logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۱
[ شناسه خبر : ۱۲۴۰۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

صادرات پهپاد در دستورکار نیروهای مسلح

صادرات-پهپاد-در-دستورکار-نیروهای-مسلح
ورود جمهوری اسلامی ایران به عرصه صادرات محصولات دفاعی از جمله پهپاد، نیازمند حضور جدی و پررنگ‌تر در رویدادها و نمایشگاه‌های بین‌المللی نظامی است.

به گزارش موج رسا; نمایشگاه بین المللی هوافضای روسیه (ماکس۲۰۱۹) از ۵ لغایت ۱۰ شهریور ماه در فرودگاه ژوکوفسکی ( Zhukovsky airport) در حال برگزاری است و جمهوری اسلامی ایران نیز با حضور بیش از ۲۵۰ صنعتگر صنعت هوایی و شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و شرکت‌های دانش بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نمایشگاه حضور فعال دارد.

یکی از موارد چشمگیر در غرفه سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح در این نمایشگاه، به نمایش درآمدن پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی ایران است که به منظور بازاریابی برای صادرات آنها به کشورهای دیگر عرضه شده، موضوعی که امیر سرتیپ عبدالکریم بنی‌طرفی مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح نیز با تایید آن، گفت: همه تجهیزاتی را که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌ایم با هدف صادرات است و برای فروش عرضه شده است.

در این نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران سه مدل از پهپادهای خود را شامل مهاجر-۶، فطرسو ابابیل-۳ را به نمایش گذاشته است.

** مهاجر-۶؛ عرض اندام قاتل تروریست‌ها در برابر رقبا

اولین پهپاد به نمایش در آمده در غرفه ایران، پهپاد مهاجر-۶ است که از جمله پهپادهای دارای قابلیت اجرای عملیات رزمی در ایران محسوب می‌شود. مهاجر-۶ تا کنون چند نوبت در ایران برای حمله علیه مواضع گروهک‌های تروریستی در جنوب شرق و شمال غرب کشور مورد استفاده قرار گرفته که آخرین مورد آن مربوط به اواخر تیرماه امسال و انهدام مواضع گروهک‌های تروریستی در نوار مرزی اقلیم کردستان عراق توسط پهپادهای مهاجر-۶ نیروی زمینی سپاه با استفاده از بمب‌های سری قائم است.

پهپاد مهاجر-۶ از جمله پهپادهایی است که در کنار توانمندی رزمی، قابلیت اجرای عملیات‌های شناسایی را نیز با استفاده از سامانه های الکترواپتیکی، لیزری، فروسرخ و .... را نیز دارد. از جمله دیگر قابلیت‌های نمونه صادراتی این پهپاد، برنامه ریزی ماموریت از قبل، اسکن خودکار محدوده ماموریت، سامانه ناوبری نقطه راه (Waypoint) و نشست و برخاست خودکار است.

هرچند پهپاد مهاجر-۶ از جمله پهپادهای ایرانی با برد ۲ هزار کیلومتر محسوب می‌شود، اما بر اساس اطلاعات منتشرشده، نمونه صادراتی این پهپاد شعاع عملیاتی ۲۰۰ کیلومتری دارد.

** فطرس؛ مداومت پرواز ۲۴ ساعته

پهپاد فطرس دومین پهپادی بود که در غرفه جمهوری اسلامی ایران برای بازاریابی و صادرات ارائه شده بود. این پهپاد با طول بال ۱۶.۵ متر بزرگترین پهپاد ساخته شده توسط جمهوری اسلامی ایران است که آبان‌ماه سال ۱۳۹۲ توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.

فطرس همچنین از جمله پهپادهای با برد ۲۰۰۰ کیلومتر ایران است که با مداومت پروازی ۲۴ ساعته، می‌تواند تا ارتفاع ۲۵ هزار پا اوج‌گیری کند. این پهپاد همچنین در داخل بدنه و بال‌های خود مجهز به مخازن سوخت است که ظرفیت ۳۵۰ کیلوگرم سوخت را دارد که قابلیت افزایش مقدار آن به ۴۵۰ کیلوگرم نیز وجود دارد.

 

** ابابیل-۳؛ کابوس ناوهای آمریکایی به دنبال بازارهای جهانی

ابابیل-۳ دیگر پهپادی است که در غرفه جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمده است. شهرت این پهپاد به دلیل رصد و حضور آن بر فراز ناوگان آمریکایی و بیگانه مستقر در خلیج فارس به منظور انجام عملیات شناسایی و تصویربرداری از آنها است.

 

علاوه بر قابلیت شناسایی که ماموریت اصلی ابابیل-۳ است، اخیرا با رونمایی از سری جدید بمب‌های هوشمند قائم، این پهپاد قابلیت اجرای عملیات رزمی نیز پیدا کرده است. ابابیل-۳ به دلیل بهره‌گیری از بدنه کامپوزیتی وزن بسیار کمی دارد و بیشترین وزن آن هنگام برخاست، ۲۵۵ کیلوگرم است.

 

این پهپاد قابلیت حمل انواع دوربین‌های تصویر برداری(شب و روز)، محموله‌های جنگ الکترونیک(ECM)، سیستم‌های لیزری را دارد. دیگر ویژگی بارز این پهپاد، ارسال آنلاین اطلاعات در فاصله ۲۰۰ کیلومتری است.

 

قدم گذاشتن در عرصه صادرات محصولات دفاعی از جمله پهپادها اقدامی مهم از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که می‌تواند زمینه‌ساز ارز آوری و توسعه صنایع دفاعی کشور باشد. از سویی یکی از ضرورت‌های این حوزه، حضور جدی‌تر در رویدادها و عرصه‌های بین‌المللی است.

هرچند جمهوری اسلامی ایران به تازگی به این عرصه ورود پیدا کرده است و تاکنون در نمایشگاه‌های صنایع دفاعی مانند بغداد، آرمیا و ماکس روسیه حضور پیدا کرده است، اما به نظر می‌رسد توسعه صادرات دفاعی در گرو حضور پررنگ‌تر و جدی‌تر جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌ها و رویدادهای بین المللی نظامی بعنوان کشوری صاحب صنعت و تکنولوژی روز دفاعی در آینده است.

منبع: فارس

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر