logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۸
[ شناسه خبر : ۱۵۵۷۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]

۸ توصیه‌ آیت‌الله وحید خراسانی برای رهایی از کرونا به روایت یکی از شاگردان

۸-توصیه‌-آیت‌الله-وحید-خراسانی-برای-رهایی-از-کرونا-به-روایت-یکی-از-شاگردان

یکی از شاگردان آیت‌الله وحید خراسانی با اشاره به نقش دعا و اذکار برای رهایی از گرفتاری‌ها، به توصیه‌های این مرجع تقلید برای ایمن بودن از کرونا در این ایام اشاره کرد.

به گزارش موج رسا; این روزها با شیوع ویروس کرونا و بی‌توجهی برخی از مردم به توصیه‌های ستاد مبارزه با کرونا، خبر فوت عزیزان، دوستان و همکاران موجب ناراحتی شده و با از دست دادن نزدیکان، نگرانی از کرونا در بین افراد بیشتر شده است.

در این ایام که ویروس کرونا به یکباره پدید آمده و در جهان شیوع پیدا کرده است، توجه به نکات بهداشتی و همچنین عمل به دستورات علما و بزرگان دین می‌تواند نقش مهمی در ایمن بودن از این ویروس داشته باشد. چرا که دعا و توسل همواره نتایج غیرقابل انکاری داشته و بشر در زمان‌های مختلف با توسل به ائمه اطهار (ع) از سخت‌ترین شرایط عبور کرده است؛ تا جایی که از امام صادق (ع) روایت شده است: «إِنَّ الدُّعَاءَ یَرُدُّ الْقَضَاءَ وَ قَدْ نَزَلَ مِنَ السَّمَاءِ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً؛ مسلما دعا قضایی را که از آسمان نازل شده و محکم و استوار گشته بر می‌گرداند». (الکافی ج ۲ ص ۴۶۹)

با این وجود برخی از دشمنان اسلام پس از بسته شدن درهای حرم ائمه اطهار (ع) در قم و مشهد مقدس سعی دارند تا جایگاه توکل و توسل به اهل بیت (ع) و ائمه اطهار (ع) را زیر سؤال ببرند و ایمان مسلمانان را در زمان شیوع کرونا سست جلوه دهند.

در سلسله گزارش‌ها و گفت‌وگوهای فارس با علما و کارشناسان دینی و مذهبی، به بخشی از راهکارها و توصیه‌های اهل بیت (ع) برای رهایی از گرفتاری و بلایا اشاره شد که در ادامه گفت‌وگوی فارس با حجت‌الاسلام حسین اصلانی، استاد حوزه علمیه قم و از شاگردان ممتاز آیت‌الله وحید خراسانی را می‌خوانیم:

عمل به توصیه‌های پزشکان هم لازم عقلی و هم شرعی است

این روزها با شیوع کرونا در کشور و جهان، بسیاری از افراد، این ویروس را نوعی گرفتاری و بلای طبیعی می‌دانند. نظر شما در این باره چیست و چه راهی برای رهایی از آن توصیه می‌کنید؟

موضوع ابتلای انسان به بیماری یا آزمون الهی سنت دیرینه عالم طبیعت و دنیا است و‌ اختصاص به امروز و مردم امروز ندارد، بلکه از گذشته در بین بشر و دوران‌های مختلف چنین اموری وجود داشته است و تا زمانی که انسان در این عرصه خاکی زندگی می‌کند، قانون آزمون بوده و هست و خواهد بود.

اکنون با شیوع کرونا در جهان، ما فقط نیستیم که با امتحان و ابتلا به این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنیم، بلکه این ویروس، گریبانگیر تمام کشورهای جهان شده است. اما آنچه در این برهه حائز اهمیت است، نحوه و شیوه برخورد ما به این موضوع است که در این رابطه باید بپذیریم شکیبایی و صبر از جایگاه ویژه‌ای برای مقابله با کرونا برخوردار است و باید به جای ناشکیبایی به دنبال راه‌حل به منظور مهار کرونا برویم.

اولین راه‌حل این است که بپذیریم تمام مقدرات الهی با حکمتی خاص همراه است و هیچ رخدادی بدون حکمت نیست. بنابراین، اگر قبول کنیم که تمام امتحانات الهی حکیمانه است، باید در برابر مقدرات الهی راضی و‌خشنود هم باشیم و اگر به رضای الهی راضی باشیم، آرامشی خاص از درون انسان جوشش می‌کند.

راهکار دوم، توجه به توصیه‌های پزشکان و کارشناسان خبره در این رابطه است؛ به طوری که حتی بسیاری از مراجع تقلید و علما نیز همواره به مردم و‌ مقلدان خود توصیه می‌کنند که به دستورات پزشکان عمل کنند تا بتوانیم این ویروس را ریشه‌کن کنیم. عمل به این توصیه‌ها هم لازم عقلی و هم شرعی است.

راهکار سوم، دانستن و عمل به راهکارهایی است که ائمه اطهار (ع) و بزرگان دین و همچنین علما و مراجع عظام تقلید در زمان گرفتاری‌ها و بلایا و همینطور امتحانات الهی انجام می‌دادند. با توجه به این سه دستورالعمل می‌توانیم کرونا را شکست دهیم.

توصیه‌های آیت‌الله وحید خراسانی برای رهایی از کرونا

با توجه به اینکه شما از شاگردان آیت‌الله وحید خراسانی هستید، ایشان توصیه‌هایی برای رهایی از گرفتاری‌ها که اکنون این گرفتاری در قالب کرونا جلوه‌گر است، در جلسات مختلف داشتند؟

آیت‌الله وحید خراسانی در جلسات متعدد، همواره برای گرفتاری و بلا توصیه داشتند و اخیرا نیز با شیوع ویروس کرونا به نکات قابل توجهی اشاره کردند. یکی از توصیه‌های این مرجع تقلید آن است که برای رهایی از نگرانی کرونا هر روز دست روی قلب گذاشته و هفت مرتبه سوره مبارکه «فاتحه» قرائت شود.

مداومت به اذکار برای ایمن بودن از کرونا

توصیه دوم ایشان، قرائت آیةالکرسی است که هر روز ۱۴ مرتبه این آیه شریف خوانده شود؛ به طوری که هفت مرتبه صبح و هفت مرتبه شب تلاوت شود.

توصیه سوم و چهارم در این ایام ذکر «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» و «لا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلا بِالله اَلعَلِیِّ العَظیمِ» است که بهتر است مداوم و زیاد گفته شود. همچنین روایت داریم که اگر کسی هر روز ۱۰۰ مرتبه «لا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلا بِالله اَلعَلِیِّ العَظیمِ» بگوید، خداوند از او ۷۰ نوع بلا و زشتی را دور می‌کند و کمترین بلاها هم «غم» است.

پنجمین سفارش آیت‌الله وحید خراسانی «استغفار» است. به طوری که توصیه کردند بعد از نماز صبح ۱۰۰ مرتبه، بعد از نماز عصر ۷۰ مرتبه و قبل از خواب ۱۰۰ مرتبه «أَسْتَغْفِرُالله رَبِّى وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» گفته شود.

ششمین سفارش سلام به ۱۴ معصوم (ع) است. ائمه اطهار (ع) واسطه بین عالم و خداوند هستند و وقتی به آن بزرگان سلام می‌دهیم و عرض ارادت می‌کنیم، محبت آن‌ها شامل حال ما می‌شود.

هفتمین و هشتمین سفارش نیز قرائت دعای ۱۵ صحیفه سجادیه و ذکر مصیبت باب‌الحوائج و توسل به ائمه اطهار (ع) و همچنین قرائت دعای توسل است.

تا می‌توانید قرآن بخوانید/ هر روز سوره «توحید» قرائت شود

همچنین آیت الله وحید خراسانی همواره توصیه می‌کنند که هر قدری که برایتان میسر است، قرآن بخوانید و به نرجس خاتون (س) مادر امام زمان (عج) هدیه کنید. همچنین در جلسات عام درس فقه هم توصیه کردند که حتما لازم نیست هر روز قرآن بخوانید، اما تا جایی که امکان دارد در روز سوره مبارکه «توحید» را قرائت کرده و ثواب آن را به ائمه اطهار (ع) به ویژه به حضرت مهدی (عج) هدیه کنید که البته در این ایام سفارش داشتند که ثواب تلاوت قرآن را به نرجس خاتون (س) هدیه کنید که به فرزندش امام زمان (عج) برای گرفتاری از این بلا و ویروس کرونا سفارش کند و این گرفتاری از کشور و جهان رفع شود.

دعایی که برای در امان بودن از کرونا هنگام خروج از خانه باید بخوانیم/ چه کنیم که کرونا زودتر دفع شود؟

به توصیه‌های ائمه اطهار (ع) در زمان گرفتاری‌ها و عمل به دستورات آن‌ها نیز اشاره کردید. مهم‌ترین توصیه‌های این بزرگواران برای رهایی از گرفتاری یا در امان بودن از بلایا چیست؟

به روایاتی از ائمه اطهار (ع) درباره رفع گرفتاری‌ها اشاره می‌کنم. از امام صادق (ع) روایت شده که هرکس سوره‌های مبارکه «ناس و فلق» را هر کدام ۳ مرتبه صبح و ۳ مرتبه شب بخواند، از بلا ایمن خواهد بود؛ به طوری که اگر صبح این سوره‌ها قرائت شود تا غروب و اگر شب قرائت شود تا صبح در امان است.

در روایت دیگری از امام صادق (ع) است که می‌فرمایند: «هر کسی ۷ مرتبه سوره مبارکه «قریش» را برای دفع بلای دنیوی بخواند، این بلا از وی دور می‌شود». همچنین با توجه به توصیه‌های مکرر ستاد مبارزه با کرونا و کادر درمانی توصیه شده است که از بیرون رفتن خودداری شود و همه در خانه بمانند. اما ممکن است کار واجبی برای کسی پیش بیاید و مجبور به خروج از خانه شود و پس از خروج نگران سلامتی خود شود که مبادا کرونا بگیرد. در این ایام در روایتی از امام ششم شیعیان داریم که فرمودند که هنگام خروج از خانه ۶ بار سوره مباره «اخلاص» خوانده شود با این کیفیت که یک مرتبه قبل از خروج این سوره را خوانده و به جهت‌های مختلف بدمد. این ۶ بار قرائت سوره مبارکه «اخلاص» باعث می‌شود تا زمانی که به خانه باز می‌گردد از بلایا حفظ باشد.

آیت‌الله کشمیری برای محفوظ ماندن از بلا و گرفتاری‌ها نیز توصیه کردند که بعد از نماز صبح ۷ مرتبه «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» و بعد از نماز مغرب هم ۷ مرتبه «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» گفته شود.

اما چه کنیم که کرونا و این بلا زودتر رفع شود؟ در کتاب «مِصْباحُ الشّریعَة و مِفْتاحُ الْحَقیقَة» سفارش شده که برای گشایش در کارها و خارج شدن از گرفتاری‌ها ذکر «لَا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبِین» را زیاد بگویید. در روایتی از امام رضا (ع) هم توصیه شده است که وقتی مردم دچار گرفتاری و بلای ناگهانی می‌شوند، ذکر «یا خبیر» زیاد بگویند.

اکنون این ویروس کرونا یک بلای ناگهانی است که انسان‌ها دچار آن شده‌اند که مداومت بر این ذکر نیز می‌تواند ما را از این ویروس منحوس نجات دهد که امیدوارم مردم با توجه به اذکار و ادعیه و عمل به دستورات بزرگان دین در این ایام بتوانند ویروس کرونا را شکست داده و آن را مهار کنند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر