logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۷
[ شناسه خبر : ۱۳۴۴۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

سازمان سینمایی گوگوش را به رسمیت شناخت

-سازمان-سینمایی-گوگوش-را-به-رسمیت-شناخت-

اطلاعات بازیگران پیش از انقلاب از جمله بازیگرانی نظیر بهروز وثوقی و فائقه آتشین مشهور به گوگوش نیز به همراه تصاویر از ابتدا تا انتها درج شده و بدین ترتیب سازمان سینمایی به رسمیت شناخته شد.

به گزارش موج رسا; پایگاه تاریخ نگاری سینمای ایران متعلق به سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به منظور ثبت سوابق سینماگران ایرانی راه اندازی شده، اطلاعات برخی بازیگران پیش از انقلاب از جمله فائقه آتشین مشهور به گوگوش و بهروز وثوقی را با اختصاص صفحه‌ای به این بازیگر و خواننده پیش از انقلاب در سامانه خود ثبت و منتشر کرد.

پایگاه «تاریخ نگاری سینمای ایران» به منظور ثبت اطلاعات جامع فیلم‌ها و سینماگران اول اردیبهشت هزار و سیصد و نود و هفت با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی حیدریان رئیس وقت سازمان سینمایی رونمایی شد و بدین ترتیب فعالیت رسمی خود را تحت نظر سازمان سینمایی آغاز کرد؛ پایگاهی دو زبانه که کارکردی شبیه «بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها | Internet Movie Database» یا اختصار IMDb خوانده می‌شود، دارد.

با وجود گذشت یک سال و اندی از عمر این سامانه اطلاعاتی، تقریباً اطلاعات بخش قابل توجهی از فیلمسازان پیش از انقلاب در این سامانه به همراه تصاویر آن‌ها به صورت فیلم به فیلم و در قالب پرونده کار درج شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. در این میان، اطلاعات بازیگران پیش از انقلاب از جمله بازیگرانی نظیر بهروز وثوقی و فائقه آتشین مشهور به گوگوش نیز به همراه تصاویر از ابتدا تا انتها درج شده و بدین ترتیب سوابق گوگوش برای نخستین بار از سوی سازمان سینمایی به رسمیت شناخته شد.

البته همان گونه که اشاره شد، تنها سوابق و تصاویر گوگوش در این سامانه دولتی جمع آوری و ضبط نشده و این رویکرد عمومیت دارد و سوابق اشخاصی نظیر پرویز صیاد درج شده و در واقع سازمان سینمایی ملاحظات مرسوم را کنار گذاشته و کلیه اطلاعات و تصاویر را بدون در نظر گرفتن تبعات احتمالی‌اش در وب‌سایتی که راه اندازی کرده، درج نموده است. این اطلاعات که با دو زبان فارسی و انگلیسی در دسترس قرار گرفته، به دقت و گستردگی سامانه‌اش شبیه به IMDb یا آنچه سوره سینما عمدتاً درباره سینماگران پس از انقلاب راه‌اندازی کرده، نیست.

این اطلاعات همچنین از دقت نیز برخوردار نیست و به عنوان نمونه اطلاعات گوگوش در دو صفحه با نام «گوگوش» و «فائقه آتشین» جمع آوری و منتشر شده و به عنوان اقدامی با رویکرد تاریخی از نظر تکنیک جمع آوری و پیاده سازی جای نقد و بررسی دارد. این بانک اطلاعاتی جزو دریافت‌کنندگان بودجه از سازمان سینمایی بوده و تاکنون رقم قابل توجهی برای این پروژه از متولی سینمای ایران دریافت شده و به این پروژه تخصیص یافته است.

منبع: تابناک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر