logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۷
[ شناسه خبر : ۱۳۱۴۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرکل دفتر حفاظت منابع طبیعی سازمان جنگلها، و آبخیزداری کشور؛

سازمان جنگلها برای مقابله به آفات مرتعی و جنگلی از سموم شیمیایی استفاده نمی کند/ اقدامات مقابله با آفات کاملا منطبق با محیط زیست است

سازمان-جنگلها-برای-مقابله-به-آفات-مرتعی-و-جنگلی-از-سموم-شیمیایی-استفاده-نمی-کند-اقدامات-مقابله-با-آفات-کاملا-منطبق-با-محیط-زیست-است

مدیرکل دفتر حفاظت منابع طبیعی سازمان جنگلها، و آبخیزداری کشور گفت: سازمان جنگل ها برای مقابله به آفات مرتعی و جنگلی از هیچ گونه سموم شیمیایی استفاده نمی کند.

به گزارش موج رسا; داور نامدار امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به این که حفاظت از عرصه های طبیعی و ملی یکی از اهداف اصلی اداره حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور است اظهار کرد: مراتع و جنگل های کشور هرساله با آفات و امراض مختلفی مواجه می شوند که سازمان برای مقابله با این آفات برنامه و طرح های مختلفی را اجرا می کند.

وی افزود: بیماری و آفات مربوط به ناحیه هیرکانی، زاگرسی، ایران تورانی، و خلیج عمانی متفاوت است و گروه گیاه پزشکی سازمان جنگل ها هم  پس از پایش اقدامات لازم را در این مناطق انجام می دهد.

نامدار تاکید کرد که گیاه پزشکان برای مقابله با آفت های موجود از سموم شیمیایی استفاده نمی کنند و اقدامات اجرایی کاملا منطبق با محیط زیست است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه به آفت شب پره شمشاد در شمال کشور اشاره کرد و گفت: بخش اعظمی از جنگل های شمال درگیر این بیماری شد که خوشبختانه با محلول پاشی توانستیم جان جنگل های شمال کشور را نجات دهیم .

وی با بیان این که حفظ و حراست از منابع الهی و طبیعی یک وظیفه همگانی است گفت: مردم می توانند در کنار متولیان حفظ منابع طبیعی و ملی در این راستا گام های بلندی بردارند.

مبارزه با آفت ارس واش در 700 هکتار از اراضی ملی استان زنجان

نامدار گفت: برای مقابله با آفت ارس واش امسال حدود 700 هکتار از اراضی ملی استان زنجان اقدامات لازم انجام شده است.

وی با اشاره به این که استان زنجان از نظر منابع طبیعی یکی از استان های مهم شمالغرب کشور می باشد گفت: علی رغم محدود بودن پوشش جنگلی این استان، وجود برخی از گونه های مهم  همانند ارس به ارزش آن افزوده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به سیاست اداره حفاظت منابع طبیعی کشور افزود: اعمال شرایط و اصول فنی در راستای حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از تخریب عرصه های ملی از جمله اهداف این اداره می باشد.

وی وضعیت حفاظت فیزیکی عرصه های ملی توسط  نیروهای حفاظت منابع طبیعی زنجان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: این استان از نظر مبارزه با آفات و بیماری های گیاهان مرتعی و جنگلی نیز توانسته اقدامات قابل توجه و مثبتی انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

130 هکتار از مراتع ملی استان احیا می شود

نامدار به وجود گونه ارس در منطقه طارم نیز اشاره کرد و گفت: حدود 4 هزار هکتار از جنگل های ارس شهرستان طارم آلوده به آفت ارس واش بوده است که از سال 1381 مبارزه با این آفت در استان شروع شد.

به گفته نامدار امسال هم  مبارزه با آفت ارس واش در حدود 700 هکتار از این مناطق آلوده استان صورت گرفته است و پیش بینی می شود که تا پایان سال طرح مبارزه با آفات گیاهی در استان زنجان به طور کامل اجرا شود.

وی به حمایت و اقدامات انجام شده در این حوزه هم گریزی زد و گفت: برای کاهش میزان وابستگی جنگل نشینان و روستائیان حاشیه ی جنگل ها به هیزم در راستای تامین انرژی، حوزه حمایت منابع طبیعی اقدامات شاخصی در سراسر کشور انجام داده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تهیه و نصب آبگرمکن خورشیدی و حتی در برخی مناطق تهیه پنل های خورشیدی را از جمله اقدامات مثبتی برشمرد که در راستای حفظ جنگل های کشور صورت گرفته است.

وی همچنین اظهار کرد: به همین منظور  بیش از 140 خانوار در استان زنجان صاحب آبگرمکن های خورشیدی شده اند.

به گفته این مقام مسئول تهیه این آبگرمکن ها برای روستائیان رایگان بوده و هزینه آن از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده است.

وی با بیان این که در سال جاری از صندوق توسعه ملی اعتبارات قابل توجهی به منابع طبیعی استان ها اختصاص یافته است افزود: 50 درصد اعتبارات پیش بینی شده از این محل برای استان در اختیار منابع طبیعی زنجان قرار گرفته است.

نامدار پیشرفت فیزیکی عملیات پیش بینی شده استان را هم بیش از این مقدار اعلام کرد افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می کنیم که قبل از اتمام سال مالی همه ی پروژه های صندوق توسعه ملی استان زنجان به پایان برسد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر