logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۲
[ شناسه خبر : ۱۲۰۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]

پزشکی که ویزیتش برای نیازمندان رایگان است

پزشکی-که-ویزیتش-برای-نیازمندان-رایگان-است

دکتر علی جمالی پزشک نیکوکار قزوینی است که نه تنها از نیازمندان حق ویزیت دریافت نمی‌کند، بلکه در مسیر درمان آن‌ها کمک‌شان می‌کند. از جانبازان و ایثارگران حق ویزیت نمی‌گیرد و کارش را در ایام اربعین وقف زائران می‌کند.

به گزارش موج رسا; برخی آدم‌ها مهربان هستند، بی‌منت به دیگران کمک می‌کنند، بی‌بهانه به دیگران مهر می‌ورزند و بی‌حساب‌وکتاب می‌بخشند. این قبیل مهربانی‌ها ستودنی هستند. علی جمالی، پزشک عمومی، نیز از آن‌دسته آدم‌هایی است که سخاوتمند است و در مهرورزی دستی گشاده دارد. این پزشک قزوینی نیازمندان را رایگان ویزیت می‌کند و این موضوع را در برگه‌ای که در مطبش نصب کرده می‌توان مشاهد کرد.

 

نمی‌خواهم کرامت انسانی افراد بی‌بضاعت جریحه‌دار شود

علی جمالی، پزشک 49 سالهٔ قزوینی است که از سال 76 مشغول طبابت است. جمالی نیازمندان را به‌صورت رایگان ویزیت می‌کند. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: از بدو تأسیس مطب، افراد زیادی به بنده مراجعه می‌کردند، می‌گفتند مشکلات مالی اجازهٔ پرداخت هزینهٔ مواردی از قبیل ویزیت، تزریقات یا دارو را به آن‌ها نمی‌دهد. وی ادامه می‌دهد: در پی این موضوع، به فکر افتادم کاری انجام دهم که اگر افرادی به مطب مراجعه می‌کنند که مشکل مالی دارند، کرامت انسانی آن‌ها جریحه‌دار نشود که بخواهند به زبان بگویند مشکل مالی داریم. در پی این تصمیم، برگه‌ای را در سالن مطب تحت این عنوان نصب کردم تا اگر هر کس مشکل مالی دارد، تمام کارهای درمانی در مطب برایش به‌صورت رایگان انجام می‌شود. جمالی در ادامه عنوان می‌کند: از نظر قلبی و روحی بسیار راضی هستم که این کار را انجام داده‌ام، زیرا نیکی کردن به دیگران قبل از این‌که موجب خوشحال شدن طرف مقابل شود، باعث ایجاد روحیه‌ای مثبت در نیکی‌کننده می‌شود.

 

 

دستگیری از نیازمندان یک هنر است

در منطقه‌ای که مطب دکتر جمالی در آن واقع است، پزشکان زیادی فعالیت می‌کنند. وی علی‌رغم این که پزشک عمومی است، اما مطبش جزو مطب‌هایی است که همواره شلوغ است. بیمارانی که به مطب وی مراجعه می‌کنند معتقدند جمالی تبحر فراوانی در تشخیص انواع بیماری‌ها دارد و به اصطلاح دستش سبک است و با یک نسخه بیماری را درمان می‌کند.

از جمالی سؤال کردیم که پس از نصب آگهی درمان رایگان نیازمندان، عکس‌العمل پزشکان دیگر در این رابطه چه بوده است؟ وی پاسخ می‌دهد: مطمئناً افراد زیادی با دیدن این آگهی ترغیب شده‌اند که در این راه گام بردارند و شنیده‌ام که برخی پزشکان نیز در مطبشان کارهایی از این قبیل را انجام داده‌اند و از این موضوع بسیار خرسند شدم که توانسته‌ام سبب استمرار نیکی شوم. وی می‌گوید: روزانه از میان تعداد مراجعه‌کنندگان به مطب، عموماً به‌طور میانگین حدود ۳ مراجعه‌کننده درخواست ویزیت رایگان را دارند که بنده با کمال میل درخواست آن‌ها را می‌پذیرم. البته برخی روزها نیز این تعداد بیشتر یا کمتر است. وی بیان می‌کند: خوشحالم که می‌توانم فی‌سبیل‌الله قدمی در راه خدمت به هم‌وطنانم بردارم، زیرا یقین دارم خداوند هزاران برابر آن‌را در زمان و مکانی دیگر به من بازمی‌گرداند. به اعتقاد بنده دستگیری از نیازمندان یک هنر است.

از تعداد بالای درخواست‌های ویزیت رایگان ناراحت و نگران نمی‌شوم

از قدیم گفته‌اند خدا به اندازهٔ دل آدم‌ها به آن‌ها روزی می‌دهد. به این معنا که هر چه دل انسان بزرگ‌تر باشد و در راه کمک به دیگران گام بردارد، خدا به همان اندازه به او خیر و ثروت عطا می‌کند. دکتر جمالی از آن دست پزشکانی است که اگر در یک روز تمام مراجعه‌کنندگان مطبش درخواست ویزیت رایگان از او داشته باشند، نه تنها ناراحت و نگران نمی‌شود، بلکه با کمال میل آن‌ها را ویزیت می‌کند و در جهت بهبودی حال آنان تلاش می‌کند. وی اظهار می‌کند: کارهای روزمره که ما انجام می‌دهیم همه با مرگ ما به پایان می‌رسند و پرونده‌شان بسته می‌شود، اما آن چه که ماندگار است و باعث عاقبت به‌خیری می‌شود، کار نیک است که تحت عنوان باقیات صالحات برای ما باقی می‌ماند. بنده نیز امیدوارم با کاری که انجام می‌دهم بتوانم توشه‌ای برای آخرت خود جمع‌آوری کنم. اگر روزی 50 نفر نیز به مطبم بیایند و درخواست ویزیت رایگان کنند نه‌تنها هیچ نگرانی و ناراحتی به دل راه نمی‌دهم، بلکه خوشحال می‌شوم که بتوانم کمکی به دیگران داشته باشم، زیرا هدفم این است که به‌عنوان یک عضو جامعه بتوانم چیزی که از عهده‌ام برمی‌آید را انجام دهم و دغدغهٔ هزینه‌های پزشکی را از دوش نیازمندان بردارم.

 

 

افتخار می‌کنم کشاورز زاده‌ام

معمولاً افرادی‌که خودشان با سختی و تلاش به موفقیت می‌رسند، راحت‌تر می‌توانند افراد زیردست خود را درک کنند. جمالی از جمله پزشکانی است که از روستا به شهر آمده و با تلاش و پشتکار درس خوانده و موفق شده پزشک شود و به مردم خدمت کند. او بیان می‌کند: به عقیدهٔ بنده ما باید خودمان را وقف امور خیر کنیم. درست است که یکی از اهداف درس خواندن، طبابت و داشتن شغل مناسب است، اما اگر نیت ما قربه‌الی‌الله باشد و کارمان را در راه رضای خدا انجام دهیم، این کار آرامش قلبی خاصی به ما می‌دهد. وی عنوان می‌کند: من خودم از قشر کشاورز و ضعیف بوده‌ام، اکنون نیز افتخار می‌کنم که توانسته‌ام با تلاشی که داشته‌ام پزشک شوم و به جامعه‌ام خدمت کنم. والدینم هنوز در روستا سکونت دارند و بنده هر زمان به روستا می‌روم در حد توانم دارو می‌برم و هم‌محلی‌ها و روستائیان را به‌صورت رایگان درمان می‌کنم و راهنمایی‌های لازم را برای سلامتی به آن‌ها ارائه می‌دهم. وی در ادامه می‌گوید: من همیشه هر جا که می‌روم اعم از مسافرت، روستا، مراسم عزاداری یا عروسی و دیگر برنامه‌ها، وسایل پزشکی‌ام را پشت ماشینم قرار می‌دهم تا در صورتی‌که با بیماری برخورد نمودم بتوانم او را مداوا کنم.

خداوند چندین برابر چیزی را که انسان بخشیده است، به او باز می‌گرداند

شاید برخی از ما گمان کنیم بخشش باعث کم شدن اموالمان می‌شود و به همین دلیل دست و دلمان به بخشش نرود. اما خوب است بدانیم خداوند در قرآن‌کریم، سورهٔ بقره، آیهٔ 261، به مؤمنین و مؤمنات وعده داده است هر بنده‌ای اموال خود را در راه خدا انفاق کند، پروردگار ثروت او را دو یا چند برابر می‌کند. جمالی در رابطه با کمک‌های دیگری که به نیازمندان می‌کند، می‌گوید: موارد خاصی هم داریم که علاوه بر نگرفتن هزینه‌های درمانی، کمک‌هایی به بیماران می‌کنیم. برای مثال با همکاری تعدادی از پزشکان در تأمین داروهای برخی از بیماران ام‌اس یا سرطانی کمک می‌کنیم و اگر به یقین برسیم شخصی مشکل خرید دارو دارد با داروخانهٔ روبروی مطب هماهنگ می‌کنیم که داروهایش را رایگان دریافت کند. امور دیگری هم وجود دارد که بهتر است بین ما و خداوند باقی بماند. وی بیان می‌کند: در تمام این سال‌ها، بنده به این نتیجه رسیده‌ام که خداوند چندین برابر کار خیر را به انسان باز می‌گرداند. این نکته را به‌عینه در مطب و در زندگی شخصی‌ام مشاهده کرده‌ام.

 

رزمندگان و جانبازان را رایگان ویزیت می‌کنم

جمالی معتقد است رزمندگان و جانبازان باید الگوی جامعه باشند و در این باره می‌گوید: رزمندگان و جانبازان برای بنده و کل جامعه الگوی ایثار و ازخودگذشتگی هستند، کم‌ترین کاری که به‌عنوان پزشک می‌توانم برای این عزیزان انجام دهم درمان رایگان آن‌ها است. کل جانبازان و رزمندگان در مطب بنده به‌صورت رایگان ویزیت می‌شوند. وی ادامه می‌دهد: بنده یقین دارم اگر هر کس در هر صنفی که فعالیت می‌کند، در راه رضای خدا و آبرومندانه دست یک نیازمند را بگیرد بسیاری از مشکلات جامعه حل می‌گردد. نکتهٔ حائز اهمیت در این میان این است که باید مدنظر داشته باشیم که حفظ آبروی نیازمند از اوجب‌ واجبات است، نباید کمکی که به نیازمندان می‌شود باعث هتک حرمت آنان شود. واجب است در ضمن کمک به این عزیزان، شخصیت آن‌ها نیز حفظ شود.

اربعین نمایان‌گر عظمت خون شهداست

اربعین دل هر انسان آزاده‌ای را به‌سوی خود می‌کشاند و پیر و جوان، زن و مرد، فقیر و ثروتمند را از اقصی نقاط جهان در یک مکان جمع می‌کند تا فریاد آزادی سر دهند و عظمت حرکت اباعبدالله(ع) را پس از هزاران سال به رخ جهانیان بکشند. جمالی این حرکت عظیم را خدایی می‌داند و می‌گوید: بنده سال‌ها به‌عنوان پزشک کاروان حج در خدمت زائران بزرگوار بوده‌ام. پائیز سال گذشته نیز برای سومین سال متوالی توفیق یافتم در کربلا خدمتگزار زوار اربعین باشم. وی بیان می‌کند: باید در اربعین حضور داشته باشید تا بتوانید عظمت آن‌را درک کنید. در اربعین، تمام ساکنین کربلا وقف زائران می‌شوند و مردم آن‌جا هر آن‌چه که دارند را در طبق اخلاص به‌صورت رایگان به زوار عرضه می‌کنند. انسان وقتی در اربعین به کربلا می‌رود به عظمت امام حسین(ع)، عظمت خون شهدا و اهدافی که امام حسین(ع) از روز عاشورا داشته بیشتر پی می‌برد. مظلومیت اهل‌بیت(ع) در اربعین به وضوح دیده می‌شود. در ایام اربعین عشق امام حسین(ع) مردم را از سراسر دنیا به کربلا می‌کشاند تا همه در نقطه‌ای به نام کربلا زیر بیرق اباعبدالله(ع) باشند. بنده نیز خوش‌حالم که می‌توانم خدمتی در این مسیر انجام دهم.

هر بیماری که به‌خاطر مشکل مالی به پزشک نمی‌رود، به مطب من بیاید

پزشک بااخلاق گزارش ما می‌گوید: بنده عضو خیریه‌های گوناگون هستم، خیلی از افراد می‌آیند بیمارانی را به بنده معرفی می‌کنند و تقاضای کمک دارند، برخی مساجد نیز با من صحبت کرده‌اند که بیمارانی را جهت مداوای رایگان به بنده معرفی کنند، هم‌چنین دفتر آستان قدس رضوی با بنده مذاکراتی داشته‌اند که بیماران نیازمندی را به مطب بنده ارجاع دهند و افتخار می‌کنم که از این طریق می‌توانم دین خود را به اسلام و انقلاب ادا کنم، بنده با جان و دل در خدمت نیازمندان هستم.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، خوب بودن کار ساده ای است، تنها دلی به وسعت دریا می‌خواهد که یقین کنی هر نیکی که از سمت تو به‌سوی دیگران جاری می‌شود، پروردگار چندین برابر آن‌را به تو باز می‌گرداند. پزشک گزارش ما از مخاطبان خبرگزاری فارس در اقصی نقاط کشور درخواست کرد که اگر به‌دلیل مشکلات مالی از رفتن به پزشک سر باز می‌زنند، به مطب وی مراجعه کنند تا به‌صورت رایگان درمان شوند. خوب بودن همین‌قدر ساده است، همین‌قدر عاشقانه و همین‌قدر بی‌چشم‌داشت.

 فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر