logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۳
[ شناسه خبر : ۱۳۸۴۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]

اعتراف دیرهنگام عراقچی درباره برجام

اعتراف-دیرهنگام-عراقچی-درباره-برجام

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه نتیجه برجام و پایبندی به آن، فقط افزایش تحریم‌ها بود تأکید کرد: یکی از درس‌های برجام این بود که مقاومت، بیش از تمایل برای همکاری جواب می‌دهد.

به گزارش موج رسا; عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در مصاحبه با وبگاه هلندی «اِن.آر.سی» گفت: می‌خواهم تأکید کنم که یکی از درس‌هایی که ما از مسئله برجام گرفتیم، این است که نتیجه این توافق و پایبندی به آن، ظاهرا اعمال تحریم‌های جدید بود. اگر قرار است چنین باشد، ما نیز شاید مجبور به تغییر رویه شویم. اینکه چطور را فعلا نمی‌توانم بگویم. دیگر درسی که گرفتیم این است که مقاومت، بیش از تمایل برای همکاری جواب می‌دهد.

 

خسارت محض


عراقچی با اشاره به خسارت محض برجام، صراحتا اعلام کرده که نتیجه توافق هسته‌ای و پایبندی به آن، فقط افزایش تحریم‌ها بود.


این اذعان چندین باره به نتیجه خسارت‌بار توافق هسته‌ای در حالی است که مقامات ارشد دولت در طول مذاکرات و همچنین پس از امضای توافق- بدون توجه به دلایل فنی و کارشناسی منتقدان- تأکید داشتند که در روز اجرای برجام تمامی ‌تحریم‌ها یک‌ باره لغو خواهد شد و نه تعلیق.
معاون سیاسی وزیر خارجه افزود: برجام هم‌اکنون در شرایطی مانند «مراقبت‌های ویژه» قرار دارد.


مقاومت جواب می‌دهد


آقای عراقچی تأکید کرده است که «یکی از درس‌های برجام این است که مقاومت، بیش از تمایل برای همکاری جواب می‌دهد». این در حالی است که مقامات ارشد دولت پیش از این در اظهارات تأمل‌برانگیز مدعی بودند که «نمی‌توان در مقابل قدرت‌های بزرگ با شعارهای توخالی ایستاد»! و...


 اشاره وی به اینکه در مقابل آمریکا و نظام سلطه باید با رویکرد مقاومت مواجه شد،‌ اشاره‌ای بسیار دقیق و البته اعترافی دیرهنگام است؛ علاوه‌بر این، دوگانه‌ای که معاون سیاسی وزیر خارجه تعریف کرده است، کاملاً غلط است. وی می‌گوید «مقاومت» بیش از «تمایل برای همکاری» جواب می‌دهد. این در حالی است که مقاومت هیچ تضادی با تمایل به همکاری ندارد. رویکرد مقاومت می‌گوید باید سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» را در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل رعایت کرد. بر همین اساس مقاومت هیچ‌گاه با همکاری در تضاد نیست.


رویکرد مقاومت می‌گوید نباید با دیپلماسی انفعالی با آمریکا و شرکای واشنگتن مواجه شد. نتیجه دیپلماسی انفعالی این می‌شود که علی‌رغم پایبندی کامل ایران به تعهدات، هسته‌ای می‌رود و تحریم‌ها می‌ماند.


از خودگذشتگی اروپا!


وی در ادامه گفت: اروپا باید تلاش بیشتری برای حفظ برجامی‌ انجام دهد که خواستار تداوم آن است.


معاون سیاسی وزیر امور خارجه اظهار داشت: اینکه اروپا با ایران تجارت کند، کاملاً قانونی و مشروع است. اما کمپانی‌های اروپایی بعد از تحریم‌های آمریکا از ایران رفتند. کشورهای اروپایی می‌گویند که می‌خواهند به برجام پایبند باشند اما اروپا نشان داده یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد در برابر تسلط آمریکا به سیستم مالی آنها مقاومت کند


عراقچی خاطرنشان کرد: اروپا باید صندوقی ایجاد کند که از کمپانی‌های خود در برابر تنبیه آمریکا محافظت کند، حتی با وجود اینکه تجارت با ایران کاملاً قانونی است. اروپایی‌ها باید از خودگذشتگی بیشتری نشان دهند. هرچیزی بهایی دارد. یک ضرب‌المثل ایرانی می‌گوید، نمی‌توانید بدون خیس شدن، شنا کنید.


آقای عراقچی می‌گوید: «اروپایی‌ها باید از خودگذشتگی بیشتری نشان دهند»! این در حالی است که قرار نیست که اروپا ازخودگذشتگی کند، بلکه موظف است که به تعهدات برجامی‌خود عمل کند.


متأسفانه طرف اروپایی به هیچ عنوان به تعهدات برجامی‌خود عمل نکرده و مقامات ارشد دولت و به خصوص وزارت خارجه، به بی‌عملی اروپا کاملاً منفعلانه واکنش نشان داده‌اند.


قدردانی از فرانسه!


عراقچی افزود: به‌نظرم این فرصت وجود دارد اگر طرف دیگر به تعهداتش ذیل توافق کاملاً عمل کند. ایران تا کنون هزینه‌های خود را پرداخت کرده و اکنون نوبت دیگر طرف‌هاست که چنین کاری را انجام دهند. ما پذیرفتیم که برنامه هسته‌ای خود را محدود کنیم. اماما در شرایط فشار حداکثری از سوی آمریکا قرار گرفتیم. ما از تحریم‌ها آسیب می‌بینیم. راهکارهای عملی برای خلاص شدن از تحریم‌ها باید ایجاد شود.


معاون سیاسی وزیر خارجه در ادامه گفت: ما از تلاش‌های رئیس‌جمهور فرانسه قدردانی می‌کنیم. اما سؤال بزرگتر اینجاست که آیا آمریکا هم قدر آن را می‌داند. راستش را بخواهید، من فعلا هیچ فرصت بزرگی [برای اقدامات ماکرون] نمی‌بینم.


آقای عراقچی از رئیس‌جمهور فرانسه تقدیر کرده است. این در حالی است که فرانسه علی‌رغم بدهکاری در برجام، اکنون با ژست منجی و میانجی در پی پیاده کردن دستورات ‌ترامپ برای برجامیزه کردن مولفه‌های قدرت ایران است.


فرانسه که سابقه تجهیز صدام به سلاح شیمیایی را در کارنامه خود دارد، سال‌هاست که به پناهگاه گروهک ‌تروریستی منافقین بدل شده است. گروهک جنایتکاری که ۱۷ هزار ایرانی بی‌گناه را به شهادت رسانده است.


فرانسه حداقل در دو پرونده برجام و حقوق بشر به ایران بدهکار است و اکنون با فریبکاری در پی پیاده کردن خواسته‌های سلطه‌طلبانه‌ ترامپ است و متأسفانه علی‌رغم این فریبکاری مورد تمجید مقامات دولت نیز قرار می‌گیرد.


عراقچی در پایان، به این سؤال که آیا ایران تمایل دارد درباره توافق گسترده‌تری همان‌طور که آمریکا می‌خواهد مذاکره کند، این‌گونه پاسخ داد: خیر، ما نمی‌خواهیم دوباره بر سر برجام مذاکره کنیم. همچنین ما بر سر برنامه موشکی خود به هیچ‌وجه مذاکره نمی‌کنیم. موشک‌ها برای امنیت ما ضروری است.


مکانیسم ماشه


سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برجام در شرایط کنونی به اروپا اجازه نمی‌دهد که در قبال اعمال حق مشروع ایران در پاسخ به اقدامات غیرقانونی و یکجانبه آمریکا و نقض اساسی تعهدات طرف‌های اروپایی، به مکانیسم ماشه استناد کند.


موسوی در واکنش به اظهارات ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه درخصوص برجام و همچنین امکان بهره‌گیری از مکانیسم حل و فصل اختلافات این سند (مکانیسم ماشه) تصریح کرد: این اظهارات غیرمسئولانه و غیرسازنده بوده و شدیدا، کارآمدی ابتکارات سیاسی برای اجرای کامل برجام توسط کلیه طرف‌ها در راستای نظام رفع تحریم‌های برجام و مصوبات کمیسیون مشترک را مخدوش می‌کند.


وی درخصوص امکان بهره‌گیری فرانسه و دیگر اعضای باقی‌مانده برجام از مکانیسم حل و فصل اختلافات نیز گفت: منطق و هدف مکانیسم حل و فصل اختلافات پیش‌بینی شده در برجام در نظر گرفتن اقدامات جبرانی برای دو طرف است و اقدام جمهوری اسلامی ایران هم اجرای حق خود در ماده ۳۶ است و لذا برجام در شرایط کنونی اساساً به طرف‌های اروپایی اجازه نمی‌دهد که در قبال اعمال حق مشروع جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدامات غیرقانونی و یک‌جانبه ایالات متحده و نقض اساسی تعهدات طرف‌های اروپایی، به این مکانیسم استناد ورزند.


به گزارش فارس، «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه چهارشنبه هفته گذشته، ایران را به آغاز سازوکار موسوم به مکانیسم ماشه تهدید کرد.


واکنش روسیه


میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت: دائمی‌کردن محدودیت‌های ایران در برجام امکان‌پذیر نیست.


اولیانوف در توئیتر در پاسخ به تحلیلگری که خواستار دائمی ‌شدن بندهای زوال‌پذیر برجام برای ایران شده‌اند نوشته است: از نقطه نظر حقوق بین‌الملل، بندهای زوال‌پذیر [در برجام] در حکم تصمیم داوطلبانه ایران برای محدودسازی موقت بعضی از حقوق مشروع خودش ذیل ان‌پی‌تی است. نمی‌توان انتظار داشت که این محدودیت‌ها برای مدت نامحدود اعمال شوند. تلاش در این راستا برای نظام منع ‌اشاعه مضر خواهد بود.


ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در اظهارنظری درباره برجام از کشورهای غربی خواست فکر اینکه می‌توانند با ایران هر کاری را انجام دهند کنار بگذارند.


به گزارش خبرگزاری‌ها، سفیر نروژ در تهران عنوان کرد که کشورش به همراه سوئد، دانمارک، فنلاند، بلژیک و هلند به سازوکار مالی «اینستکس» می‌پیوندد.

منبع: کیهان

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر