logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۲
[ شناسه خبر : ۱۴۰۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل هواشناسی استان زنجان:

تجهیزات هواشناسی استان زنجان نیاز به بروز‌رسانی دارد/ افزایش 28 درصدی بارندگی‌ها در استان زنجان

تجهیزات-هواشناسی-استان-زنجان-نیاز-به-بروز‌رسانی-دارد-افزایش-28-درصدی-بارندگی‌ها-در-استان-زنجان

مدیرکل هواشناسی استان زنجان در مورد تجهیزات هواشناسی استان گفت: تجهیزات هواشناسی استان زنجان نیاز به بروز‌رسانی دارد.

به گزارش موج رسا; رسول همتی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان با اشاره به اینکه 57 ایستگاه در استان زنجان وجود دارد که هشت ایستگاه با حضور کارمندان رسمی  اداره شده و شبانه روز دایره‌های جوی استان اندازه‌گریری می‌شود اظهار کرد: 49 مورد از ایستگاه‌های هواشناسی به صورت خودکار و سنتی فعال هستند.

وی تصریح کرد: از لحاظ نیرو متاسفانه کمبود داریم که هشتاد مورد پست سازمانی داریم که از این تعداد حدود 40 مورد از پست‌های سازمانی خالی است.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان خاطر نشان کرد: هواشناسی استان زنجان از لحاظ تعداد نیرو جزو 25 استان در کشور بوده و دولت در حال کوچک سازی بدنه است و با برنامه‌هایی که داریم مجبور به تکمیل تعداد کارمندان اداره کل هواشناسی در استان هستیم و این نیز منوط به مجوز استخدامی مجلس و امور استخدامی کشور است و امسال سه نفر از پذیرفته شدگان رسمی را در استان جذب خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به تجهیزات اداره کل هواشناسی استان زنجان بیان کرد: تجهیزات هواشناسی استان زنجان سال‌هاست بروز‌رسانی نشده است و جزو معدود استانهایی هستیم که تنها دو ایستگاه خودکار داریم.

بیشتر بخوانید:

افزایش بیش از 70 درصدی بارندگی ها در استان زنجان

همتی با بیان اینکه حداقل باید در استان هشت ایستگاه خودکار داشته باشیم که در حال حاضر 6 ایستگاه خودکار در استان داریم افزود: در شهرستانهای ایجرود و سلطانیه ما اداره هواشناسی نداریم که ایجاد این اداره در شهرستان سلطانیه از برنامه‌ امسال ما در استان زنجان است.

وی عنوان کرد: امسال اداره هواشناسی در شهرستان سلطانیه افتتاح می شود ولی شهرستان ایجرود در صورت تامین اعتبار جزو برنامه‌ها سال آینده خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان با اشاره به اینکه اعتباری در حدود هشت میلیارد از مدیریت برنامه‌ریزی برای ایجاد ایستگاه خودکار در استان زنجان درخواست کردیم که حدود یک میلیارد تخصیص داده شد افزود: امسال در حوزه ایستگاه‌های هواشناسی اقداماتی خوبی انجام شد و سال آینده برای ارتقای ایستگاه‌ها برنامه‌ریزی انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: ایستگاه‌ استانهای همجوار اردبیل٬ تهران٬ تبریز و گیلان دارای رادار هستند که در استان نداریم و به دنبال تامین این امکانات به استان هستیم.

همتی بیان کرد: نبود این امکانات در ارائه خدمات در استان زیاد تاثیر نداشته ولی با استفاده از این امکانات می‌توان پیش‌بینی به هنگام داشته باشیم و درصد خطا نیز در پیش‌بینی‌ها کاهش می‌یابد.

وی در مورد وضعیت بارندگی‌ها افزود: در سال گذشته و امسال در ترسالی موقت بودیم و خشکسالی در این چند سال گذشته خیلی زیاد بود و این باعث شده سطح سفره‌های زیرزمینی افت شدیدی داشته باشد.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان با اشاره به اینکه تداوم خشکسالی باعث کاهش شدید منابع آبی شده است افزود: همچنان اثرات خشکسالی‌های سالهای گذشته را در استان داریم.

وی در مورد میزان بارندگی‌ها در استان افزود: میزان بارندگی‌های امسال از ابتدای مهرماه تاکنون 98 میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته که 77 میلیمتر بود 28 درصد افزایش یافته است.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر