logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۵
[ شناسه خبر : ۱۱۷۸۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
همزمان با روز زنجان؛

جایزه کتاب شیخ اشراق در زنجان برگزار می شود

جایزه-کتاب-شیخ-اشراق-در-زنجان-برگزار-می-شود

مدیرانجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان گفت: همزمان با روز زنجان – روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی،جایزه کتاب شیخ اشراق در زنجان برگزار می شود.

مهدی افضلی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: برنامه های بزرگداشت سهروردی و بزرگداشت روز ملی زنجان با هم ترکیب و در قالب جایزه کتاب شیخ اشراق برگزار می شود.

وی با بیان اینکه این جشنواره در سطح ملی برگزار می شود، افزود:چهار کتاب از بین کتاب های منتشر شده سال گذشته داروی شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه برای برگزاری این جشنواره با خانه کتاب وزارت ارشاد تماس گرفته شد،افزود:  48 کتاب در حوزه تاریخ و فرهنگ حوزه زنجان و 35 کتاب در حوزه سهروردی و شیخ اشراق برای داوری در این جشنواره انتخاب شد.

مدیرانجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان خاطرنشان کرد: برنامه ای برای اجرای جایزه کتاب شیخ اشراق پیش بینی و آیین نامه اجرایی آن با حضور متخصصان خانه کتاب طراحی و بومی سازی شد.

افضلی ادامه داد: کتاب های مختلف در چهار حوزه تاریخ،فرهنگ، هنر و فلسفه و حکمت اشراق انتخاب و بررسی شد.

وی از برگزاری این مراسم در روز سه شنبه 8 مرداد در کتابخانه سهروردی زنجان خبرداد و گفت: برنامه ریزی های لازم برای اجرای این برنامه انجام شده است.

به گزارش موج رسا،شهاب‌‌الدین یحیی سهروردی(متولد۵۴۹ق) معروف به شیخ‌ اشراق، عارف و مؤسس مکتب‌ اشراق است. او در سهرورد زنجان چشم به جهان گشود.

وی قبل از بلوغ شروع به تحصیل قرآن، ادبیات عربی و فارسی کرده و بعد از آن برای تکمیل تحصیلات خود در سن سیزده سالگی سهرورد را ترک کرد و عازم مراغه شد و نزد مجدالدین جیلی مشغول فراگیری حکمت، اصول‌ فقه و منطق ارسطویی گشت.

بیشتر بخوانید

سهروردی در سن بیست سالگی به اصفهان سفر کرد و محضر ظهیرالدین بیهقی(فارسی) مشغول تحصیل علم‌ منطق و افکارابن سینا شد و کتاب بصائر عمر بن سهلان ساوی را خواند.

او قبل از سی سالگی بین سال‌های ۵۷۷ - ۵۷۸ قمری اصفهان را ترک کرد و به دیار بکر رسید و بعد به آناتولی و بعد از اقامت کوتاه در آنجا به دمشق رفت و در آنجا به شهرهای بسیاری مراجعت کرد و با اساتید بسیاری ملاقات داشت و بحث حکمت‌ اشراق را با آنها مطرح میکرد.

سهروردی در سی سالگی به حران رفت و در آنجا با فخرالدین ماردینی آشنا شد و بسیاری از مطالب را از او فراگرفت. او سفر خود به توقات می‌رود و همانجا بود که کتاب حکمت‌ الاشراق خود را به پایان می‌رساند و سرآغاز مکتبی نوین در فلسفه اسلامی به نام مکتب اشراق شد. او کتاب‌ها و نوشته‌های زیادی را در سفرهای خود نوشت.

سهروردی مؤسس حکمت اشراق است، حکمتی که بر دو پایه استدلال و ذوق استوار است و فهم آن مستلزم آشنایی با حکمت مشائی و داشتن ذوق فطری و صفای ضمیر است. مقصود از حکمت اشراقی حکمتی است که مبتنی بر فلسفه مشائی ابن سینا و تصوف اسلامی و اندیشه‌های فلسفی ایران باستان و یونان به وجود آمد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر