logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۴
[ شناسه خبر : ۱۲۷۹۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
موج رسا گزارش می‌کند

حذف کلمه شهید از کوچه ها عناد با شهدا یا سهل انگاری مسئولان/ شهدا شرمنده ایم

حذف-کلمه-شهید-از-کوچه-ها-عناد-با-شهدا-یا-سهل-انگاری-مسئولان-شهدا-شرمنده-ایم

چند روزی است که حذف کلمه شهید از معابر شهر زنجان نیز در فضای مجازی  مطرح شده و حتی کار به جایی رسید که رئیس کل دادگستری استان زنجان نیز در این زمینه  واکنش نشان داد.

به گزارش موج رسا; چند روزی است که اخباری مبنی بر حذف کلمه مقدس "شهید" از تابلوهای معابر شهر زنجان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است و متأسفانه این کلمه مبارک در برخی از کوچه‌ها و معابر پایتخت شور و شعور حسینی حذف شده است.

جریان تأمل‌برانگیز حذف "شهید" در برخی از شهرهای کشور در حالی کلید خورده که بسیاری از شهروندان و کاربران فضای مجازی نسبت به آن واکنش نشان داده و از مسئولان شهری درخواست کرده‌اند که نسبت به این موضوع ورود جدی پیدا و با خاطیان برخورد کنند.

در اقدام شهرداری زنجان در برخی از محلات کلمه شهید از تابلو کوچه‌های شهید میناخانی، شهید شیخی، شهید محرمی، شهید طارمی، شهید بازرگان، شهید میراسماعیلی، شهید امینی، و حق وردی از معابر حذف شده است.

اما آنچه در این بین ضروری است مسئولان به آن توجه داشته باشند، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است؛ فرهنگی که از همان ابتدای صدر اسلام در قاموس مفاهیم اسلامی جا گرفت و باعث تداوم مکتب اسلام و تشیع شد. درج نام شهید در تابلوهای معابر شهری، حداقل‌ اقدام برای پاسداشت و تکریم مفهوم شهید و شهادت است که متأسفانه این مسئله با توجیهات بی‌مورد مسئولان، با چالش‌هایی مواجه شد؛ ضمن آنکه قبلاً چالشِ حذف نام شهید از کتب درسی نیز حاشیه‌ساز شده بود.

رهبر معظم انقلاب در بیاناتی در واکنش به سناریوی حذف نام و یاد شهدا فرموده‌اند که انگیزه‌هایی بسیار شدیدی وجود دارد که یاد شهدا به فراموشی سپرده شود؛ چیزهای دیگری مطرح کنند و جلوه‌های کاذب و عظمت‌های دروغین را مطرح کنند تا عظمت‌های واقعی از یادها برود. نگذارید غبارهای فراموشی روی این خاطره‌های گرامی را بگیرد.

روز گذشته بعد از مطرح شدن حذف کلمه شهید در  برخی  شبکه‌های اجتماعی رئیس کل دادگستری استان زنجان خبر تشکیل پرونده قضایی برای یکی از شهرداران مناطق زنجان را اعلام کردند و با تاکید بر جایگاه و مقام والای  شهدا از برخورد با عاملان این موضوع در شهر زنجان خبر دادند.

حمیدرضا حمیدی رئیس شورای اسلامی  شهر زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه باید چرایی حذف کلمه شهید از برخی معابر شهر زنجان مورد بررسی دقیق قرار گیرد، اظهار کرد: برخوردهای لازم در این خصوص باید انجام شود و خود شهردار زنجان باید در این خصوص پاسخگوی شورا باشد.

وی با بیان اینکه یاد و نام شهدا حذف شدنی نیست، گفت: قطعا بنده این موضوع را رسیدگی خواهم کرد و این چیزی نیست که به راحتی از کنار آن رد شد و اگر کوتاهی در این زمینه وجود داشته باشد، قطعا برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.

مسیح ا... معصومی شهردار زنجان نیز در این خصوص به موج رسا گفت: ما اعتقاد داریم که فرصتی که برای خدمت گذاری به مردم برای ما ایجاد شده به خاطر جان فشانی‌های شهدا بوده و قطعا شهدا برای ما دارای ارزش والایی هستند.

وی با بیان اینکه شهرداری زنجان در بیشتر همایش ها و مراسمات مربوط به گرامیداشت یاد شهدا مشارکت دارد، عنوان کرد: ما اعتقاد عملی برای گرامیداشت یاد شهدا داریم.

شهردار زنجان با بیان اینکه برخی از معابر در زنجان نام شهید داشته و برخی ندارند، گفت: آن معابری که بنیاد شهید آنها را تایید می‌کند، ما در آن معابر کلمه شهید را آوردیم و تا زمانی که بنیاد شهید به ما اعلام نکند ما عنوان شهید را درج نکردیم.

وی بیان کرد: اکنون برخی موارد شایعه سازی می‌شود و به هیچ عنوان وجود خارجی ندارد، ما اکنون در اصلاح تابلوها کلمه شهید را آوردیم که اکنون در انبارها موجود است.

معصومی با بیان اینکه حذف کلمه شهید به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: اگر در تابلوی کوچه‌ای در گذشته کلمه شهید وجود داشته و بعدها حذف شده برای ما پذیرفته نیست و به طور یقین با چنین مواردی برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اگر چنین اتفاقی بیفتد با تایید بنیاد شهید کلمه شهید در این کوچه ها درج خواهد شد، افزود: چیزی که بنده می‌توانم بگویم این است که حذف کلمه شهید به هیچ عنوان مورد قبول نیست و این موضوع شایعه پراکنی است که عده‌ای قصد تخریب شهرداری را دارند.

شهردار زنجان با بیان اینکه از شهروندان می‌خواهیم که موارد را برای ما ارسال کنند، گفت: اگر کسی تخلفی در این زمینه داشته باشد با برخوردهای قاطع مواجه خواهد شد.

اما کاظمی مدیرکل بنیاد شهید استان زنجان در این رابطه به موج رسا گفت: شهردار زنجان بومی این شهر نیست و شاید از نام  برخی کوچه‌های قدیمی ندارد. نام کوچه‌ها هم در اداره پست وجود دارد و هم در شهرداری اما عمد در کار برای حذف کلمه شهید برای ما گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه ممکن است سهل انگاری در این زمینه وجود داشته باشد، عنوان کرد: امروز جلسه ای با مسئولان شهرداری و اعضای شورا در این خصوص خواهیم داشت. برخی نامها(چاووشی) در لیست شهدای ما نیست اما برخی از موارد نیز وجود دارند که در لیست شهدای ما هستند اما کلمه شهید از تابلوی شهرداری حذف شده است.

مدیرکل بنیاد شهید استان زنجان بیان کرد: این موضوع باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد، به فرض مثال شهرداری زنجان باید در مورد حذف کلمه شهید از تابلوی کوچه شهید شیخی توضیح دهد.

با توجه به اینکه زنجان پایتخت شور و شعور حسینی بوده و دیار غواصان دریادل است، حذف کلمه شهید از تابلوی یک کوچه ولو با سهل انگاری نیز پذیرفته نیست چرا که مردم انتظار دارند شهرداری زنجان در جهت ترویج فرهنگ شهادت و ایثارگری حرکت کرده و غواصان دریادل را بیشتر برای مردم و گردشگران و مسافران معرفی کند نه اینکه کلمه شهید از تابلوی معابر حذف شود.

به طور ییقین باید علت این موضوع به صورت دقیق مشخص شود  و اگر عنادی در کار باشد با خاطیان برخورد جدی و قاطع صورت گیرد و اکنون این سوال مطرح است که دلیل عناد و مخالفت با «شهید» چیست؟! این سؤالی است که باید پاسخ آن به شهروندان داده شود.//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر