logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۰
[ شناسه خبر : ۱۴۲۲۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون دانشگاه زنجان:

خاک خوردن پایان نامه ها تقصیر دانشگاه نیست

خاک-خوردن-پایان-نامه-ها-تقصیر-دانشگاه-نیست

معاون دانشگاه زنجان با اشاره به بخش‌نامه وزارت علوم و تحقیقات در راستای ارتباط دانشگاه و صنعت، گفت: طبق این بخش‌نامه اساتید می‌توانند برای گذراندن فرصت‌های مطالعاتی خود وارد صنعت شده و مشکلات صنعتی صنایع را رفع کنند.

 جمال داودی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; بابیان اینکه تحریم‌ها باعث شده که برخی از صنایع نتواند مواد اولیه موردنیاز خود را وارد کنند، اظهار کرد: با فرصت‌هایی که تحریم‌ها برای ایران ایجاد کرده است صنایع رو به تولید داخلی موارد تحریم شده آورده‌اند.

وی با اشاره به دوره اول تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، ابراز کرد: در این دوره از تحریم‌ها شرکت تولیدکننده توربین‌های ایرانی امکان واردات مواد اولیه موردنیاز خود را نداشت و به همین دلیل به تولید مواد اولیه این صنعت در داخل کشور آورد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان بابیان اینکه هزینه تولید داخلی مواد اولیه توربین ها به دلیل تولید کم این محصول در داخل کشور بالا بود، افزود: تولید کننده داخلی به‌ مرورزمان توانست قیمت تمام‌شده این محصول را کاهش دهد و به قیمت وارداتی آن نزدیک کند.

وی بابیان اینکه اکنون عناصر اولیه این توربین‌ها نیز تحریم شده، تصریح کرد: صنعت به دنبال افراد و پایان‌نامه‌هایی است که بتوانند عناصر اولیه این توربین‌ها را با خلوص 99.9 درصد تولید کنند.

داودی بابیان اینکه برای تولید پره‌های این توربین‌ها 8 نوع عنصر نیاز است، خاطرنشان کرد: 17 سال قبل یک دانشجوی دانشگاه زنجان 2 عنصر موردنیاز این صنعت را در پایان نامه خود مورد مطالعه قرار داده و طرح تولید صنعتی و انبوه این عناصر را نوشته‌ است.

وی خاطرنشان کرد: خاک خوردن پایان‌نامه‌ها تقصیر دانشگاه‌ها نیست و باید دلیل خاک خوردن پایان‌نامه‌ها را در جای دیگری جست‌وجو کرد.

داودی با یادآوری اینکه در دهه اول انقلاب وظیفه آموزش به دانشگاه‌ها محول شد، ابراز کرد: از دهه دوم انقلاب وظیفه پژوهش  به عهد دانشگاه‌ها گذاشته شد و اکنون دانشگاه‌ها در پژوهش رتبه شانزدهم جهان را دارد.

وی با گریز به اینکه دانشگاه‌های ایران در علوم بسیار قوی هستند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در علم نانوتکنولوژی رتبه چهارم دنیا را دارد؛ در حالی که کشور بسیار کم رتبه های تک رقمی در جهان دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان بیان کرد:رتبه چهارم در نانوتکنولوژی و رتبه شانزدهم در پژوهش به دلیل وابستگی این کار ها به دانشگاه بوده و نشان دهنده انجام وظیفه درست دانشگاه ها است.

وی با اشاره به اینکه تبدیل علوم به صنعت نیازمند سرمایه است، افزود: برای تبدیل علوم به صنعت نیاز به مصرف‌کننده و سرمایه‌گذار است؛ و این سرمایه‌گذار دانشگاه نیست.

داودی با اشاره به اینکه برای تبدیل علوم به صنعت نیاز به رابطه دوطرفه دانشگاه با صنعت است، عنوان کرد: همیشه دانشگاه نمی تواند به دنبال صنعت برود و درجاهایی نیز باید صنعت سفارش کار بدهد و سرمایه‌گذاری کند.

وی با اشاره به بخش‌نامه وزارت علوم و تحقیقات در راستای ارتباط دانشگاه و صنعت، تصریح کرد: طبق این بخش‌نامه اساتید می‌توانند برای گذراندن فرصت‌های مطالعاتی خود وارد صنعت شده و مشکلات صنعتی صنایع را رفع کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان بیان کرد: به نظر من با این طرح مشکل ارتباط صنعت و دانشگاه و سایر مشکلات جامعه حل می‌شود.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر