logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۳
[ شناسه خبر : ۱۲۸۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
یادداشت/

انتخابات ریاست جمهوری و دو تجربه متفاوت

انتخابات-ریاست-جمهوری-و-دو-تجربه-متفاوت

دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری در واقع دارای دو تجربه متفاوت بود که برای برگزاری باشکوه و بی حاشیه انتخابات در سال جاری نیازمند توجه به این تجربه ها هستیم.

به گزارش موج رسا; سیدحسینی در یادداشتی نوشت،تعطیلات نوروز پایان یافته و جریان های سیاسی و احزاب کشور بعد از روزهایی که نفسی تازه کرده اند به گود رقابت باز گشته اند و برای روز انتخابات و انتخاب نامزد مورد حمایت خود در حال تهیه برنامه و اقدامات تبلیغاتی و رسانه ای هستند.

در این میان پیام نوروزی رهبر انقلاب در روزهای نزدیک به انتخابات می تواند مورد توجه قرار گیرد و در کنار رهنمود ها و پیام همیشگی عمومی مبنی بر شرکت حداکثری و دشمن شکن، سخنانی نیز از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

 ایشان در نوروز امسال از احترام به خواست مردم و تسلیم در برابر رای مردم به عنوان اصلی مهم سخن به میان آوردند و در سخنرانی روز اول فروردین در آستان قدس رضوی نیز به شکل تقریبا بی سابقه ای از ایستادگی شخصی خود در برابر جریانات و یا اشخاصی که قصد عدم تمکین به رای مردم را داشته اند پرده بر داشتند.

انتخابات در ایران با دو تجربه نه چندان دور، اما متفاوت در این زمینه روبرو است.تجربه اول انتخابات ریاست جمهوری سال 88 بود که از طرف طیف اصلاح طلب و حامیان آن جریان با هر نام و نشان و تفکری ولو با شدت کم یا زیاد، نتیجه انتخابات با خدشه مواجه شد و به قول فرمایش رهبر انقلاب شیرینی حضور بی سابقه و حداکثری مردم پای صندوق های رای و ضرب شصت جانانه مردم به دشمن، به کام ملت و نظام تلخ شد.

کشور شاهد اردو کشی های خیابانی از سوی جریان بازنده و عدم تمکین به قانون انتخابات و رای مردم بود و هر روز و به مدت چندین ماه جامعه هزینه این ندانم کاری و در برخی مواقع خیانت را می پرداخت.جریان مغلوب ادعای تقلب در آرا و انتخاباتی را داشت که نامزد مورد حمایت انها با اختلاف قریب به 10میلیون رای بازنده شده بود و این اختلاف رای به قدری زیاد بود که هرگونه تقلب و دست کاری احتمالی نیز منتفی به نظر می رسید.

این اعتراض در ادامه به سمت تقابل با نظام کشیده شد و شاهد آن بودیم که بعد از فتنه 88 دشمن در دشمنی با ایران و اعمال تحریم های بی سابقه جسور تر شد.

اما تجربه بعدی که به 4 سال گذشته باز می گردد نتیجه ای کاملا متفاوت داشت.جریان معترض سال 88 با نماینده ای با شعار تدبیر و امید و در قالب جریان اعتدال پیروز میدان شد و جریانی که پیروزی 88 به پای آن نوشته شده بود بازی را واگذار کرده بود. اما برخورد جریان مغلوب در سال 92 تفاوتش با برخورد جریان مغلوب در سال 88 زمین تا آسمان بود.بلافاصله رئیس جمهور وقت به برنده انتخابات 92 تبریک گفت و وزرا جهت ارائه گزارش عملکرد و تبیین وضع موجود کشور به حضور نامزد برنده می شتافتند.کاندیداها و نامزدهای دیگر که نتوانسته بودند برنده این میدان باشند هرکدام با ارسال پیام تبریک و حضور در دفتر کاندید فاتح، این پیروزی را به وی تبریک گفته و جهت هر نوع همکاری وکمک اعلام آمادگی می کردند. که ناگفته نماند، همه این اتفاقات در شرایطی روی می داد که جناب روحانی با اختلاف بسیار بسیار ناچیز و با یک رای شکننده توانسته بود دیگر کاندیداها را از پیش روی بردارد. و اگر هم تقلبی به ذهن می رسید در چنین رای شکننده ای می توانست رخ داده باشد.

این دو تجربه نشان می دهد که سخن رهبری در زمینه تسلیم در برابر رای مردم و حرکت در جهت خواست و اراده ملی و در چارچوب قانون اساسی کشور نه تنها منجر به برگزاری یک انتخابات با شکوه و بی حاشیه می شود بلکه همین اطمینان به احترام خواسته و رای ملی می تواند در جامعه حرکتی به سمت حضور حداکثری پای صندوق های رای در انتخابات اردیبهشت ماه سال جاری بوجود بیاورد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر