logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۷
[ شناسه خبر : ۱۵۵۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس مسائل اقتصادی:

عبور از تحریم‌ها نیازمند توجه به جهش تولید است/ خام فروشی‌ مانع جدی برای تحقق اهداف اقتصادی

عبور-از-تحریم‌ها-نیازمند-توجه-به-جهش-تولید-است-خام-فروشی‌-مانع-جدی-برای-تحقق-اهداف-اقتصادی

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: به عنوان اجبار و رویکرد باید به جهش تولید توجه شود تا از تحریم‌ها عبور کرده و به صادرات غیر نفتی مناسب برسیم.

 

حسین محمودی اصل امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، اظهار داشت: انتخاب شعار سال با عنوان اقتصادی اهمیت این موضوع را در کشور نشان می‌دهد.

وی افزود: در بررسی وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف می‌توان متوجه این موضوع شد که مسیر توسعه از تولید می‌گذرد و برای رشد و توسعه اقتصادی باید از تولید آغاز کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برای تولید باید دانش بر اساس اقتصاد مقاومتی به عنوان الگو مورد توجه قرار گرفته و از منابع انسانی و ظرفیت‌ها و پشتوانه اجتماعی استفاده کرد.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: برای عملیاتی کردن شعار سال باید رویکردها تغییر کرده و در مقام اجرا که گاها در حد بنر زدن و مصاحبه کردن، باقی می‌ماند، مسئولان پروژه‌های عملیاتی را پیگیری کنند.

محمودی اصل با بیان اینکه برخی پروژه‌های کشور در حد روال معمولی در بخش‌های دولتی، شبه دولتی و خصوصی انجام می‌شود که ضروری است برای رسیدن به جهش تولید با دیدگاه اقتصادی‌تری تلاش شود، گفت: باید تغییر و تحولی در رویکردها اعمال شده و تفاوت بین کارآفرین و تولید کننده مورد توجه قرار گیرد.

 وی یادآور شد: همه کارآفرین نبوده و برخی تولید کنندگان به عنوان سوء استفاده‌گر و برای استفاده از منابع ارزان قیمت با حرکت نمایشی خود را تولید کننده جا می‌زنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه این تسهیلات توسط تولید کنندگان غیر واقعی خارج از بخش تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود:  این موضوع نیز تورم زا است همانگونه که تورم نیز به عنوان سم مهلک برای بخش تولید محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه برضرورت توجه به مزیت نسبی برای تحقق شعار سال تاکید کرد و گفت: مزیت نسبی به این معناست که ما همه چیز را نمی‌توانیم تولید کنیم و باید به دنبال ارزش افزوده بیشتر، پایدار و مزیت نسبی بود.

محمودی اصل خاطرنشان کرد: توجه به تولید دانش بنیان برای تحقق شعار سال از اهمیت بالایی برخوردار بوده و برای تولید دانش بنیان می‌توان از منابع انسانی متخصص و جوان استفاده کرد.

وی گفت: به عنوان اجبار و رویکرد باید به جهش تولید توجه شود تا از تحریم‌ها عبور کرده و به صادرات غیر نفتی مناسب برسیم.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در گام اول باید به الگوهای اقتصادی مقاومتی توجه شده و از خام فروشی جلوگیری کرد.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در بحث مواد پتروشیمی و مواد معدنی خام فروشی زیادی اتفاق می‌افتد و که این خام فروشی از حجم واردات و صادرات مشخص است، افزود: در 12 ماهه سال گذشته 133 میلیون تن صادرات به ارزش 41.3 دهم میلیارد دلار از کشور انجام شد، در حالی که واردات ما 43.7 دهم میلیارد دلار به ارزش 35 میلیون تن بود که نشان می‌دهد حجم وزنی صادرات حدودا 4 برابر واردات بوده است.

محمودی اصل افزود: حجم صادرات و واردات کشور نشان می‌دهد که مواد اولیه میفروشیم و بیشتر کالای ساخته شده وارد می‌کنیم.

وی بیان داشت: در بحث دارو 400 میلیون دلار واردت مواد اولیه به کشور انجام شده است که با ارزش افزوده گران قیمت بوده است.

این استاد دانشگاه گفت: ما می‌توانیم با ایجاد ارزش افزوده در خصوص کالاهای تولیدی و فرآوری مواد اولیه به ارزش افزوده بیشتری دست یافته و در بخش‌های مختلف تا 40 میلیارد دلار بر صادرات غیر نفتی بیافزایم.

وی برضرورت استفاده از منابع خدادی  و نیروی انسانی برای تحقق شعار سال تاکید کرد و گفت: در صورت استفاده از این ظرفیت ها، قابلیت  جهش تولید بیشتر فراهم می‌شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر