logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۴
[ شناسه خبر : ۱۳۲۱۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

کما در انتظار تئاتر زنجان

کما-در-انتظار-تئاتر-زنجان

عدم حمایت های لازم از هنرمندان تئاتر در زنجان موجب شده تا این هنر 86 ساله این روزها حال خوبی نداشته باشد.

به گزارش موج رسا; فعالیت تئاتر در زنجان1312 آغاز شده و امسال تئاتر استان به مرز 86 سالگی می رسد،در حال حاضر 10 گروه نمایشی در استان زنجان ثبت شده است که هفت گروه در شهرستان زنجان،سه گروه در شهرستان های خرم دره، ابهر و خدابنده فعال هستند.

عدم حمایت از تئاتر و هنرمندان آن مسئله ای بوده است که در برهه های مختلف مطرح شده است و کارگردانان و تئاتری ها استان به این موضوع اشاره کرده اند.

امسال نیز با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان زنجان سی و یکمین جشنواره تئاتر به منظور حمایت از گروه‌های نمایشی، تمرکز بر اجراهای عمومی، ارتقای سطح کیفی آثار در سال «رونق تولید»، گسترش تئاتر در سراسر استان و ارتباط موثر با تماشاگران برگزار می شود.

توجه ویژه به شعار سال، موضوعات دینی با رویکرد اجتماعی و مسائل روز جامعه، آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد، مشکلات فضای مجازی، طلاق و گسست خانوادگی، سبک زندگی اسلامی- ایرانی و مشخصات و مظاهر آن(فرهنگ ایثار و شهادت، دفاع مقدس و مدافعان حرم، غواصان خط شکن دریادل)، نمایش‌هایی مرتبط با عنوان «زنجان، میزبان مهربان» و توجه به آثار نمایشی مبتنی بر ویژگی‌های فرهنگی، اقلیمی و بومی از محورهای مورد تاکید جشنواره است.

 جشنواره در بخش صحنه‌ای و به صورت رقابتی برگزار می ‌شود،همچنین جشنواره تئاتر استانی صرفا به آثار نمایشی تولید شده که اجرای عموم آن‌ها به انجام رسیده است تعلق دارد.

 آخرین مهلت ثبت‌نام در جشنواره 15 مهرماه بود و جشنواره نیز طی روزهای 20 تا 23 آبان‌ماه امسال برگزار می شود.

قبل از آغاز جشنواره تئاتر باید گروه های مختلف اجرای عمومی داشته باشند به همین منظور  با کارگردان نمایش نت های خاکستری به گفت و گو نشسته ایم تا از آخرین وضعیت تئاتر استان از او بپرسیم.

 

*هیچ حمایتی از تئاتر استان نمی شود

 اصغر محمدی که نویسندگی، طراحی و کارگردانی نت های خاکستری را برعهده دارد می گوید:در حال حاضر هیچ حمایتی از تئاتر استان نمی شود.

وی با بیان اینکه با وجود ظرفیت های لازم در این حوزه اما حمایتی از سوی مسئولان نمی شود، افزود: برای حمایت از هر نمایشی تنها 500 هزار تومان در نظر گرفته شده است که این گونه حمایت ها موجب می شود تا کیفیت کار به شدت کاهش یابد.

این هنرمند زنجانی با اشاره به اینکه در شش دوره جشنواره استانی تئاتر حضور داشته است، افزود: با وجود اینکه در سال گذشته رتبه اول کارگردانی و دکور و عناوین مختلف بازیگری توسط تئاتر ارائه شده گروه ما کسب کرد اما با این وجود و در کمال ناباوری به جشنواره فجر راه نیافت.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این جشنواره به دلیل ناداوری ها به تئاتر زنجان لطمه می زند، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت های تئاتر به خوبی استفاده شود.

این کارگردان با بیان اینکه برای ارائه کار در جشنواره امسال مبلغ 15 میلیون تومان هزینه شده است، افزود: این در حالی است که ارشاد تنها حاضر است 500 هزار تومان پرداخت کند.

 

*تئاتر اشتغالزایی بالایی دارد

محمدی برضرورت آماده سازی بستر و سازوکاری برای فروش بلیط از سوی مسئولان تاکید کرد و گفت: تئاتر دارای ظرفیت های مطلوب از جمله اشتغالزیی خوبی است و می تواند چندین شغل به صورت مستقیم ایجاد کند،اما هیچ توجهی به این ظرفیت نمی شود.

وی راه اندازی پلاتو را از اتفاقات خوب تئاتر استان عنوان کرد و گفت: با وجود پلاتو کیفیت اجراها مطلوب می شود اما هنرمندن استان نیازمند دو تا سه پلاتو هستند.

این هنرمند خاطرنشان کرد: هر کسی که در این عرصه پا می گذرد از مال و جان خود می گذرد و خیلی از هنرمندان با استعداد با وجود چنین جوی نمی توانند ادامه دهند.

تئاتر استان زنجان با همه فراز و نشیب های که بر سر راه خود داشته تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده است اما این مشکلات با وجود حل شدن برخی اشکالات همچنان بر سر تئاتر استان وجود دارد.

با توجه به قرار گرفتن در چند قدمی برگزاری جشنواره تئاتر استان زنجان ضروری است سیاستگذاران فرهنگ و هنر استان نیم نگاهی نیز به حل مشکلات این هنر قدیمی زنجان داشته باشند.//ن

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱ ]
تمام فعالیت های هنری فرهنگی وسینمایی در استان زنجان نه در کما در قبرستان احتضار و بی تکلیف مانده مدیران بسیار ضعیف انجمن ها در هیچ وقت در این حد بی کفایت نبودند اداره ارشاد خودش را با زحمت اداره می کند
فرم ارسال نظر