logo
امروز : جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۳
[ شناسه خبر : ۱۵۳۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس بازار،بورس و سرمایه:

وضعیت بانک ها به عنوان بزرگترین مشکل اقتصادی شناسایی شود/ صندوق های بازنشستگی با مدیران ناکارآمد و سفارشی دارایی های کشور را نابودی کردند

وضعیت-بانک-ها-به-عنوان-بزرگترین-مشکل-اقتصادی-شناسایی-شود-صندوق-های-بازنشستگی-با-مدیران-ناکارآمد-و-سفارشی-دارایی-های-کشور-را-نابودی-کردند

کارشناس بازار،بورس و سرمایه گفت: به نظر من وضعیت بانک ها به عنوان بزرگترین مشکل اقتصادی بایستی شناسایی و به آن پرداخته شود.

حسین محمودی اصل امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت:حرکت بانک ها از بانکداری به بنگاه داری،محل آغاز مشکلات بانکی بوده است.

وی با اشاره به اینکه نداشتن سیستم حسابداری استاندارد و تلاش برای نشان دادن سودهای غیر واقعی بانک ها باعث شد برای مطالبات مشکوک الوصول هیچ ذخیره ای لحاظ نشود، افزود: چرا که نشان دادن سود و دریافت پاداش هیئت مدیره الویت برخی از مدیران بود و به همین دلیل صورت های مالی واقعی نشان داده نشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در این حالت سهامدارانی که با توجه به اطلاعات موجود در آن مقطع اقدام به خرید سهم بانک کردند در یک مقطع 6 ماهه با اصرار بانک مرکزی به در پیش گرفتن استانداردهای حسابداری و با اصلاح صورت های مالی با بحران مواجه شدند.

کارشناس بازار،بورس و سرمایه با اشاره به اینکه سهامداران با یک باز و بسته شدن نماد حدود 40 درصد ضرر کردند، گفت: در مجموع می توان گفت که مشکل بانک ها بیشتر بحث نظارت و از جنس مدیریت بود که باعث شد ما به این بحران برسیم، بحرانی که باید بیش از بیش جدی گرفته شود.

محمودی با بیان اینکه بانک ها بدنبال منافع خود بودند غافل از اینکه منافع آنان با منافع تولید گره زده شده است،خاطرنشان کرد: به همین دلیل با سقوط بخش تولید و عدم توانایی در پرداخت اقساط ،بانک ها به تدریج دچار ورشکستگی شده و در حال حاضر بانک ها وضعیت بسیار خطرناکی را دارند.

وی با اشاره به اینکه صندوق های بازنشستگی متاسفانه مشکل مدیریتی دارند، تصریح کرد: صندوق ها در مقاطع مختلف با مدیران ناکارآمد و مدیران و هیئت مدیره های سفارشی، دارایی های صندوق ها را به نابودی کشاندند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: صندوق  های بازنشستگی و تامین اجتماعی نرخ بازدهی مناسبی ندارند و ما اصلا عددی را هم به صورت رسمی سراغ نداریم که این منابع گردآوری شده با چه بازدهی سرمایه گذاری می شوند.

محمودی با بیان اینکه اغلب این سرمایه گذاری ها به صورت منابعی برای پرداخت حقوق پرسنل شرکت ها و جبران زیان شرکت ها مصرف می شوند، ادامه داد: بنابراین اوضاع صندوق تامین اجتماعی و بازنشستگی نیز بسیار بحرانی است.

وی افزود: دولت به بانک ها 120 هزارمیلیارد و به عبارتی 140هزار میلیارد و بیشتر بدهکار است.

این کارشناس اقتصادی با با بیان اینکه هر چند این مشکل کل بانک ها را حل نمی کند اما می تواند باعث برطرف شدن برخی از مشکلات شود، تصریح کرد: دولت به صندوق تامین اجتماعی بیش از 120 هزارمیلیارد بدهکار است و به صندوق های بازنشستگی حدود 50 هزارمیلیارد بدهی دارد.

وی گفت: هر چند پرداخت این بدهکاری هم معدل کارایی مدیران صندوق ها را از زمان تشکیل و فعالیت را نیز بی اثر نمی کند اما اگر اندکی از مشکلات بانک و صندوق بازنشستگی و...حل شود ما شاهد رشد و شکوفایی کشور خواهیم بود.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر