logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۳
[ شناسه خبر : ۱۴۱۴۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
به بهانه فرارسیدن آخرین شب پائیزی؛

تم‌های غربی در یلدای ایرانی جا خوش کردند

تم‌های-غربی-در-یلدای-ایرانی-جا-خوش-کردند

یلدا؛ آئین‌ سنتی مردمان ایران‌زمین، می‌رود تا با تغییراتی از جنس فرهنگِ غرب، رنگ و بوی ملی خود را از دست بدهد.

به گزارش موج رسا; یلدا آیین سنتی ایرانیان است که هنوز هم به قوت خود باقی است، یلدا در نزد ایرانیان به قدری ارزشمند است که یک دقیقه باهم بودن جشن گرفته می شود.

آیین هفت هزار ساله ایرانیان در اعصار مختلف رنگ و بوی خاصی داشته است، در گذشته این آیین سنتی با خواندن شاهنامه و فال حافظ و قصه گویی مادربزرگ ها و پدر بزرگ ها عجین بود،یلدای گذشته دورهمی خانواده ها بود و میوه هایی همچون انار، هندوانه و میوه های خشک شده سفره های یلدا را تزیین می کرد.

با گذشت زمان این شب باستانی به دلیل تغییر عادت های فرهنگی و اجتماعی سمت و سوی دیگری یافته و هر سال این عادت ها دستخوش تغییرات نامانوس می شود.

*بساط گسترده تم های یلدایی

تم های یلدایی که ابتدا در چند مغازه لاکچری شهرزنجان دیده می شد امروز در بساط دست فروشان نیز را پیدا می شود و چند روز مانده به یلدا بازار تم های یلدایی از نوع غربی بسیار گرم است.

کافی است نام یلدا را در فضای مجازی یا جستجوگرهای مختلف سرچ کنید، به انواع مواردی از جمله تزیین میوه شب یلدا، فروش تم یلدا، لباس یلدا و هزاران نوع از این قسم،برخورد می کنید که موجب شده تا این آیین سنتی تحت تاثیر مدرنیته یا شاید کریسمس قرار گرفته و هر سال از آیین اصلی خود به دور باشد. اگر چه خوشبختانه در سنوات اخیر با گسترش تولید ظروف مسی در زنجان و اقبال خوب مردم دوباره یلدا رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.

این روزها تم های مختلفی در یلدا نمود پیدا کرده است که سنخیتی با رسوم گذشته آن ندارد، تهیه لباس های یلدایی،،پزدادن در فضای مجازی و سفره های تزیین شده و تم های هندوانه ای و اناری، یلدا را از اصل ماجرا دور کرده است.

یلدای امروز دیگر یلدای ایرانی نیست و نمادهای غربی آن را احاطه کرده است،این روزها هر سازمان متولی و غیر متولی نیز جشن یلدا برگزار می کند و این آیین را پاس می دارد غافل از اینکه یلدای به معنای دور هم نشینی، از بین بردن کدورت ها و صله رحم است.

*فخر فروش با یلدای غربی در فضای مجازی

این روزها در حالی که برخی افراد حتی برای تامین مایحتاج روزانه خود عاجر هستند، فخر فروشی عده ای در فضای مجازی با تم های یلدایی داغی بر دل نیازمندان واقعی جامعه است.

امروز یلدا به دلیل مخارج هنگفتی که برخی ها برای آن هزینه می کنند و گرانی لوازم و میوه به گرانترین شب سال تبدیل شده است که تنها عده ای از آن لذت می برند.

یلدای دیروز که از آن انشا می نوشتیم و در سر کلاس می خواندیم و از جمع شدن فامیل دور هم، انداختن سفره یلدا، تزیین انار،شام یلدا و گوش دادن به شعر و قصه زیر کرسی حرف می زدیم امروز دستخوش تغییراتی شده است که هر سال از یلدای دیروز دورتر می شویم.

شب یلدا - شب چله - آخرین روز پاییز محسوب می شود که هر سال۳۰ آذر جشن گرفته می شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر