲
[ شناسه خبر : ۱۵۶۰۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
در گفت وگو با عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان:

افزایش صادرات محصولات ایرانی در سال رونق تولید/ جهش تولید در این وضعیت اقتصادی جهان ممکن است؟

افزایش-صادرات-محصولات-ایرانی-در-سال-رونق-تولید-جهش-تولید-در-این-وضعیت-اقتصادی-جهان-ممکن-است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان با اشاره به قیمت پایین محصولات ایرانی در بازار های جهانی، گفت: قیمت پایین محصولات ایرانی امکان امکان افزایش صادرات محصولات ایرانی را فراهم کرده است.

حسین محمدی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به تاکیدات رهبری در سخنرانی های اخیرشان مبنی بر قوی شدن نظام اسلامی اظهار کرد: یکی از ابزار های قدرت کشور تولید است.

وی با بیان اینکه یکی از مولفه های قدرت در شاخصه های اقتصادی تولید است ابراز کرد: رهبری سال گذشته را سال رونق تولید و امسال را سال جهش تولید نام گذاری کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان با اشاره به شاخص اندازه گیری جهش تولید در کشور تصریح کرد: روند تغییرات تولید در بستر زمان ابزار مناسبی برای اندازه گیری جهش تولید است.

وی با بیان اینکه اگر در میزان تولید در بستر زمان، افزایش محسوسی داشته باشد می گوییم جهش تولید اتفاق افتاده است عنوان کرد: نام گذاری امسال به نام جهش تولید ناشی از درایت، تیزبینی و رصد اتفاقات اقتصادی امسال از طرف رهبری است.

محمدی با بیان اینکه یکی از بسترهای افزایش تولید کاهش درآمد های نفتی ایران است افزود: در حال حاضر نفت قیمت 17 دلاری برای هربشکه را تجربه می کند و پیش بینی هایی وجود دارد که این قیمت در ماه آینده به دلیل انتشار ویروس کرونا در جهان و کاهش فعالیت های اقتصادی به هفت یا هشت دلار می رسد.

وی با بیان اینکه زمانی که درآمد نفتی کشور کاهش داشته باشد منابع ارزی کشور نیز کاهش خواهد داشت ابراز کرد: به واسطه کاهش منابع ارزی واردات بی حساب و کتاب کالاهای خارجی توسط دولت کم می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان با بیان اینکه زمانی که دولت پول برای واردت نداشته باشد به تولیدات داخلی روی خواهد آورد و فضا برای تنفس تولیدکنندگان داخلی باز می شود، تصریح کرد: این یک آلارم مثبت در راستای کاهش درآمد های نفتی و افزایش تولید است که ما شاهد آن خواهیم بود و جهش تولید نیز اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه با تحریم هایی که علیه کشور وجود داشته است بسیاری از برند ها از کشور خارج شده اند عنوان کرد: خروج برند ها از کشور یک آلارم مثبت برای تولید کننده داخلی است و برند های داخلی دیده می شوند و تولیدات آنها در بازار داخلی به فروش می رسد.

محمد ی با گریز به کاهش ارزش پول ملی به واسطه افزایش قیمت دلار افزود: شاید کاهش ارزش پول ملی بار روانی نا مطلوبی داشته باشد که ارزش پول ملی ما کم شده است ولی این کاهش ارزش پول ملی بیشترین تاثیر را روی امر تولید دارد.

وی با بیان اینکه زمانی که ارزش پول ملی کم است قیمت تمام شده محصولات ایرانی برای خارجی ها ارزان تر است ابراز کرد: این امر موجب افزایش صادرات می شود و افزایش صادرات، جهش تولید را رقم خواهد زد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان با بیان اینکه معتقد هستیم جهش تولید در سال جاری کاملا دست یافتنی است و اتفاق خواهد افتاد تصریح کرد: دراقتصاد سه گروه دولت، تولید کننده و مصرف کننده تاثیر گذار هستند.

وی با بیان اینکه مولفه های جهش تولید در کشور از سه فعال اقتصادی دولت، تولید کننده و مصرف کننده نشات می گیرد عنوان کرد: تولید کننده برای به حداکثر رساندن سود همیشه بازار را رصد می کند و به واسطه ی فراهم شدن بازار های داخلی انگیزه تولید بیشتر را پیدا می کند.

محمدی با اشاره به شرایط روز و پیش بینی ها در خصوص کرونا افزود: پیشنهاد می شود تولید کننده ها به سمت تولید محصولات جانبی حرکت کنند.

وی با بیان اینکه در این شریط تولید کنندگان پوشاک که تولیدات آنها تعطیل شده است می توانند در این بازه زمانی با توجه به نیاز های بازار داخلی به تولید ماسک و لباس بیمارستانی روی آورند ابراز کرد: رستوران ها و محل های تهیه مواد غذایی در این بازه زمانی می توانند مواد غذایی خشک تولید و توزیع کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان با بیان اینکه تمامی تولیدکنندگان باید تلاش کنند که تولیدات محصولات جانبی را داشته باشند تا کسب و کار آنها تعطیل نشود تصریح کرد: این امر به خودی خود در راستای جهش تولید می تواند نقش هایی ایفا کند.

وی با بیان اینکه یکی از نقد هایی که در این روز ها می شود می گویند در این روز ها اقتصاد دنیا به واسطه کرونا با رکود مواجه است و دراین شرایط چگونه جهش تولید اتفاق خواهد افتاد؟ عنوان کرد: با تولید محصولات جانبی ما نه تنها می توانیم این رکود را کنترل کنیم بلکه تولید های داخلی نسبت به قبل پر رونق تر خواهد شد.

محمدی با یاد آوری نقش دولت در جهش تولید افزود: دولت به عنوان یک نهاد کنترلی در کشور ابزار های زیادی در دست دارد برای مثال تخفیف مالیاتی، تنفس مالیاتی، تنفس در باز پرداخت تسهیلات بانکی تولید کنندگان و... به راحتی می تواند در امر تولید ورود کند.

وی با بیان اینکه دولت برای تحقق جهش تولید می تواند در مدیریت اصناف، مدیریت تولید کنندگان، در مدیریت سرمایه های سرگردان در بازار، مدیریت شبکه بانکی و.. ورود کند و نقش آفرینی داشته باشد ابراز کرد: نقش دولت در جهش تولید نسبت به تولیدکنندگان بخش خصوصی پر رنگتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان با اشاره به نقش مصرف کننده در جهش تولید، تصریح کرد: اگر اولویت مصرف کننده بر خرید کالا های ایرانی باشد در راستای جهش تولید نقش ایفا می کند.

وی با بیان اینکه باید در بین مصرف کننده فرهنگ سازی شود تا اولویت ما خرید محصولات ایرانی است عنوان کرد: بازوی اصلی تولید کننده مصرف کننده است و اگر مصرف کننده به خرید مصحولات ایرانی همت گمارد جهش تولید اتفاق می افتد.

محمدی با بیان اینکه معتقد هستم فرهنگسازی اقتصادی در کشور با عنایت به شعار سال، سال پر رونق تری را ایجاد خواهد کرد افزود: افزایش تولید در دیپلماسی خارجی، نظام پولی و بانکی، فرهنگسازی اقتصادی، مراودات خارجی و... ظرفیت اقتصادی ایران را آزاد کند.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر