logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۳
[ شناسه خبر : ۱۱۸۱۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرعامل آب منطقه ای زنجان:

3700 چاه فاقد پروانه بهره‌برداری در دشت زنجان وجود دارد/ 350 چاه غیرمجاز امسال در زنجان مسدود می‌شود

3700-چاه-فاقد-پروانه-بهره‌برداری-در-دشت-زنجان-وجود-دارد-350-چاه-غیرمجاز-امسال-در-زنجان-مسدود-می‌شود

مدیرعامل آب منطقه ای زنجان با اشاره به اینکه امسال انسداد 350 حلقه چاه را در برنامه‌ داریم گفت: از این تعداد 99 چاه غیرمجاز مسدود شده است.

به گزارش موج رسا; ارائه گزارش شرکت آب منطقه‌ای استان در خصوص وضعیت منابع آبی و اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی و تصویب برنامه عملیاتی دشت زنجان در راستای عملیاتی کردن طرح احیا و تعادل بخشی و دستوالعمل اجرایی قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه و همچنین موضوع ممنوعیت و عدم کشت برنج در راستای اجرای طرح سازگاری با کم آبی در استان از مصوبات جلسه شورای حفاظت منابع آب استان بود.

یوسف رضاپور در این جلسه با اشاره به انسداد چاه‌های غیرمجاز در استان زنجان اظهار کرد: انسداد چاه‌های غیرمجاز عمدتا در سه شهرستان زنجان، خدابنده و  ابهر بوده است.

وی با بیان اینکه در این سه شهرستان بیشترین تعداد انسداد چاه ها غیر مجاز را داشتیم افزود: همچنین در این سه شهرستان بیشترین تعداد کنتورهای هوشمند نیز نصب شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان به اینکه گروه‌های گشت و بازرسی را نیز در سطح استان افزایش دادیم عنوان کرد: دو پیمانکار نیز در انسداد چاه‌های غیرمجاز فعالیت دارند.

بیشتر بخوانید:

اجرای طرح اصلاح و تعدیل پروانه چاههای کشاورزی دشت‌های ممنوعه استان زنجان

وی با اشاره به اینکه امسال انسداد 350 حلقه چاه‌ غیر مجاز برنامه‌ریزی سده است افزود: از این تعداد 99 حلقه چاه مسدود شده است.

رضاپور عنوان کرد: بیشتر مسدودی چاه‌های غیر مجاز مربوط به شهرستان زنجان با 38 مورد بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر تعداد نصب کنتورهای هوشمند نیز مربوط به شهرستان زنجان با 40 مورد بوده است افزود: در مجموع امسال 88 کنتور هوشمند در چاه‌های مجاز به منظور جلوگیری از اضافه برداشت‌ها نصب شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان در ادامه با اشاره به وضعیت بهره‌برداری از چاه‌ها در دشت زنجان نیز اشاره کرد و افزود: یک برنامه‌ 20 سال بلند مدت برای برگرداندن وضعیت فعلی این دشت به وضعیت سال 71 از سوی وزارت نیرو تدوین خواهد شد.

*برداشت 68 میلیون‌متر‌مکعب از چاه‌های غیرمجاز دشت زنجان

وی با اشاره به اینکه در دشت زنجان 3 هزار و 586 چاه مجوزدار وجود دارد افزود: تعداد چاه‌های غیرمجاز در این دشت نیز 3 هزار و 700 چاه است.

رضاپور با اشاره به اینکه 184 میلیون متر مکعب آب از چاه‌های مجاز این دشت برداشت می‌شود افزود: این چاه‌ها 64 میلیون متر مکعب اضافه برداشت دارند.

وی عنوان کرد: همچنین میزان برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز در این دشت نیز 68 میلیون متر مکعب برآورد شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان علاج بخشی برداشت آب چاه‌های دشت زنجان را بستن چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت‌ از چاه‌های مجاز عنوان کرد.

*کشت برنج در 4700 هکتار در زنجان

وی در ادامه از افزایش کشت برنج در استان زنجان افزود: در طول چند سال گذشته برخلاف دستورالمعل‌های ابلاغی در خصوص کاهش کشت برنج در استان زنجان شاهد افزایش کشت آن در استان هستیم.

رضاپور عنوان کرد: در حال حاضر کشت برنج از 3 هزارو 394 هکتار به 4 هزار و 713 هکتار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه از این میزان حدود یک هزار و 210 هکتار در بستر رودخانه‌ها کشت می‌شود افزود: باید در این راستا اقدام شده و محصول جایگزین برای کشت آن در استان تعیین شود.

*برخورد با متخلفان دانه درشت در اولویت قرار گیرد

حقیقی استاندار زنجان نیز در مورد کاهش میزان کشت برنج اظهار کرد: ابتدا باید جلوی کشت برنج در بستر رودخانه‌ها گرفته شود و بعد از آن نسبت به جلوگیری کشت برنج در سایر جاها‌ باید اقدام کرد.

وی عنوان کرد: یکی از اشکالات ما در برخورد این است که دانه درشت‌ها را رها کرده با ضعیف‌ها برخورد می‌کنیم.

استاندار زنجان بیان کرد: بنده اعتقاد داریم و یقین دارم اگر با کسانی که تخلفاتشان بیشتر و بزرگتر است برخورد شود تلفات کوچک نیز اتفاق نمی‌افتد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر