logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۱
[ شناسه خبر : ۱۵۵۶۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

کرونا از طریق هوا منتقل نمی‌شود

کرونا-از-طریق-هوا-منتقل-نمی‌شود

معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران با رد شایعه منتشر شده در فضای مجازی گفت: ویروس کرونا از طریق هوا منتقل نمی شود.

به گزارش موج رسا; مسعود یونسیان معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد خبری که در شبکه‌های اجتماعی با استناد به مقاله‌ای از مجله نیوانگلند از مجله‌های معتبر پزشکی مبنی بر اینکه ویروس روی ذرات معلق هوا تا سه ساعت زنده می‌ماند و به همین دلیل باید از ماسک استفاده شود، اظهار کرد: این خبر کذب محض است و به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی افزود: اگر شما روی همان لینکی که در خبر آمده است کلیک کنید سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است پزشکان، پرستاران و پرسنلی که با بیماران کرونایی در ارتباط هستند ماسک N۹۵ استفاده کنند، برای سایر پرسنل همان ماسک‌های جراحی یا ماسک کاغذی معمولی استفاده شود و بقیه مردم مکرراً دست‌هایشان را بشویند و مردم عادی لازم نیست ماسک استفاده کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اگر بخواهیم توصیه‌های احتیاطی بگوییم این است که اگر قرار شد در فضاهای پرازدحام بروید -که قرار نیست بروید- می‌توانید ماسک استفاده کنید ولی ماسک وسیله پیشگیری نیست، چرا اینقدر من اصرار می‌کنم که ماسک استفاده نکنید؟ مگر ضرری دارد؟ باید بگویم بله ضررهایی دارد. اول؛ به شما حس امنیت کاذب می‌دهد، خیال می‌کنید ماسک زده اید و مصون هستید. در خیابان دیده ام افرادی در خیابان می دوند، دوچرخه سواری می‌کنند، ماسک زده اند، این ماسک هیچ ارزشی ندارد چون هیچ آلودگی وجود ندارد. امنیت کاذب باعث می‌شود اصل موضوع فراموش کنیم، اصل موضوع شستن مکرر دست با آب و صابون است.

یونسیان گفت: در جواب سوالی که می‌گوید صابون بهتر است یا الکل یا ماده سفید کننده؟ باید بگویم بدون تردید آب و صابون. اگر دست تان به طور واضحی آلوده نیست می‌توانید به جای آب و صابون از الکل هم استفاده کنید.

به گفته وی در شرایطی که بیرون هستید و قدم می زنید و نمی‌توانید دست تان را بشویید از محلول پاک کننده استفاده کنید ولی در منزل لازم نیست.

معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان گفت: دیدم خانم‌های خانه دار نگران هستند که روزانه دست‌هایمان را با چه چیزی ضدعفونی کنیم، باید بگویم که با آب و صابون بشویید، برای سطوح از محلول‌های الکلی، الکل ۷۰ درصد اگر ندارید با سفید کننده که دستور رقیق شدن آن که بارها در جاهای دیگر ارائه شده یک درصد رقیق کنید. یک حجم ماده سفید کننده و ۱۰۰ حجم آب و نگران چیز دیگری نباشید.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر