logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۰
[ شناسه خبر : ۱۴۱۷۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان زنجان:

کودکان کار محروم از تحصیل در زنجان تحت پوشش قرار می‌گیرند

کودکان-کار-محروم-از-تحصیل-در-زنجان-تحت-پوشش-قرار-می‌گیرند-

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان زنجان گفت: کودکان کار محروم از تحصیل در زنجان که در رده سنی 10 تا 20 سال قرار داند، تحت پوشش قرار می‌گیرند.

به گزارش موج رسا; فرحناز فتحی امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته سوادآموزی برگزار شد، اظهار کرد: پیام هفت دی سال 58 امام خمینی (ره) بعد از انقلاب اسلامی تولد دوباره مبارزه با جهل بود. 

وی با بیان اینکه بی سوادی تاثیر مستقیمی بر سطح زندگی مردم دارد ابراز کرد: انقلاب اسلامی ایران در عرصه ریشه‌کنی بی‌سوادی قدم‌های بزرگی برداشته‌ است.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان زنجان با اشاره به سیر تغییرات اداری نهضت سوادآموزی، تصریح کرد: نهضت سوادآموزی از سال 90 به‌عنوان یکی از معاونت‌های آموزش‌وپرورش فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی بابیان اینکه برای سوادآموزی سه دوره آموزشی مخصوص دانش آموزان تعریف‌شده است، افزود: دوره‌های تعریف‌شده شامل کاملاً بی‌سواد، دوره انتقال و تحکیم است. 

فتحی بابیان اینکه افرادی که مدرک تحصیلی سوم ابتدایی نداشته باشند در رده کاملاً بی‌سواد قرار می‌گیرند، عنوان کرد: افراد که مدرک کلاس ششم را نداشته باشند در رده انتقال و افرادی که مدرک مقطع بالاتر از ششم را دارند در رده تحکیم دسته‌بندی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه برای فعالیت معاونت سوادآموزی در کشور یک حجم از فعالیت برای استان‌ها در نظر گرفته می‌شود، ابراز کردند: امسال حجم فعالیت استان زنجان 5هزار و 312نفر در نظر گرفته‌شده است.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان زنجان حجم فعالیت معاونت سوادآموزی استان زنجان را به تفکیک 220 دانش آموز در رده کاملاً بی‌سواد، 1305 دانش‌آموز در رده انتقال و 1812 دانش‌آموز در رده تحکیم اعلام کرد. 

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص سوادآموزی، خاطرنشان کرد: نهضت سوادآموزی باید به یک جریان فرهنگی تبدیل شود. 

فتحی با اشاره به 4 مرکز یادگیری محلی فعال در استان زنجان، تصریح کرد: مراکز یادگیری محلی استان زنجان در نواحی یک و دو زنجان، ابهر و خرمدره فعال است.

وی فعالیت مراکز یادگیری محلی را چند وجهی خواند و ادامه داد: کارهای فرهنگی، اجتماعی و علمی همراه با سواد آموزی در مراکز یادگیری محلی انجام می‌شود.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان زنجان با اشاره به نوع نگاه جهان به نرخ بی‌سوادی در کشورها، بیان کرد: نرخ بی‌سوادی در کشورها از نرخ آموزشی به یک نرخ سیاسی تبدیل‌شده است.

وی با اشاره به اینکه جامعه هدف معاونت سواد آموزی آموزش‌وپرورش افراد بی‌سواد بین 10 تا 49 سال است، خاطرنشان کرد: اولویت آموزش‌وپرورش در برنامه‌ریزی‌ها برای افراد بی سواد بین 10 تا 49 سال است.

فتحی بابیان اینکه ورودی بی سواد در استان مسدود شده است، عنوان کرد: در کشور رتبه اول و یا دوم را در مسدود کردن ورودی بی‌سواد را داریم.

وی بابیان اینکه 99.6 کودکان استان در مدارس مشغول تحصیل هستند، تصریح کرد: معاونت سواد آموزی سعی در تحت پوشش قرار دادن کودکان کار محروم از تحصیل بین 10 تا 20 سال در زنجان را دارد.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان زنجان، بیان کرد: جذب اولیای بی‌سواد یکی از اولویت‌ها معاونت سوادآموزی آموزش‌وپرورش است چراکه سطح سواد اولیای دانش آموزان در میزان موفقیت دانش آموزان تأثیر مستقیم دارد.

وی طرح حلقه‌های کتاب و کتاب‌خوانی، طرح مطالعه با خانواده، برگزاری دوره‌های ICDL، طرح نماز کلید بهشت و... را از دیگر برنامه‌های نهضت سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان زنجان اعلام کرد.

فتحی با اشاره به سرشماری انجام شده در سال 95، خاطرنشان کرد: 33هزار نفر در رده سنی بین 6 تا 49 سال بی‌سواد بوده‌اند و اکنون در همین رده سنی 23هزار بی سواد در استان وجود دارد.

وی شهرستان های ابهر و خرم دره را با نرخ باسوادی بیش از 97 درصد درای بیشترین نرخ سواد معرفی کرد و افزود: شهرستان ماهنشان با نرخ باسوادی  87.5 درصد، کمترین نرخ باسوادی استان را دارد. 

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان زنجان بابیان اینکه نرخ باسوادی زنان در سال 55، 16.1 درصد بوده است، افزود: در طول چهل سال نرخ باسوادی زنان با افزایش 64 درصدی به 80.29 درصد رسید است.

وی با بیان اینکه در سال 55 نرخ باسوادی در کشور 30.38 درصد بود، خاطرنشان کرد: نرخ سواد کشور در سال 95 به 84.83 درصد رسیده است.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر