logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۳
[ شناسه خبر : ۱۲۴۲۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان:

برنج های وارداتی اروگوئه ای با تصمیمات کشوری تعیین تکلیف می شود/ 235 هزار تن خرید تضمینی گندم در استان زنجان

برنج-های-وارداتی-اروگوئه-ای-با-تصمیمات-کشوری-تعیین-تکلیف-می-شود-235-هزار-تن-خرید-تضمینی-گندم-در-استان-زنجان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان در مورد تعیین تکلیف برنج های آلوده اروگوئه ای گفت: در خصوص تعیین تکلیف این برنج ها در انتظار تصمیمات کشوری هستیم.

به گزارش موج رسا; محمد ایزدی امروز در جمع خبرنگاران به وضعیت کارخانه های آرد استان زنجان اظهار کرد: در حال کارنجات آرد وضعیت خوبی دارند و آزمایشگاه های این کارنجات نیز تجهیز شده است.

وی تصریح کرد: کارخانه های آرد سازی استان زنجان جزو کارخانه های خوب کشور بوده و می توانیم این موضوع را مدعی شویم که کارخانه های آرد سازی استان زنجان جزو کارخانه های برتر در سطح کشور هستند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با اشاره به اینکه برای اولین بار سال گذشته صادرات آرد از استان زنجان کلید خورد عنوان کرد: دو کارخانه در حوزه صادرات آرد در استان زنجان سال گذشته فعالیت خوبی داشتند.

اداره غله استان زنجان

وی در ادامه در مورد میزان خرید گندم در استان تصریح کرد: تا به امروز در حدود 235 هزار تن خرید تضمینی گندم داشتیم و حدود 25 هزار تن نیز خرید توافقی ثبت شده در سامانه وجود دارد و بخشی هم در حال ثبت بوده که در مجموع در حدود 32 هزار تن خرید توافقی در استان زنجان وجود داشته باشد.

ایزدی بیان کرد: خرید گندم در استان زنجان در مجموع در حدود 270 هزار تن انجام شده که اگر مقایسه در میانگین سالهای گذشته داشته باشیم در کل خرید به وضعیت خوبی را تا به امروز در سطح استان داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در مقایسه با سال گذشته میزان خرید گندم خوب نبوده است افزود: سال گذشته قیمت خرید تضمینی سه بار اعلام شد و در نهایت یک هزار و 700 تومان به تصویب رسید.

عدم رضایت کشاورزان از قیمت تضمینی گندم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان ادامه داد: در بازدیدهای میدانی که داشتیم کشاورزان از قیمت تضمینی امسال راضی نبودند و کشاورزان زنجان مانند کشاورزان سایر استانها نیز مایل بودند قیمت 2 هزار تومان برای خرید تضمینی در نظر گرفته می شد.

وی خاطر نشان کرد: احتمال وجود دارد که کشاورزان بخاطر این موضوع گندم های خود را به سیلوها تحویل ندادند و آخرین پیش بینی جهادکشاورزی در میزان خرید تضمینی امسال 370 هزار تن است که فکر نمی کنم این برآورد محقق شود.

ایزدی با اشاره به اینکه تا پایان شهریور ماه به زحمت شاید بتوانیم به 300 هزار تن در خرید گندم برسیم افزود: اختلاف بین خرید تضمینی با نهاده های دامی از جمله جو و ذرت که دامداران و یا خود کشاورزان برای تغذیه دام ها  استفاده می کنند باعث شده کشاورزان بخشی از گندم ها را برای خوراک دامها خود نگه دارند.

اقدام به موقع در جلوگیری از خروج گندم از استان زنجان

وی در ادامه با اشاره به اینکه در کشور بحث قاچاق گندم و جلوگیری از خروج غیرمجاز گندم از استانها و در نهایت از کشور مطرح شد ابراز کرد: خوشبختانه با اقدامات به موقعی که توسط شورای تامین استان انجام شد و اقدامات خوبی که توسط استاندار محترم و دستگاههای نظارتی انجام شد از خروج غیرمجاز گندم از استان زنجان جلوگیری شد.

اداره غله استان زنجان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان بیان کرد: با این اقدامات حدود کمتر از 2 هزار تن گندم که توسط عوامل سودجو از استان خارج می شد به سمت سیلوهای دولتی بازگردانده شده و عملیات خرید به صورت قانونی صورت گرفته است.

وی افزود: امسال یک سری موارد و مسائلی را در فصل خرید داشتیم که به کمک دستگاهی دیگر و با افزایش دادن تعداد مراکز خرید گندم و فعالیت شبانه روزی توانستیم 235 هزار تن را از کشاورزان خرید کنیم.

همراهی خوب کشاورزان زنجانی در خرید گندم

ایزدی با اشاره به همکاری خوب کشاورزان در خرید تضمینی گندم امسال در استان زنجان خاطر نشان کرد: کشاورزان برخلاف راضی نبودن از قیمت تضمینی گندم با میل خودشان گندمهای خود را به سیلوها تحویل دادند و اجباری در این مورد وجود ندارد ولی کشاورزان شرایط فعلی کشورمان در مورد تحریمها و سایر مشکلات را درک می کنند و میدانند که در حال حاضر ما در شرایط جنگ اقتصادی با دشمن هستیم.

وی عنوان کرد: برخی از کشاورزان نیز به دلیل بالا بودن قیمت خوراک دامها و نداشتن صرفه اقتصادی گندمهای تولیدی خود را برای خوراک دامها خود نگه داشتند ولی در کل امسال کشاورزان همکاری بسیار خوبی را در خرید گندم داشتند و از این همه کشاورزان در مورد خرید تضمینی تشکر میکنیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با اشاره به ارزش ریالی میزان گندم خریداری شده سال گذشته را 604 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: امسال تا به امروز به میزان 411 میلیارد تومان خریداری شده و هنوز عملیات خرید در استان ادامه دارد.

پرداخت 411 میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان

وی در خصوص میزان مطالبات کشاورزان نیز اشاره و خاطر نشان کرد: در حال حاضر در حدود 260 میلیارد تومان از میزان 411 میلیارد تومان پرداخت شده و با پیگیریهایی که انجام توسط استانداری و جهادکشاورزی انجام می شود متاسفانه وزارت جهادکشاورزی در تامین اعتبار مشکلات جدی دارد که وزارتخانه در صدد پرداخت مطالبات کشاورزان است.

تکلیف برنج های آلوده اروگوئه ای با تصمیمات کشوری تعیین می شود

ایزدی در مورد برنج های آلوده خاطر نشان کرد: در سطح کشور یک محموله برنج 30 هزار تنی از اروگوئه وارد شد. تا آنجایی که در ان زمان استانداردهایی که از لحاظ فلزات سنگین بوده ظاهرا مشکلی نداشته است.

وی ادامه داد: در دامنه فلزات سنگین بعدا تغییراتی ایجاد شده و این دامنه محدودتر می شود که بخشی از این برنج ها در کشور غیرقابل مصرف اعلام شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با اشاره به اینکه فلزات سنگین ممکن است در اکثر برنج ها باشد گفت: چون حساست خاصی روی این برنج ها بوده موضوع آلودگی مطرح است.

اداره غله استان زنجان

وی بیان کرد: آیا دستگاه های نظارتی بر همه مراکز عرضه برنج این شدت نظارت را دارند یا نه؟ و اینکه انواع برنج های پاکستانی و هندی این نظارت وجود دارد و برخی از برنج هایی که در بازار عرضه می شود تاریخ انقضا ندارند.

ایزدی با اشاره به اینکه دستوراتی در خصوص عدم توزیع این برنج ها وجود دارد و ما نیز تابع دستور هستیم و به ما گفته شده هنوز این برنج ها توزیع نشود گفت: در استان زنجان در حدود 500 تن از این برنج ها وجود دارد.

وی عنوان کرد: این برنج ها تا زمان تعیین تکلیف نهایی به صورت امانت در اختیار اداره کل غله قرار دارد و در این راستا منتظر تصمیمات کشوری هستیم.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر