logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۰
[ شناسه خبر : ۱۴۸۴۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
قائم مقام وزیر بهداشت:

کم تحرکی و چاقی، نسل بعدی کشور را مستعد بیماری می‌کند‏/ ‏8.5 درصد تولید ناخالص ملی به بهداشت و درمان اختصاص می‌یابد

کم-تحرکی-و-چاقی،-نسل-بعدی-کشور-را-مستعد-بیماری-می‌کند‏-‏8.5-درصد-تولید-ناخالص-ملی-به-بهداشت-و-درمان-اختصاص-می‌یابد

قائم مقام وزیر بهداشت‏ با اشاره به چاقی و افزایش وزن 60 درصد مردم و همچنین عدم تحرک گفت: کم تحرکی و چاقی نسل بعدی کشور را مستعد بیماری می‌کند.

به گزارش موج رسا; ایرج حریرچی امروز در سمپوزیوم کشوری مطالعات میان رشته‌ای با بیان اینکه هیچ شکی نیست که در دنیا و کشور خودمان پیشرفت‌های بسیار بزرگی در حوزه سلامت داشتیم، اظهار کرد: در طی چهل سال اخیر افزایش قابل توجه امید به زندگی را شاهد هستیم، کیفیت زندگی هم به همین سبب افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بیشتر بیماریهای عفونی و تغذیه‌ای کنترل شده است، ابراز کرد: با این وجود برخلاف تصور نیاز جوامع به خدمات بهداشتی و درمانی و حوزه سلامت افزایش پیدا کرده است.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به افزایش امید به زندگی به منجر به افزایش تعداد و درصد افراد مسن و کهنسال در جامعه می‌شود، خاطرنشان کرد: حتی در پیری توام با سلامت نیز نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه 60 درصد بستریها برای افزاد بالای 60 سال است، افزود: اکنون شایع ترین عمل جراحی کاتاراکت است که به دلیل افزایش سن اتفاق می‌افتد.

حریرچی با اشاره به اینکه بیماریهای مربوط دوران پیری از جمله بیماریهای قلبی و عروقی و آلزایمر با افزایش سن تشدید می‌یابد، گفت: انتظارات مردم هم به مروز زمان از حوزه سلامت بالا رفته است.

وی با بیان اینکه تکنولوژی‌های جدید نیز افزاینده تقاضا هستند، ادامه داد: اگر زمانی در کشور ما سوء تغذیه و کمبود مواد غذایی بود اکنون 60 درصد مردم به چاقی و اضافه وزن مبتلا شدند.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه چاقی و اضافه وزن مادر بیماریها است، اظهار کرد: بیش از 80 درصد مردم تحرک مناسب ندارند که همه اینها نسل بعدی را مستعد بیماری می‌کند.

وی با بیان اینکه حل مشکلات مربوط به سلامتی حداکثر 20 درصدش در حوزه بهداشت و درمان تعریف شده فعلی است، عنوان کرد: بیش از 30 درصد مشکلات به عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر بر سلامت و سبک زندگی تاثیر دارد.

حریرچی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت اگر بخواهد مسائل را با دانش در اختیار خود حل کند، ناتوان خواهد بود، افزود: باید در حوزه آموزش، پژوهش و اجرا از سایر بخشها و رشته‌ها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه ما خواهان کمک رشته‌های دیگر برای حل مشکلات هستیم، گفت: در بیشتر کشورهای توسعه یافته وزیر بهداشت غیرپزشک است و در خیلی از تصمیم گیریها صدای مردم را می‌شوند.

قائم مقام وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه مبلمان شهری می‌تواند بیشتر مشکلات مربوط به تحرک را حل کند، خاطرنشان کرد: ما 8.5 درصد تولید ناخالص ملی را بهداشت و درمان اختصاص می‌دهیم که رقم فوق العاده بزرگی است به فرض مثال برای سال 96 حدود 137 هزار و 600 میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه در دنیا این میزان 10.4 درصد است، بیان کرد: در دنیا پولی که برای سلامت هزینه می‌شود، بیش از حوزه انرژی و نظامی است.

حریرچی با بیان اینکه ما هیچ گاه نخواهیم توانست بیش از این میزان هزینه کنیم، تصریح کرد: برای اینکه سلامت بیشتر با پول موجود را داشته باشیم احتیاج به کمک سایر بخشها و بین رشته ای داریم.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر