logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۷
[ شناسه خبر : ۱۵۳۲۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس مسائل غرب آسیا:

ورود نیروی جدید جنگی ترکیه به سوریه خلاف توافق انجام شده است/ ترکیه پای‌بند به مصوبات آستانه، سوچی و ژنو نیست

ورود-نیروی-جدید-جنگی-ترکیه-به-سوریه-خلاف-توافق-انجام-شده-است-ترکیه-پای‌بند-به-مصوبات-آستانه،-سوچی-و-ژنو-نیست

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: وارد کردن نیروی جدید جنگی به سوریه از سوی ترکیه خلاف توافق ایجاد شده است.

سید هادی سید افقهی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا;اظهار داشت: بر اساس توافق بین روسیه و ترکیه قرار بود نیروهای تروریستی از جاده حلب - لاذقیه عقب‌نشینی کنند تا راه برای تردد سوری‌ها در جاده‌های ترانزیتی، تجاری و نظامی باز شود.

وی افزود: در این توافق همچنین قرار بود پست‌های نظارتی ترکیه در منطقه سراقب که به عنوان سه راهی و منطقه بسیار حساس برای ترکیه بوده و از آن برای عبور و مرور کمک‌های نظامی و کالاها  به سمت اردن و خلیج فارس استفاده می‌شد، کمتر شود.

این کارشناس سیاسی بیان داشت: در این توافق قرار شد هیچ کدام از دو طرف شلیک نکرده و مقررات آتش بس را رعایت کنند.

سید افقهی با بیان اینکه در این توافق همچنین موافقت شد تا ترکیه به سمت بالا رود اما اردوغان درخواست منطقه امن و بدون سلاح کرده است، افزود: ترکیه می‌خواهد یک میلیون آواره جنگی سوریه را به عمق 25 کیلومتری داخل استان ادلب وارد کند.

وی ادامه داد: متاسفانه ترکیه گاهی پای‌بند به مصوبات آستانه، سوچی و ژنو نبوده و به همین دلیل برخورد ایجاد شد و هم ارتش ترکیه تلفات سنگینی داد و با حمله  پهبادهای ترکیه به ستون ارتش سوریه، تلفاتی به این نیرو وارد شد.

این کارشناس با بیان اینکه وارد کردن نیروی جدید جنگی به سوریه از سوی ترکیه خلاف توافق ایجاد شده است، افزود: بر اساس این توافق ترکیه نمی‌تواند به منطقه نیرو وارد کند اگر چه می‌تواند نیروهای موجود را جابه جا کند.

سید افقهی بر ضرورت رعایت مقررات بین‌المللی از سوی  ترکیه تاکید کرد و گفت: در این شرایط حق با سوریه است چرا که هر کشوری وقتی تروریست‌ها در آن کشور رفت و آمد کرده و حمل سلاح می‌کنند، باید به مقابله برخیزد.

وی گفت: ترکیه این سرزمین را به بهانه کمک به انقلاب مردم سوریه اشغال کرده است و ارتش سوریه نیز با آن مقابله می‌کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا بیان داشت: ترکیه به دنبال سهم خواهی در سوریه بوده و خلاف قواعد بازی و مقررات بین‌المللی رفتار می‌کند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر