logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۴
[ شناسه خبر : ۱۵۵۶۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
یادداشت/

رفع موانع تولید و اصلاح نظام بانکی، اولیت های تحقق جهش تولید

رفع-موانع-تولید-و-اصلاح-نظام-بانکی،-اولیت-های-تحقق-جهش-تولید

تحقق جهش تولید نیازمند لوازمی است که مهم ترین این لوازم رفع موانع تولید و اصلاح نظام بانکی کشور است.

به گزارش موج رسا; انتخاب شعار سال در اولین روز فروردین ماه از اواخر دهه هفتاد توسط مقام معظم رهبری در حال انجام است که این کار هم سیاست گذاری و ریل گذاری یکساله را برای خواص و دولتمران انجام می دهد و هم موجب می شود مردم مطالبات خود از دستگاه های اجرایی و قانون گذار را در آن راستا برای اعتلای کشور سوق دهند.

حمایت از تولید داخلی، رونق تولید و جهش تولید شعار هایی است که از طرف رهبری برای سه سال متوالی در نظر گرفته شده و شعار های طرح شده کشور را ملزم به طی این سیاست در راستای تولید داخلی کرده است. انتخاب شعار هایی با مضمون تولید در طول سه سال گذشته از طرف رهبر معظم انقلاب نشان از حساسیت این امر برای نظام اسلامی دارد.

تحقق جهش تولید در کشور بسته به ایجاد و وجود زیرساخت های تولیدی در سطح کشور و استان ها است؛ اقدامات صورت گرفته در سال گذشته با شعار رونق تولید توانست برخی از زیرساخت ها را بری جهش تولید فراهم کند؛ اگر چه این زیرساخت ها با مدیریت صحیح منابع می توانست از نظر کیفی و کمی بهتر از وضع موجود باشد.

بازگردانی چندین واحد تولیدی بزرگ به چرخه تولید و بستر سازی برای فعالیت واحد های تولیدی جدید در استان زنجان، افزایش کادر برخی از واحد های تولید و افزایش توان تولیدی برخی از شرکت ها، بررسی مشکلات و موانع تولید واحد های تولیدی در محل کارخانجات و حل برخی از آن مشکلات و کار های دیگری که توسط مسئولین انجام شد بستر هایی را برای جهش تولید فراهم کرده است.

اگر چه نباید این مهم را از یاد برد که برخی از مشکلات هنوز پابرجا هستند و حل نشده اند که می بایست مسئولان امر در مدت کوتاهی رفع این مشکلات را در دستور کار قرار دهند و نباید این را از یاد ببرند که برای جهش تولید تکرار کار های و اقدامات سال گذشته نه تنها کافی نیست بلکه باعث می شود فقط رونق تولید اتفاق بیفتد و خبری از جهش تولید نباشد چرا که کار های گذشته فقط برای رونق تولید می توانست راه گشا باشد نه جهش تولید.

برای جهش تولید آنچه مورد توجه است و در تمامی ادوار یکی از دغدغه های مهم تولید کنندگان بوده و است، تامین نقدینگی تولیدکنندگان است. برای جهش تولید آنچه نیاز است مورد توجه دولت و بانک ها قرار گیرد تامین نقدینگی واحد های تولیدی برای تامین هزینه های جاری و هزینه های جانبی تولید تا زمان فروش محصولات و بازگشت سرمایه است. متاسفانه آنچه امروزه در کشور اتفاق می افتد فروش مواد اولیه با مدت زمان باز پرداخت کم و یا بعضا نقدی است؛ در حالی که فروش محصولات واحد های تولیدی به سازمان های دولتی و غیر دولتی به طور متوسط بعد از 7 ماه وصول می شود و همین وقفه در پرداخت برای تولید کنندگان مشکلاتی را به وجود آورده است.

در یک بیان اصلاح نظام بانکی یکی از وظایف مهم دولت و مجلس شورای اسلامی برای تحقق شعار سال است و تا زمانی که نظام بانکی در کشور اصلاح نشود جهش تولید در صنایع و به خصوص در شرکت های دانش بنیان اتفاق نمی افتد.

آنچه باید در خصوص شرکت های دانش بنیان مورد توجه دولت و مجلس شورای اسلامی باشد این است که دارایی اصلی شرکت های دانش بنیان توان علمی این شرکت ها است و علم بزرگترین دارایی این واحد های تولیدی است در حالی که نظام بانکی کشور برای اعطای تسهیلات فقط اسناد و سرمایه مالی را مورد توجه و ملاک قرار می دهد و این شرکت ها معمولا در تامین نقدینگی مورد نیاز خود دچار مشکل هستند.

در جهت تحقق جهش تولید باید تولیدات داخلی علاوه بر تامین نیاز های داخلی صادرات محور باشد. برای صادرات محور بودن تولیدات داخلی رقابت پذیری تولیدات داخلی در بازار های جهانی با محصولات دیگر کشور ها بسیار مهم و حائز اهمیت است و این امر به نوبه خود باعث افزایش کیفیت تولید داخلی می شود.

در راستای صادرات محور شدن محصولات داخلی باید ساختار های گمرکی کشور اصلاح شود تا زمان ترخیص محصولات صادراتی به حداقل زمان ممکن برسد؛ نه مانند صادات فلزات سنگین که علاوه بر قوانین گمرکی، پیش شرط های طولانی مدت برای امکان صادرات این محصولات در دستور کار قرار گیرد.

در رونق تولید آنچه کشور را کمی دچار مشکل کرد تحریم های ظالمانه استکبار جهانی علیه کشور اسلامی ایران بود؛ ولی این تحریم ها فرصت های بسیار خوبی را در کشور ایجاد کرد و مهم ترین این فرصت ها مراجعه صنایع و واحد های تولیدی کشور به دانش بومی و اقتصاد مقاومتی بود.

جمهوری اسلامی ایران پنجمین کشور در تولید علوم مهندسی و یکی از پر مهندس ترین کشور های دنیا است واین امر در صورتی که نگاه دولتمردان به داخل و حل مشکلات با تکیه بر توان داخلی باشد بسیار موفقیت آفرین خواهد بود و مشکلات صنایع توسط دانشگاه ها ومراکز علمی کشور قابل حل است.

تنها راهی که با آن می توان اقتصاد کشور را قوی کرد تقویت تولید داخلی است. در تقویت تولید داخلی نقش بخش خصوصی به قدری بالا است که حتی این توان تا بی اثر کردن تحریم های ظالمانه می تواند موثر باشد. متاسفانه بنا به بدخلقی برخی از سیاسیون در دولت فعلی بخش خصوصی ضربه بسیار سنگینی را متحمل شده و روز به روز کوچک تر و ناتوان تر شده است.

تقویت بخش خصوصی یکی از راه حل هایی است که دولت باید توجه به آن را برای تحقق جهش تولید مد نظر داشته باشد و برخی از قوانین که موجب تضعیف و یا محدودیت بخش خصوصی می شود توسط مجلس اصلاح شود.

ولی این را نباید فراموش کرد آنچه که موجب موثر واقع شدن سایر راه حل های جهش تولید است رفع موانع تولید می باشد. دو توصیه اصلی که باید دولت آن را در اسرع وقت در دستور کار قرار دهد رفع موانع تولید و اصلاح نظام بانکی کشور برای تحقق جهش تولید است.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر