logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۴
[ شناسه خبر : ۱۳۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی:

افزایش صندوق های سرمایه گذاری بانکها موجب بی مهری به بورس شد/ پیش بینی رشد بورس در سال جاری

افزایش-صندوق-های-سرمایه-گذاری-بانکها-موجب-بی-مهری-به-بورس-شد-پیش-بینی-رشد-بورس-در-سال-جاری

استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی گفت: افزایش صندوق های سرمایه گذاری بانکها که برای دور زدن نرخ سود بانکی بود، موجب شد تا بورس مورد بی مهری قرار گیرد.

حسین محمودی اصل امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا;  با اشاره به وضعیت بورس در کشور اظهار داشت: رشد بورس به عوامل مختلفی نیاز دارد که ضروری است به این عوامل توجه شود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد ارتباط بانکی و شکل گیری قراردادها یکی از موضوعاتی است که به رشد بورس کمک می کند، تصریح کرد: در مجموع چشم انداز روشنی برای بورس در صورت برنامه ریزی مناسب وجود دارد.

این کارشناس با بیان اینکه بورس ما گرفتار کمبود نقدینگی شد، افزود: با وجود اینکه شرکت ها در شش ماهه و 9 ماهه تعدیلات بسیار خوبی داشتند، شرکت ها منفی باز می شدند.

محمودی بیان داشت: بخشی از کمبود نقدینگی مربوط به رونق بازار اوراق بدهی است چرا که دولت اوراق مختلفی را منتشر کرد که برخی از این اوراق سررسید نشده است.

وی با اشاره به اینکه این اوراق مربوط به خزانه بود که در قبال بدهی پیمان کاران دولت پرداخت می شود،افزود: همه این ها باعث شد که بخشی از منابع به سمت این اوراق حرکت کند.

این کارشناس بازار و بورس با بیان اینکه این اوراق گاهی حدود 25 درصد به صاحبان و خریداران خود سود می دهند، یادآور شد: بنابراین گرایش به دریافت سود ثابت افزایش یافت، البته حجم کلی این اوراق کم است اما حجم معاملات آن نسبت به حجم کل اوراق قابل توجه است.

محمودی ادامه داد: در بحث سهام بعضی از حقوقی ها در عرض چند دهه سهام خود را جابه جا نمی کنند اما در اوراق گردش  بسیار بالا است و منابع بسیاری را درگیر خود می کند.

وی با بیان اینکه سودهای بالای اوراق و بازار منفی باعث انتقال منابع و تثبیت آنها در اوراق خواهد شد، افزود: از سویی دیگر صندوق های سرمایه گذاری بانکها برای دور زدن نرخ سود بانکی بسیار افزایش پیدا کرد که با سودهای بالای 20 درصدی باعث جمع آوری بخش دیگری از منابع شدند.  

این کارشناس ادامه داد: خود این صندوق ها نیز خرید اوراق و سپرده گذاری در بانک ها روی آوردند و آنچه مورد بی مهری قرار گرفت بورس بود.

وی افزود: اما در سال 96 با توجه به پیش بینی های مثبت شرکت ها و با عنایت به کاهش شدید قیمت سهام و قرارگرفتن در کف قیمتی و قطعیت یافتن قراردادها رشد مناسبی را شاهد خواهیم بود.

محمودی گفت: می توان به نمایشگاه نفت و گاز در اردیبهشت ماه اشاره کرد که میزان تقاضاها برای شرکت در آن از سوی شرکت های داخلی و خارجی سه برابر سال گذشته  است.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر