logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۳
[ شناسه خبر : ۱۲۳۳۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان:

سد مراش تامین کننده آب شرب ماهنشان، دندی و ۱۲۲ روستای منطقه خواهد بود

سد-مراش-تامین-کننده-آب-شرب-ماهنشان،-دندی-و-۱۲۲-روستای-منطقه-خواهد-بود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: سد مراش تامین کننده آب شرب ماهنشان، دندی و ۱۲۲ روستای منطقه خواهد بود.

به گزارش موج رسا; یوسف رضاپور امروز در بازدید از سدمراش با بیان اینکه مطالعات این طرح در اردیبهشت ۸۵ به مهندسین مشاور ارکان رهاب واگذار و پس از تصویب مطالعات توسط کارفرما و اخذ مجوز از ارگان‌های مربوطه، عملیات اجرایی برای راه دسترسی به تاج و احداث کمپ مسکونی و کالورت انحراف سد از خرداد ۸۸ آغاز شد، اظهار کرد: این عملیات در اسفند ماه ۹۰ به اتمام رسید.

وی با اشاره به اینکه همزمان با اتمام قرارداد مذکور با برگزاری مناقصه در اسفند ۹۰ پیمانکار اجرای عملیات سد و تاسیسات وابسته انتخاب شد،افزود: با تکمیل سیستم انحراف در حال حاضر عملیات اجرایی احداث بدنه سد در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه مبلغ اولیه این قرارداد ۱۸۵۳ میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود، خاطرنشان کرد:  اهداف احداث این سد تامین آب شرب ماهنشان، دندی و ۱۲۲ روستای منطقه، تامین آب مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه، بهبود شرایط زیست محیطی منطقه، اشتغالزایی در منطقه و کنترل سیلاب های رودخانه‌ای عنوان شده است.

وی با بیان اینکه سد مراش از نوع خاکی با هسته رسی بوده که ارتفاع آن از بستر رودخانه ۳۶ متر است، ادامه داد: احداث سد تنظیمی مراش به عنوان کنترل سیل و تامین کننده بخشی از آب مورد نیاز صنایع منطقه است.

رضاپور با اشاره به اینکه مشخصات فنی سد مخزنی مراش نیز با ۵۲ متر ارتفاع از بستر رودخانه و حجم مخزن ۴.۸۸ میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی طرح آبرسانی سد مراش از آذر ۹۶ با مبلغ اولیه قرارداد ۱۴۲۰ میلیارد ریال آغاز شده و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی اجرای خط انتقال آب سد مخزنی مراش ۲.۷ درصد است.

وی بیان کرد: اعتبار هزینه شده تا پایان سال ۹۷،۲۴۰ میلیارد ریال، اعتبار ابلاغیه سال ۹۸، ۶۹.۶ میلیارد ریال و اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح ۱۹۵۱ میلیارد ریال است.

گفتنی است ساختگاه سد مخزنی مراش در استان زنجان در شهرستان ماهنشان از توابع بخش انگوران و در ۱۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهر زنجان و در حدود ۴ کیلومتری شهر دندی قرار دارد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر