logo
امروز : سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۸
[ شناسه خبر : ۱۲۶۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
در نبود نظارت های لازم؛

بی قانونی فصل مشترک کاندیداهای انتخابات در زنجان/فضای مجازی بدون دردسر و کم هزینه،محلی برای تبلیغات کاندیداها

بی-قانونی-فصل-مشترک-کاندیداهای-انتخابات-در-زنجان-فضای-مجازی-بدون-دردسر-و-کم-هزینه،محلی-برای-تبلیغات-کاندیداها

در نبود نظارت های لازم بر فضای مجازی و عدم شفافیت قانون در این خصوص، این روزها فضای مجازی به محلی برای تبلیغات زودهنگام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان فضلی مشترک شده است.

به گزارش موج رسا; با نزدیک شدن به روز به انتخابات پنجمين دوره شوراهاي شهر و روستا و دوازدهمين دوره رياست جمهوري شمارش معکوس برای حضور مردم در پای صندوق های رای آغاز شده است همچنان که نامزدهای انتخابات نیز خود را برای رساندن به کرسی های شورایهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری آماده می کنند.

در حالی که انتخابات ریاست جمهوری با تب و تاب کمتری در حال پیگیری است اما تبلیغات زود هنگام کاندیداهای شورای شهر و روستا بیداد می کند.

در این میان فضای مجازی فضایی بدون دردسر و کم هزینه برای کاندیداها محسوب می شود که این روزها و با اتمام نام نویسی کاندیداها اوج گرفته است.

اگر چه تبلیغات زود هنگام از نظر قانون تخلف محسوب می شود اما کاندیداها از همین حالا بی قانونی را سرلوحه خود قرار داده و نسبت به تبلیغات گسترده اقدام می کنند.

این روزها حال و هوای گروه های تلگرامی و فضاهای علمی و اجتماعی و فرهنگی نیز درگیر تبلیغات شده است در هر گروهی که عضو باشی حتما از تبلیغات کاندیداها بی بهره نخواهی بود.

 

*تبلیغات بی سرو صدا در فضای مجازی

این تبلیغات بی سرو صدا در کنار قانون گریزی  راهکاری مهم برای کاندیداها برای معرفی خود است که برای جمع آوری آرای مردم دست به هر بی قانونی می زنند.

به نظر می رسد عدم صراحت قانون در خصوص تبلیغات در فضای مجازی موجب شده تاقبل از زمان موعد این تبلیغات قوت بیشتری گرفته و بیشترین تخلفات در این فضا صورت گیرد.

با وجود اينکه دادستانی کل کشور از رصد لحظه به لحظه فضاي انتخاباتي هم در جامعه و هم در فضاي مجازي خبر داده و  به کانديداها در خصوص  تخلفات، توهين و تخريب در فضاي مجازي هشدار داده است، اما همچنان این فضا آلوده به تبلیغات این افراد است..
بسياري از چهره ‌ها و شخصيت‌ هايي که قصد حضور در رقابت‌ هاي انتخاباتي شوراي شهر و رياست جمهوري از مدت‌ ها قبل فعاليت‌ هاي جهت ‌دار و انتخاباتي خود را در فضاي مجازي آغاز کرده اند و با ارائه رزومه کاری خود میدان رقابت را تنگتر می کنند.

 

*قانون چه می گوید؟
اگر چه از اسفند ماه سال گذشته و در آستانه انتخابات مجلس دهم «دستور‌العمل تبليغاتي انتخابات در فضاي مجازي» تدوين و ابلاغ شده است اما هنوز این دستور العمل برای کاندیداها آشنا نیست. بر طبق اين دستور‌العمل تبليغات انتخاباتي نامزد‌ها در فضاي مجازي محدود به مواعد مقرر در قوانين و مقررات است.

همچنین بر اساس این دستورالعمل هرگونه فعاليت تبليغاتي تحت عنوان کانديداتوري خارج از زمان مجاز و قانوني در اين فضا ممنوع است و نامزدهاي نمايندگي و طرفداران آنان به هيچ وجه مجاز به تبليغ عليه نامزدهاي ديگر در فضاي مجازي نبوده و تنها مي ‌توانند شايستگي‌ هاي خود يا داوطلب مورد نظرشان را مطرح کنند.

همچنين هرگونه توهين، تهمت، افترا و انتشار اسرار مطابق قانون مجازات اسلامي و قانون جرائم رايانه ‌اي توسط نامزدهاي انتخاباتي در فضاي مجازي ممنوع است و با متخلفان طبق قوانين و مقررات برخورد خواهد شد.

اما به نظر می رسد بر خلاف بندهاي ذکر شده برخي داوطلبان که تبليغات خود را از مدت‌ها قبل آغاز کرده‌ اند مبناي تبليغات خود را بر تخريب رقبا قرار داده ‌اند و آشکارا اين دستورالعمل را زير پا مي‌ گذارند.

 

*قانون شفافی در خصوص تخلفات انتخاباتی فضای مجازی وجود ندارد
"بهروزمهدوی"، مدیرکل سیاسی و انتخاباتی استانداری زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا اظهار داشت:در خصوص تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی قانون شفافی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه از داوطلبان درخواست می شود در زمان مقرر نسبت به تبلیغات اقدام کنند، تصریح کرد: ممکن است افرادی که تبلیغات را زودتر آغاز کرده اند، شرایط لازم را برای کاندیداتوری نداشته باشند.

مدیرکل انتخابات استانداری زنجان با اشاره به اینکه در طول مراحل اجرای قانون ممکن است برخی  افراد نیز احراز صلاحیت نشوند، افزود: از داوطلبان انتظار می رود اجازه بدهند مراحل قانونی انتخابات طی شود.

مهدوی ادامه داد: زمان تبلیغات کاندیداهای مجلس شورای اسلامی هشت روز قبل از انتخابات است و افرادی که تایید صلاحیت شده اند می توانند در این زمان به صورت قانونی تبلیغات کنند.

وی با بیان اینکه با متخلفان انتخاباتی برخورد قانونی می شود، ادامه داد: افرادی که از طریق کانال های رسمی تبلیغات خود را انجام می دهند رصد شده و به تخلفات انتخاباتی آنها رسیدگی می شود.

مهدوی گفت: کاندیداها نباید مطالب خلاف منافع ملی و منطقه ای را در تبلیغات خود بیان کنند و یا به خطوط قرمز نظام عبور کنند.

وی با اشاره به اینکه در دوره چهارم شورای شهر و روستا 4 هزار و 722 نفر ثبت نام کردند، گفت: این رقم در این دوره به 5 هزار و 13 نفر رسید.

این مسئول با بیان اینکه داوطلبان شورای شهر زنجان در دوره قبل 671 نفر بود که امسال به 771 نفر رسید، ادامه داد: داوطلبان شورای روستایی دوره قبل 4 هزار و 51 نفر بود که در این دوره به 4 هزار و 236 نفر رسید.

مهدوی گفت: داوطلبان زن در دوره قبل 141 نفر بودند که این دوره به 183 نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه کل داوطلبان مرد دوره قبل 4 هزار و 581 نفر بود که در این دوره به 4 هزار و 830 نفر رسید.

مدیرکل سیاسی و انتخاباتی استانداری زنجان تعداد داوطلبان زن شورای شهر در دوره قبل را  74 نفر اعلام کرد و گفت: این دوره به 94 نفر رسید.

وی با بیان اینکه در شورای شهر دوره قبل 579 نفر از آقایان ثبت نام کردند که در این دوره به 683 رسید، گفت: داوطلبان زن در شورای روستای دوره قبل  67 نفر بود که در این دوره به 89 نفر رسیده است و داوطلبان مرد در شورای روستایی دوره گذشته 3 هزار و 984 نفر بود که در این دوره به 4 هزار و 147 نفر رسید.

مهدوی با بیان اینکه با اتمام ثبت نام کاندیداها فرمانداری های 10 روز فرصت دارند استعلام ها را انجام دهند، گفت: به مدت 10روز هم صلاحیت داوطلبان توسط مراجع ذی صلاح چهارگانه بررسی می شود تا سوابق را ارسال کنند و در صورت عدم ارسال نشان دهنده عدم سوابق سوء در این افراد است.

این مسئول با اشاره به اینکه  17 تا 23 فروردین صلاحیت داوطلبان در هیئت های اجرایی و از 25 تا 31 فروردین اسامی قطعی کاندیداها اعلام می شود، گفت: از 7 تا 16اردیبهشت هم عدم صلاحیت داوطلبان از سوی هیات نظارت استان مورد بررسی قرار می گیرد.

مهدوی با بیان اینکه 17 اردیبهشت زمان اعلام نتایج قطعی داوطلبان تائید صلاحیت است، ادامه داد: 18 تا 20 اردیبهشت اسامی نامزدها اعلام می شود.

وی افزود: از 21 تا 27 اردیبهشت زمان تبلیغات نامزدهای تائید شده و روز28 اردیبهشت هم زمان تبلیغات به پایان می رسد و روز 29 اردیبهشت هم انتخابات پرشور با حضور مردم برگزار می شود.

 

*انتشار زودهنگام اسامی کاندیداها

انتشار اسامی افراد و هم‌ چنین تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی اگر چه به هیچ‌ وجه مجاز نیست اما داوطلبان عجول این راه را تنها راهکار برای معرفی خود می دانند.

ارائه نظر سنجی هایی که معلوم نیست از سوی چه گروه هایی و با چه اهدافی اعلام می شود، از دیگر تخلفات فضای مجازی است که این روزها توسط برخی گروه های تلگرامی در زنجان دنبال می شود.

گفتنی است: زمان تبلیغات داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، از ۲۱ اردیبهشت تا ۲۷ اردیبهشت‌ ماه، به مدت هفت روز است.//ن

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر