logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۴۲
[ شناسه خبر : ۱۵۲۹۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان:

نظارت ضعیف بر اجرای قوانین یکی از مشکلات خصوصی‌سازی در ایران است

نظارت-ضعیف-بر-اجرای-قوانین-یکی-از-مشکلات-خصوصی‌سازی-در-ایران-است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان با اشاره به مشکلات خصوصی‌سازی در کشور، گفت: نظارت ضعیف بر اجرای قوانین و آماده نبودن زیرساخت‌های خصوصی‌سازی موجب ضعف خصوصی‌سازی در کشور شده است.

مصطفی دین‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه خصوصی‌سازی در ایران برگرفته از الگوهای غربی است، اظهار کرد: خصوصی‌سازی در کل جهان نیازمند بسترهایی در نظام اقتصادی کشور ها است.

وی با بیان اینکه خصوصی‌سازی در یک فضای رقابتی، شفاف است و قوانین حمایت‌کننده هستند و هدف از این امر سلب مالکیت دولت و انتقال آن به عوامل غیر وابسته به دولت است که این کار  یک فرایند شروع از نقطه صفر است، ابراز کرد: مسئله خصوصی سازی در کشور ها ساده نیست و اگر پیش‌شرط‌ها و پیش‌نیازهای آن فراهم نباشد حتی اگر خصوصی‌سازی را انجام دهیم اتفاق خاصی نمی‌افتد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه اگر پیش‌نیازهای خصوصی‌سازی در کشور فراهم نباشد ممکن است خصوصی سازی تبدیل به انحصار سازی جدید در کشور شود، تصریح کرد: انحصار سازی جدید از انحصار سازی قبلی بسیار بدتر است و این امر موجب می‌شود که انحصار دولت تبدیل به انحصار اقتصاد به عوامل وابسته به دولت شود.

وی با اشاره به ضعف‌های قانون‌های حمایت‌کننده از خصوصی‌سازی، عنوان کرد: اصل 44 قانون اساسی با توجه به فضای حاکم دهه 50 شمسی نوشته‌شده است و به این دلیل کمی هم در اصل قانون اساسی در خصوصی‌سازی مشکل‌داریم.

دین محمدی با بیان اینکه ضعف قوانین و آماده نبودن زیرساخت‌ها در کشور برای خصوصی‌سازی باعث ضعیف ماندن بخش خصوصی در کشور شده است، افزود: درجاهایی هم که قانون‌ها خوب هستند و از بخش خصوصی حمایت می‌کنند نظارت ضعیف است و این خود باعث ضربه دیدن بخش خصوصی شده است.

وی با بیان اینکه نگاه‌های حاکم در کشور نسبت به خصوصی‌سازی اجازه نداده است بخش خصوصی رشد کند و متولی کارهای بزرگ در کشور شود.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر