logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۶
[ شناسه خبر : ۱۲۶۶۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

نوبهار: دیگر شهریاری نمی‌آید

نوبهار:-دیگر-شهریاری-نمی‌آید

ایرج نوبهار گفت: عده‌ای با عناوین مختلف برای نام و نان سنگ تمام می‌گذارند و اظهارات و نوشته‌هایشان تکراری است و شهریارشناسی دکانی برای کسب نام و نان شده است.

به گزارش موج رسا; هرساله و در آستانه روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی مراسم و برنامه‌های بسیاری برگزار می‌شود و از این شاعر برجسته یادی به میان می‌آید.

بر آن شدیم به مناسبت ۲۷ شهریور و در آستانه سالروز شعر و ادب و استاد شهریار گفتگویی با استاد «ایرج نوبهار» از شاعران، دوستان و وکیل خانوادگی این شاعر صورت گیرد. آنچه در ادامه می‌خوانید متن این مصاحبه است.

* آقای نوبهار امسال چه مراسمی و در چه نقاطی برای استاد شهریار برگزار می‌شود؟

تا جایی که من اطلاع دارم هفته قبل هادی بهجت تبریزی (فرزند شهریار) خبر داد که قرار است در استانداری تبریز با حضور معاون سیاسی و آقای علی‌اصغر شعردوست، مراسمی در تبریز برگزار شود. پس از آن نیز در تهران مراسمی ۲۷ شهریورماه در برج میلاد به همین مناسبت برگزار می‌شود.

* با بقیه آثار بجا مانده استاد شهریار چه کرده‌اید؟

مقدار کمی از کتاب‌های چاپ سنگی کتابخانه شهریار و چندین دستخط از این شاعر برجا مانده است که هنوز تصمیم قطعی برای آنها گرفته نشده. البته با اساتید مشورت خواهم کرد تا به زودی تکلیف شان مشخص شود.

* بقیه آثار استاد شهریار بالاخره تحویل موزه شهرداری تبریز شد یا نه؟

من آثاری را که هادی (فرزند شهریار) به بنده داده بود، عیناً به ایشان عودت دادم و او از آنها محافظت می‌کند. البته شهرداری تبریز تا امروز نتوانسته آنها را از هادی بگیرد. وضع موزه‌های شهرداری هم در این مورد مشوق هادی نبوده، شاید با تشکیل وزارت میراث فرهنگی، موزه‌ها به میراث منتقل و سر و سامانی بگیرد. البته حق هادی است اگر در قبال این آثار گرانبها مطالبه‌ای هم داشته باشد. برای نگهداری از آثار خانواده هم گواه خواهند داد که تلاش بسیار کرده‌ام؛ چرا که اگر این تلاش‌ها نبود، هیچ اثر مکتوبی از استاد شهریار باقی نمی‌ماند.

* از بنیاد شهریار چه خبر؟ به کجا رسیده؟

بنده برابر وکالت ثبتی هادی به تشکیل بنیاد اقدام کرده و مدت‌ها وقت و هزینه صرف کردم، اما با افرادی برخورد کردم که از نام و چاپ‌های متعدد آثار شهریار سوء استفاده می‌کردند. ناچار کنار کشیدم. البته عده‌ای باز هم با عناوین مختلف برای نام و نان سنگ تمام می‌گذارند و اظهارات و نوشته‌هایشان تکراری است و شهریارشناسی دکانی برای کسب نام و نان شده است.

* درباره این بخش از صحبت‌هایتان بیشتر توضیح دهید.

همان سال‌ها مطرح کردم که هیأت مدیره بنیاد شهریار باید متشکل از مشاهیر و اساتید بنام شعر و ادب و فرهنگ باشد. حتی خودم را هم لایق عضویت نمی‌دانستم و نمی‌دانم. باید افراد صاحب نام و برجسته و آشنا به این امر هیات مدیره را تشکیل دهند.

* نظرتان راجع به استاد شهریار و آثارش را صریح بگویید.

من بارها گفته‌ام در شعر و ادب پارسی و ترکی، شهریار را اولین و آخرین شهریار شعر و ادب می‌دانم و تکرار می‌کنم «دیگر شهریاری نخواهد آمد». 

* شما اکنون چه فعالیتی دارید؟

 از سن من برای فعالیت گذشته و با گرفتاری‌ها و ناراحتی‌های جسمی و معالجه، تحرک چندانی نمی‌توانم داشته باشم. شاید به سختی بتوانم بقیه یادداشت‌ها و خاطراتم را تمام کنم و به چاپ برسانم./فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر