logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۱
[ شناسه خبر : ۱۴۲۶۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 11 دقیقه ]

لی‌جوهان: ایرانی‌ها خیلی قوی مقابل تحریم‌ها ایستاده‌‌اند

لی‌جوهان:-ایرانی‌ها-خیلی-قوی-مقابل-تحریم‌ها-ایستاده‌‌اند

کاپیتان تیم ملی کاراته کره جنوبی گفت: می‌دانم که از لحاظ اقتصادی مردم ایران به خاطر تحریم‌های که صورت گرفته زندگی شان تحت فشار است، اما شما خیلی محکم پای اعتقاد‌های خود ایستاده‌اید و خیلی قوی هستید.

به گزارش موج رسا; ایرانی‌ها مردمان بسیار مهمان نوازی هستند و غذاهای بسیار خوش طعمی دارند، من عاشق کباب کوبیده و جوجه کباب هستم و هر باری که به ایران سفر می‌کنم، بدون شک غذاهای ایرانی را امتحان می‌کنم. با سفر به شهر اصفهان با تاریخ کهن و غنی ایران آشنا شدم و متوجه شدم که ایرانی‌ها چه تاریخ غنی دارند و هیچ وقت زیبایی های شهرهای ایران را فراموش نخواهم کرد. ایرانی ها مردمان بسیار قوی هستند که خیلی محکم مقابل تحریم‌ها ایستاده‌اند و در آرامش زندگی می‌کنند و هیچ خطری در این کشور کسی را تهدید نمی‌کند. این گوشه‌ای از صحبت‌های"لی‌ جو هان" کاپیتان تیم ملی کاراته کره جنوبی است که چند کلمه فارسی را در طول این سال‌ها یاد گرفته و با سلام، خوبی و چطوری به زبان فارسی مصاحبه با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس  را آغاز کرد. لی جو هان در صحبت‌هایش مدعی شد که 15 بار به ایران سفر کرده و هر باری که به تهران آمده به شهرهای مختلفی مثل اصفهان، شیراز، بابلسر، گلپایگان و ... سفر کرده و با تاریخ کهن ایران آشنا شده است.  او کاپیتان تیم ملی کاراته کره جنوبی است و این روزها به عنوان لژیونر برای تیم آوای رزم در مسابقات سوپر لیگ کاراته ایران مبارزه می‌کند.  " لی جو هان" دو مدال برنز بازی‌های آسیایی، دو مدال طلای قهرمانی آسیا، یک مدال طلای دانشجویان جهان و چندین مدال رنگارنگ در کاراته‌وان های مختلف را کسب کرده و در واقع یکی از کاراته کاهای سرشناس تیم ملی کره جنوبی است.

در ادامه‌ گفت‌وگوی‌کاپیتان تیم‌ ملی کاراته کره جنوبی با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس را می‌خوانید:

فارس: چطور شد که امسال دوباره به ایران سفر کردید؟

در حال حاضر تیم ملی کاراته کره جنوبی با احمد صافی سرمربی ایرانی خود فعالیت می‌کند و با توجه به اینکه ما در یک ماه جاری هیچ مسابقه و یا کمپ تمرینی در کره جنوبی پیش رو نداشتیم، برای حضور در کمپ تمرینی با کاراته‌کاهای ایرانی و حضور در مسابقات جام ایران‌ زمین به تهران سفر کردیم. من برای چهارمین سال است که با یک تیم‌ باشگاهی در ایران برای مبارزه در مسابقات سوپرلیگ قرارداد بسته‌ام. پیش از این با تیم دانشگاه آزاد که هدایت آن برعهده احمد صافی بود، روی تاتامی می رفتم و حالا برای تیم آوای رزم مبارزه می‌کنم. البته من به همراه چند نفر از اعضای تیم ملی کاراته کره جنوبی به ایران سفر کرد‌ه‌ایم. امسال برای حضور در مسابقات سوپرلیگ با تیم آوای رزم قرارداد دارم و امیدوارم که برای این تیم مفید باشم. شرایط تیم آوای رزم، شرایط خوبی است و امیدوارم که این تیم به موفقیت برسد.

ایران خانه دوم من است

فارس: سطح فنی کاراته ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ایران خانه دوم من است. در مورد توانایی‌های کاراته ایران واقعاً هیچ توضیحی نمی‌توانم بدهم. هرچه بگویم واقعا کم گفته‌ام، چرا که تیم ملی کاراته ایران سه بار قهرمان دنیا شده است، با این همه موفقیت هیچ توضیحی در مورد کاراته ایران نمی‌توانیم بدهیم. نزدیک به 15 بار به ایران سفر کرده‌ام. در طول سالهای مختلفی که به ایران سفر کرده‌ام و هر بار که به اینجا آمدم، چیزهای زیادی از لحاظ فنی یاد گرفته‌ام. چارچوب کاراته من در ایران ساخته شده. در هر سفری که به این کشور داشتم، از لحاظ فنی و تجربه به داشته‌هایم اضافه شده و به خاطر همین می‌گویم ایران خانه دوم من است. 

فارس: برگزاری مسابقات لیگ‌های کاراته به موفقیت این رشته در ایران کمک کرده، آیا شما هم با حضور و شرکت در این مسابقات موفق به بهره‌برداری از این مسابقات شده‌اید؟

در کره جنوبی مسابقات لیگ برگزار نمی‌شود، اما ایرانی‌ها لیگ های مختلفی در رده های مختلف برگزار می‌کنند که این موضوع به موفقیت کاراته ایران خیلی کمک کرده است. کاراته ورزش انفرادی محسوب می شود، اما اینکه در قالب یک تیم در این مسابقات با هم رقابت می‌کنند، باعث پیشرفت چشمگیر کاراته ایران شده. سیستم برگزاری مسابقات کاراته در ایران به این شکل است که کاتاروها و نمایندگانی که در بخش کومیته مبارزه می‌کنند، تحت حمایت یک تیم با هم رقابت می‌کنند و همین موضوع موفقیت کاراته ایران را رقم زده. 

فارس: نقش احمد صافی به عنوان سرمربی تیم ملی کاراته کره جنوبی، چقدر در موفقیت‌های شما تاثیرگذار بوده است؟

صافی مربی تیم ملی کره جنوبی است. او کاراته کره جنوبی را ساخته، چون قبل از صافی تیم ملی کره جنوبی هیچ مدالی در مسابقات مختلف نداشت، اما با آمدن او کاراته کره جنوبی قدم به قدم ساخته شد و حالا ما در کاراته دنیا با مدال هایی که  با کمک این مربی ایرانی کسب کرده‌ایم، مطرح شده‌ایم. مدتی بود که ما از لحاظ مدال آوری خوب نبودیم، اما دوباره با حضور وی از لحاظ فنی شرایط ما خوب شده و مطمئن هستم تیم ملی کره‌ جنوبی باز هم به روزهای اوج خود برمی‌گردد. 

همه دنیا از قدرت کاراته ایران باخبر هستند

فارس: عملکرد تیم ملی کاراته ایران در مسابقات و تورنمنت‌های مختلف از نظر شما چطور است؟

کاراته ایران یک کادرفنی قدرتمند را در اختیار دارد. در طول روزهایی که در ایران بودم، موفق شدم در این مدت تمرینات تیم ملی ایران را از نزدیک ببینم، واقعاً ملی‌پوشان ایرانی از همه لحاظ عالی هستند. آنها قلب قوی دارند و در طول مبارزات خیلی جنگنده هستند. اینکه می‌گویند کاراته ایران خوب است، از همین می آید. ایرانی‌ها در هر وزن 4 یا 5 نماینده خوب و هم‌ سطح دارند که هر کدام برای خود مهره‌ای در دنیا محسوب می‌شوند، این موضوع باعث پیشرفت کاراته ایران شده است. همه دنیا از قدرت کاراته ایران باخبر هستند. آنها در مسابقات مختلف همیشه روی سکو بوده‌اند و مدال‌های خوش رنگی را هم کسب کرده‌اند. در حال حاضر آنها با برنامه‌ ریزی که انجام داده‌اند، برای مسابقات پیش رو آماده می‌شوند و برای رسیدن به المپیک با یک برنامه ریزی دقیق قدم به قدم پیش می‌روند و هیچ رویدادی را از دست نداده‌اند. بازیکنان ایرانی تقریبا گویا سهمیه‌های خوبی را برای حضور در المپیک کسب کرده‌اند. مشخص است که این موفقیت کاملا با برنامه ریزی مسئولان فدراسیون ایران رقم خورده است. 

 

شانس خودمان را برای رسیدن به المپیک امتحان می‌کنیم

فارس: آیا در مسابقات لیگ جهانی شیلی و لیگ جهانی پاریس 2020 حضور خواهید داشت یا خیر؟ 

برای حضور در لیگ جهانی شیلی به شدت تمریناتمان را در ایران زیر نظر صافی پیگیری می‌کنیم. حتی از تجربیات ملی پوشان ایرانی نیز استفاده می‌کنیم. با حضور در اردوی تیم ملی ایران تمرینات مشترکی با ایرانی ها داشتیم و تمرین کنار ایرانی ها واقعا برای ما مفید است، چون کاراته‌کاهای ایرانی فوق العاده از نظر فنی قوی هستند. حالا آماده می‌شویم که راهی شیلی شویم و در این رقابت‌ ها حضور پیدا کنیم. البته تیم ملی کره جنوبی 4 نماینده در رنکینگ المپیکی دارد، اما جایگاه ما زیر رتبه 64 قرار دارد و در واقع شانسی برای رسیدن به المپیک توکیو را از طریق سیستم رنکینگ المپیک نداریم.

فارس: پس تنها فرصت شما برای رسیدن به المپیک مسابقات گزینشی پاریس است...

با برنامه ریزی که انجام شده ما 2 نماینده در لیگ جهانی شیلی خواهیم داشت. یک نفر در بخش کاتا و یک نفر در بخش کومیته در این رویداد به روی تاتامی خواهند رفت. البته بلافاصه با برنامه ریزی صورت گرفته ما در لیگ جهانی فرانسه که مهمترین رویداد سال 2020 محسوب می‌شود، حضور خواهیم داشت. در این رقابت‌ها ما با 4 نماینده به روی تاتامی می رویم تا در این مسابقات امتیاز‌های لازم را کسب کنیم. البته ما امیدی به کسب سهمیه المپیک از طریق سیستم المپیک نداریم و تنها امید ما برای رسیدن به المپیک توکیو، حضور در آخرین مرحله مسابقات گزینشی فرانسه است. این مسابقات سال آینده به میزبانی فرانسه برگزار خواهد شد و در واقع آخرین فرصت برای تمام کاراته‌کاهای دنیا است تا شانس خود را برای رسیدن به المپیک امتحان کنند. امیدواریم که در آن رقابت‌ها 2 سهمیه المپیک را در بخش کومیته و کاتا کسب کنیم تا کره جنوبی در المپیک نماینده داشته باشد. اگر این اتفاق رخ دهد ما کار بزرگی را انجام داده‌ایم و قدم بزرگی را برای کاراته کره جنوبی برداشته‌ایم.

در طول این سفرها هیچ خطری را من در ایران حس نکردم

فارس: در طول سفرهایی که به ایران داشتید، زندگی و شرایط مردم ایران را چطور دیده‌اید؟

در طول این سال‌ها 15 بار به ایران سفر کرده‌ام. شاید هم بیشتر از 15 بار، چون آمار سفرها را فراموش کرده‌ام(باخنده). واقعاً هر کسی قبل از اینکه بخواهد به ایران سفر کند، سؤال‌های زیادی را در ذهن خود دارد. اینکه واقعاً ایران چطور کشوری است؟ آیا کشوری خطرناکی است؟ مردم ایران چطور هستند؟ اما من در طول سفرهایی که به ایران داشتم، متوجه شدم ایرانی‌ها فرهنگ غنی‌ای دارند. ایرانی ها واقعا بسیار مهربان و مهمان‌نواز هستند. آنها غذاهای فوق العاده‌ای دارند. مهم‌تر از آن، این است که کشور شما از همه لحاظ امن است و در طول این سفرها هیچ خطری را من در ایران حس نکردم. از همه مهمتر اینکه من برادران زیادی در کشورهای مختلف دارم، اما واقعاً بهترین کسانی که می‌توانم به آنها برادر بگویم، دوستان ایرانی من هستند. متاسفانه یک ماه پیش روزنامه‌های خارجی نوشتند که شرایط ایران در حال حاضر خوب نیست و خطرناک است. من هم نمی‌دانستم که در مقابل آن مطالب چه احساسی باید داشته باشم، چون همیشه به ایران سفر کرده بودم، باور این مسائل برایم قابل قبول نبود، اما دوباره به ایران سفر کردم، حالا بازهم شرایط را امن می‌بینم و هیچ چیزی در تهران غیرطبیعی نیست. 

مردم ایران قوی پای اعتقاد‌های خو مقابل تحریم ایستاده‌اند

فارس: از نظر شما شرایط حاکم بر زندگی مردم ایران با توجه به تحریم‌هایی که وجود دارد، چطور است؟

من گفتم که به ایران خیلی سفر کرده‌ام، به همین دلیل به خوبی از شرایط مردم ایران آگاه هستم. می‌دانم که از لحاظ اقتصادی مردم ایران به خاطر تحریم‌های که صورت گرفته زندگی شان تحت فشار است، چون خیلی ارزش پول ریال و دلار در ایران جابجا شده. برای من خیلی جای تعجب دارد که مردم ایران به چه اندازه ‌ای قوی هستند که محکم پای اعتقاد‌های خود ایستاده‌اند. این نشان می‌دهد که شما مردم بسیار قدرتمندی هستید. نمی‌دانم که آیا کشورهای دیگر هم مثل شما می‌توانند اینطور تحمل کنند یا خیر، اما این را می‌دانم که ایرانی ها خیلی قوی هستند.

اصفهان فوق العاده زیبا است و فرهنگ ایران غنی

فارس: در طول سفرهایی که به ایران داشتید، به کدامیک از شهرهای ایران سفر کرده‌اید؟

در طول سفرهای مختلفی که به ایران داشتم، به شهرهای مختلفی مثل شیراز، اصفهان، تهران، بابلسر، گلپایگان، علی‌آباد کتول و چند شهر دیگر سفر کردم. وقتی به شهر اصفهان رفتم، میدان امام خیلی من را سورپرایز کرد، واقعاً اصفهان شهری عجیب و زیبایی است. من هیچ اطلاعاتی از تاریخ ایران نداشتم، اما وقتی به شهر اصفهان رفتم، مطلع شدم که چه تاریخ کهنی کشور شما دارد و چه فرهنگ غنی ای ایرانی‌ها دارند. در اصفهان پل‌ها و ساختمان‌های تاریخی و بسیار جذابی را دیدم و خیلی از سفر به اصفهان لذت بردم. اصفهان شهر بسیار بزرگ و جذاب و با جذابیت‌های بسیار زیادی است که یک بار سفر کردن به این شهر کم است و باید بارها به اصفهان سفر کرد. از سفر کردن به این شهر زیبا لذت بردم.

نان بربری و سنگک دوست دارم

فارس: از بین غذاهای ایرانی کدامیک بیشتر مورد علاقه شما است؟

واقعا اسم بردن فقط از یک غذای ایرانی برای من سخت است. ما در کره جنوبی نان نمی‌خوریم، اما اینجا من نان بربری و سنگک را خیلی دوست دارم. طعم غذای ایرانی واقعا بی نظیر است و هیچ جای دنیا من چنین غذاهایی را ندیده‌ام، غذاهای ایرانی را واقعا دوست دارم و همیشه کوبیده، جوجه کباب، قرمه‌سبزی، نان و مرغ و چند غذای دیگر را در سفرهایم امتحان می‌کنم و هیچ وقت از دست نمی‌دهم. 

فارس: و صحبت پایانی شما ...

ابتدا خیلی خوشحالم که به ایران سفر کردم و در طول این سالها به عنوان یک کاراته‌کای لژیونر دوستان زیادی پیدا کردم. من برای چهارمین سال است که در مسابقات سوپرلیگ کاراته ایران بازی می‌‌کنم. حضور در این  مسابقات باعث شده تجربیات زیادی کسب کنم و در میادین مختلف مدال کسب کنم. امیدوارم این سفرها همچنان ادامه داشته باشد تا تجربیات بیشتری کسب کنم. برای تیم ملی کاراته ایران در مسابقات پیش‌رو آرزوی موفقیت دارم./فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر