logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۰
[ شناسه خبر : ۱۲۸۲۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
محمدباقر حکیم:

اتحاد شیعیان ایران و عراق موجب هراس دشمنان اسلامی می‌شود

اتحاد-شیعیان-ایران-و-عراق-موجب-هراس-دشمنان-اسلامی-می‌شود

محمدباقر حکیم گفت: اتحاد شیعیان در ایران و عراق موجب هراس دشمنان اسلام شده است.

به گزارش موج رسا; محمد باقر حکیم امروز در نشست مرکز مطالعات غرب آسیا در استان زنجان با اشاره به موقیت و اهمیت کشور عراق از نظر رهبرای جمهوری اسلامی اظهار کرد: امام خمینی (ره) می فرمایند که جنگ امروز ما، با مردم عراق نیست بلکه جنگی است با حکومت عراق و حزب بعث بود و مردم عراق برادران ما هستند.

وی با اشاره به مرز های مشترک بین ایران و عراق، افزود: جمهوری اسلامی ایران با کشور عراق 1427 کیلومتر مرز مشترک دارد و این می تواند یک شاخص استراتژیک در راستای روابط استراتژیک بین دو کشور باشد.

کارشناس مسائل کشور عراق با اشاره به تاریخچه کشور عراق، ابراز کرد:از سال 1914 میلادی نیرو های انگلیسی از جنوب عراق و از استان بصره وارد خاک کشور عراق شدند و در عرض 3سال طول می کشد تا عراق به صورت کامل توسط نیروهای انگلیسی اشغال شود.

وی با بیان اینکه از سال 1917 نیرو های انقلابی با رهبری حوزه علمیه نجف  مقاومت خود را آغاز می کنند، عنوان کرد:  اولین مقاومت در سال 1918 میلادی در نجف شکل می گیرد.

حکیم با اشاره به نتایج قیام سال 1920 که با شکست مواجه شد تصریح کرد: انگلیسی ها در این قیام به این رسیدند که عراق را نمی توان به صورت مستقیم مدیریت کرد.

وی با اشاره به کوتای سال 1958 میلادی خاطر نشان کرد: سسله پادشاهی که انگلیسی ها آن را بنیان نهاده بودند به پایان می رسد و از آن به بعد عراق ارتباط خود را با انگلیس کم می کند و ارتباط خود را با شوروی افزایش می دهد.

کارشناس مسائل کشور عراق با اشاره به جنگ بین ایران و عراق افزود: 8 سال دفاع مقدس جنگ بین ایران و عراق نبود بلکه این جنگ بین حق و باطل بود یعنی جنگ بین مجاهدان اسلام و رژیم بعث بود.

وی با اشاره به وضعیت شیعیان در زمان جنگ تحمیلی تصریح کرد: در زمان جنگ برای شیعیان عراق دو انتخاب بیشتر وجود نداشت یا باید اعدام می شدند یا به جنگ می رفتند.

حکیم با اشاره به اینکه ما در بین شیعیان عراق در هر خانواده حداقل یک شهید را داریم ابراز کرد: تعداد شعیانی که توسط صدام به شهدات رسیدند بسیار بیشتر از شهدای جنگ تحمیلی است.

وی با اشاره به تمامی اشتراکات موجود بین مردم ایران و عراق عنوان کرد: یکی دیگر از اشتراکات موجود بین مردم ایران و عراق گروه های حشدالشعبی عراق است.

کارشناس کشور عراق با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال ازبین بردن گروه های حشدالشعبی در عراق است بیان کرد: آمریکا به دلیل اینکه این گروها در ارتباط با ایران هستند و ایدئولوژی مشترک دارند به دنبال حذف این گروها است.

وی با اشاره به هراس دشمنان از ارتباط شیعیان دو کشور باهم خاطر نشان کرد: دشمنان از اینکه شعیان دو کشور با هم ارتباط داشته باشند و این ارتباط تقویت شود هراس دارند.

حکیم با بیان اینکه به نظر من ورود نیروهای آمریکا به کشور عراق یک برکت داشت ابراز کرد: تمام گرو ها و احزابی که به ایران مهاجرت کرده بودند به عراق برمی گردند و حکومت را در دست می گیرند و ارتباط سیاسی بین ایران و عراق شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه ورود داعش به عراق توسط دشمنان به نظر من برای ایران یک برکت بود خاطر نشان کرد: تفکر مردم عراق قبل و بعد از سال 2014 بسیار متفاوت است.

کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه ورود داعش به عراق باعث اتحاد شیعیان، تاسیس گروه های مقاومت، ورود مستشاران ایرانی و کمک شایان جمهوری اسلامی ایران به محور مقاومت و شهادت سرداران ایرانی شد افزود: همین امر در عراق باعث شد که مردم عراق جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک شریک اساسی قلمداد کند.

وی با اشاره به تحولات سیاسی عراق عنوان کرد: در اتخابات سال 2018 میلادی رئیس جمهور کشور عراق از قومیت کرد ، نخست وزیر از شعیان و رئیس پارلمان از اهل سنت هستند.

آیت الله علی خاتمی با اشاره به جمع دانشجویی و من هم به عنوان یک معلم در جمع حضور دارم اظهار کرد: یک از کلماتی که در تاریخ برای جوامع استفاده شده است کلمق قبیله است.

وی با اشاره به اینکه قبله یعنی یک جهت معین، ابراز کرد: قبیله به معنی یک گروهی است که به دنبال یک هدف واحد هستند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه کلمه طبقه توسط جامعه شناسان برای جوامع مختلف استفاده شده است، تصریح کرد: طبقه دانشجو، طبقه کارگر و طبقه اشراف به قشری گفته می شود که شکل و نوع زندگی آنها با هم یکسان است.

وی با اشاره به اشتراکات موجود در جوامع شهری و سایر جوامع، عنوان کرد: این جوامع باهم اشتراکاتی دارند برای مثال جوامع اروپایی، جامعه ایرانی.

خاتمی با اشاره به معنای توده، عنوان کرد: توده به معنای جمع بودن برخی از افراد در کنار هم است و ممکن است هیچ اشتراکاتی را باهم نداشته باشند.

وی با بیان اینکه در بین واژه ایی که گفته شد برای ما مسلمانان واژه امت صدق می کند، افزود: آنچه که می تواند نژاد، رنگ، زبان، جغرافیا، شغل، هدف و آرمان اینها را در یکجا جمع کند امت است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به کلمه امت، تصریح کرد: در کلمه امت یک لطافتی وجود دارد که در کلمات دیگر به این اندازه رسا نیست و واژه امت در عربی به معنای راه روشن است.

وی با اشاره به اینکه امت یک هدفی واحدی دارد، خاطر نشان کرد: امت برای رسیدن به هدف به انگیزه نیاز دارد؛ انگیزه منجر به حرکت می شود.

خاتمی با اشاره به اینکه بعضی از جامعه شناسان گفته اند چهار عنصر لازم است تا جامعه فلاح برسد،  افزود: اول عنصر، دوم انتخاب، سوم حرکت، چهارم رسیدن به هدف و مقصد است.

وی با اشاره به اینکه اگر حرکت داشته باشیم به مقصد می رسیم، عنوان کرد: یعنی هدف داشته باشیم، راه روشن را داشته باشیم، عناصر مربوطه را داشته باشیم، ولی حرکت نکنیم به هدف نمی رسیم وبرای به مقصد رسیدن هر چهار مورد لازم است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه ما به عنوان مسلمان برای تحقق اهداف امت جامعه به هدف روشن و آرمان نیازداریم، ابراز کرد: لازمه رسیدن به فلاح این است که ما حرکت کنیم و امت اگر همه اینها را داشت نیازمند امام است.

وی با اشاره به اینکه امام یعنی کسی که پیشوا جامعه است، عنوان کرد: امام نمونه عینی و عملی هدف و راه روشن و حرکت است.

خاتمی با اشاره به اینکه امت اگر بخواهد درست راه را برود و وسط راه نماند نیاز به امام دارد، خاطر نشان کرد: در جامعه دو نوع امام متفاوت می تواند وجود داشته باشد امام عادل و امام جائر.

وی با اشاره به اینکه اگر آرمان، آرمان مقدسی باشد امام آن آرمان، امام عادل است، تصریح کرد: امامت امام عادل، تعالی و تکامل به دنبال دارد.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه آن هایی که احساس، شهوت، زر و زور آرمانشان باشد، امامشان امام جور است، عنوان کرد: راهنمای آنها نیز امام است ولی نتیجه این امامت برای امت سقوط و انحطاط است و این در قران اماده است.

وی با اشاره به اینکه امام عدل همیشه رو به جلو حرکت می کند، خاطر نشان کرد: امام عادل مانند یک کوهنورد است و هرچه جلو تر می ورد وسعت دیدیش بیشتر می شود.

خاتمی با بیان اینکه امام جور و هوس هر چه حرکت می کند پایین تر می آید، تصریح کرد: امام جور هر چه حرکت کند به سمت پستی میرود و دیدش تنگ می شود.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر