logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۹
[ شناسه خبر : ۱۲۳۸۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان خبرداد

مصرف یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب از آبهای زیرزمینی در استان زنجان/ افزایش خطر بحران آب در 5 دشت استان زنجان

مصرف-یک-میلیارد-و-300-میلیون-مترمکعب-از-آبهای-زیرزمینی-در-استان-زنجان-افزایش-خطر-بحران-آب-در-5-دشت-استان-زنجان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به میزان مصرف آبهای زیرزمینی در استان زنجان گفت: میزان مصرف آبهای زیر زمینی در استان زنجان یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعت است.

یوسف رضاپور در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; اظهار کرد: پس از پیگیریهای بعمل آمده از وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی، برای سومین سال متوالی و برای جلوگیری از خشک شدن رودخانه مهم و حیاتی قزل اوزن، 4 روز پیش آب از سد آیدوغموش پس از طی مسافت 200 کیلومتری از استان آذربایجان شرقی به این رودخانه در شهرستان طارم جاری شد تا کشاورزان و بهره برداران این منطقه از این نعمت الهی بهره مند شوند.

وی مهمترین رسالت و ماموریت شرکت آب منطقه ای زنجان را حفاظت از منابع آب سطحی و زیرزمینی اظهار کرد: هدف از سد سازی و ذخیره روانابها و آبهای سطحی، تامین آب مطمئن و پایدار برای شرب، صنعت وخدمات در شهرها و روستاهای استان در آینده می باشد و آمارها حاکی از آن است که بهره برداری از آبهای سطحی بسیار پایین تر از میزان برداشت از آبهای زیرزمینی در استان زنجان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به وضعیت تراز آبهای زیرزمینی در استان اظهار داشت : از 7 دشت استان 5 دشت در حالت بحرانی قرار دارد و 2 دشت که در شهرستان طارم و ماهنشان است، چندان در معرض کم آبی قرار ندراند و روند مصرف که بیش از میزان آب وارده به سفره های آب زیرزمینی است می تواند ذخائر آبی استراتژیک را با بحران جدی روبرو کند.

وی اظهارکرد: در مجموع در این استان سالیانه حدود 77 سانتی متر سطح تراز آب های زیرزمینی پایین می رود و اگر درست مصرف کردن را در برنامه های کشاورزان و بهره برداران قرار ندهیم، در 20 سال آینده آبی برای شرب هم در این مناطق نخواهیم داشت.

رضاپور با اشاره به اینکه یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب مصرف آب زیرزمنیی در استان داریم، گفت: 85 درصد منابع آب استان در بخش کشاورزی و مابقی در بخش صنعت و آب شرب مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه بحران آب در استان ناشی از مصرف بیش از اندازه است، گفت: بیش از 86 درصد از منابع قابل برنامه ریزی را مصرف می کنیم و برخورد با تخلفات آبی هم از دیگر مشکلات حوزه آب در استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان افزود: اگر بتوانیم در دولت یازدهم برای دوسد مشمپا و مراش منابع مالی کافی را تامین کنیم، می توان گفت دو سد مهم و حیاتی را برای استان احداث و به بهرهبرداری رسانده ایم.

وی هدف از ساخت سد مراش را برای تامین آب شرب شهرهای دندی و ماهنشان و 122 روستای مسیر به میزان 4 میلیون مترمکعب در سال و تامین نیاز آبی صنایع مستقر در اطراف این شهرها به میزان 2.5 میلیون مترمکعب در سال بیان داشت و تصریح کرد:سد مشمپا نیز با هدف تامین آب شرب شهر زنجان و 219 روستای شهرستان به میزان 32.5 میلیون مترمکعب، تامین آب صنعت شهرستان زنجان به میزان 17.5 میلیون مترمکعب، تولید انرژی برق‌ابی به میزان 44 گیگاوات در سال و افزایش طول عمر سدهای پایین دست و کنترل رسوب در حال احداث است.

رضاپور گفت:61 متر از ارتفاع سد مشمپا را  کاهش دادیم تا مشکلاتی از قیبل؛ کوههای نمک و کیفیت آب آن مرتفع شود و در هم اکنون که من با شما مصاحبه می کنم پیمانکار این سد که سپاسد می باشد،پای کار است و در صورت تامین منابع مالی و اختصاص بودجه لازم،این طرح تا 2 سال آینده به اتمام رسید.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر