logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۶
[ شناسه خبر : ۱۱۶۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
گفت‌وگوی تفصیلی موج رسا با دبیر ستاد انتخابات استان زنجان:

مهدوی: تجربه‌‌ام در برگزاری ۲۰ انتخابات ثابت کرده که محال است حق کسی بر سر صندوقهای رای ضایع شود/مجموعه وزارت کشور در آمادگی کامل به سر می‌برد

مهدوی:-تجربه‌‌ام-در-برگزاری-۲۰-انتخابات-ثابت-کرده-که-محال-است-حق-کسی-بر-سر-صندوقهای-رای-ضایع-شود-مجموعه-وزارت-کشور-در-آمادگی-کامل-به-سر-می‌برد

دبیر ستاد انتخابات استان زنجان گفت: بنده ۲۰ انتخابات را برگزار کرده و یا در آن حضور داشتم و به طور یقین می‌گویم که محال است حق کسی بر سر صندوقهای رای ضایع شود.

به گزارش موج رسا; نخستین روزهای سال ۹۶ با ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا آغاز شد و شاید بهتر است این طور بگوییم که سال با شور و شوق انتخابات به لحظه تحویل رسید و برخی از داوطلبان بعد از تحویل سال به جای دید و بازدید برای ثبت‌نام به ستادهای انتخاباتی در شهرستانهای مختلف رفتند و ثبت‌نام از داوطلبان نیز به مدت ۷ روز از ۳۰ اسفند ماه سال ۹۵ تا ۶ فروردین ماه سال جدید انجام شد.

امسال دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد و ملت همیشه در صحنه ایران در این روز دوباره حماسه‌ای دیگر خلق می‌کنند، حال برای آگاهی از جزئیات و روند برگزاری یک انتخابات باشکوه به سراغ دبیر ستاد انتخابات استان زنجان رفتیم.

بهروز مهدوی در ابتدا با یادآوری آمار ثبت‌نام کنندگان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان اظهار داشت: در این دوره ۵۰۱۳ نفر ثبت‌نامی برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا داشتیم که نسبت به ۴۷۲۲ نفر دور قبل ۶.۲ درصد افزایش را مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه امسال کل داوطلبین شورای شهر ۷۷۷ نفر هستند تعداد داوطلبان ثبت‌نام کننده دوره قبل را ۶۷۱ عنوان و خاطرنشان کرد: در شورای شهر ما رشد ۱۵.۸ درصدی را شاهد هستیم و از طرفی کل داوطلبین شورای روستایی در دوره چهارم ۴۰۵۱ نفر بود که در این دوره به ۴۲۳۶ نفر رسیده یعنی ۴.۶ درصد رشد داشته است.

مهدوی با بیان اینکه بر اساس قانون از ۷ تا ۱۶ فروردین ماه فرصت استعلام از مراجع چهارگانه است، اضافه کرد: برای کل داوطلبان شورای شهر استعلام از مراجع چهارگانه اخذ می‌شود اما در روستاها بر اساس قانون اگر هیئت اجرایی فردی را مضنون تشخیص دهد استعلام آن افراد از مراجع چهارگانه اخذ می‌‌شود یعنی این اختیار به هیئت‌های اجرایی داده شده تا براساس تشخیص خود عمل کنند.

وی با ذکر این نکته که مراجع چهارگانه فقط سوابق فرد را اعلام می‌کنند و مسئولیت تایید و یا رد داوطلبان بر عهده آنها نیست، ادامه داد: تصمیم‌گیری در تایید و یا رد داوطلبان به عهده هیئت‌های اجرایی و بعد از آن بر عهده هیئت‌های نظارت است.

دبیر ستاد انتخابات استان زنجان با اعلام اینکه ماده ۴۵ تا ۵۲ قانون شوراها مربوط به بررسی صلاحیت‌ها است، اظهار داشت: بعد از ارائه استعلام توسط مراجع چهارگانه هیئت‌های اجرایی نیز هفت روز فرصت دارند تا به صلاحیت داوطلبان رسیدگی کنند و نتیجه به هیئت‌های نظارت اعلام می‌شود و هیئت‌های نظارت نیز هفت روز مهلت دارند تا بررسی‌های لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه اینکه یک روز نیز فرصت برای اعلام نظر به فرمانداریها و بخشداریها در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: فرمانداریها و بخشداریها نیز یک روز فرصت دارند تا مراتب تایید و یا رد را به دوطلبان اعلام کنند.

دبیر ستاد انتخابات استان زنجان تصریح کرد: نکته مهم در مورد بررسی صلاحیت‌ها این است که این بررسی باید به صورت محرمانه انجام شود تا سبب هتک حرمت و به خطر افتاده آبروی افراد نشود، از طرفی بررسی‌ها از حیطه موارد قانونی خارج نشود و افشای اطلاعات افراد نیز ممنوع است، نکته بعد اینکه دلیل رد صلاحیت نیز باید به خود شخص اعلام شود.

مهدوی با اشاره به اینکه داوطلبان رد شده شورای شهر چهار روز فرصت دارند تا اعتراض خود را به هیئت نظارت استان اعلام کنند، بیان کرد: در روستاها نیز داوطلبان رد شده دو روز فرصت دارند تا مراتب اعتراض خود را به هیئت‌های نظارت شهرستان اعلام کنند.

وی گفت: بعد از اعلام اعتراضات، هیئت نظارت ۱۰ روز فرصت دارد تا در مورد کسانی که رد صلاحیت شدند و اعتراض کردند اعلام نظر کند که در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه نتیجه قطعی اعلام می‌شود و بعد از این مرحله نیز فرمانداریها و بخشداریها سه روز فرصت دارند تا اسامی نامزدها را با انتشار آگهی اعلام کنند.

دبیر ستاد انتخابات استان زنجان با بیان اینکه تبلیغات شوراها و از تاریخ ۲۱ تا ۲۷ اردیبهشت ماه در نظر گرفته شده است، افزود: روز ۲۸ اردیبهشت ماه در سراسر کشور ممنوعیت تبلیغات پیش‌بینی شده است.

وی با ابراز اینکه دستور انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ فروردین ماه از طرف وزیر کشور صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: همزمان با صدور دستور از طرف وزیر کشور  ثبت‌نام از داوطلبان به مدت هفت روز انجام می‌شود.

مهدوی با ذکر این نکته هیئت‌های نظارت استانها در انتخابات ریاست جمهوری ناظرین خود را به شعب اعزام و از طرفی انتخابات را رصد می‌کنند، بیان کرد: نظارت بر نحوه تبلیغات و تخلفات داوطلبان نیز توسط هیئت‌های نظارت رصد می‌شود و از طرفی ما نیز هیئت‌های بازرسی داریم که گزارشات خود را به شورای نگهبان و وزارت کشور ارسال می‌کنند.

وی در مورد آموزش‌های ارائه شده به دست‌اندر کاران برگزاری انتخابات نیز گفت: برنامه‌های آموزش قانون، مقررات و آئین‌نامه‌های ما برای انتخابات شوراها و ریاست جمهوری از سه ماه قبل آغاز شده که برای کارشناسان بخشداریها و فرمانداریها بوده است.

دبیر ستاد انتخابات استان زنجان اضافه کرد: علاوه بر این ما آموزشهایی را برای بخشداران و فرمانداران برگزار کردیم و حتی آموزنهایی نیز برگزار شده است و باید تاکید کنم که مجموعه وزرات کشور برای برگزاری انتخابات در آمادگی کامل به سر می‌برد.

وی با بیان اینکه هیچ نکته ابهام آمیز در مورد قانون و مقررات نداریم، ابراز کرد: در بحث سامانه انتخابات نیز آموزشهای لازم ارائه شده و تسلط کافی در بخش فنی نیز حاصل شده است.

مهدوی با ابراز اینکه ما در ادامه آموزش نمایندگان فرمانداران را دنبال خواهیم کرد، گفت: اعضای شعب، بازرسان و اعضای هیئت‌های اجرایی نیز باید آموزشهای لازم را ببینند که ما این کار را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم و ارائه آموزش به نامزدها نیز بعد از تایید صلاحیت در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه آموزش یکی از پارامترهای سلامت انتخابات است، عنوان کرد: اگر آموزش کامل و دقیق باشد اعتماد بیشتر مردم را به دنبال خواهد داشت و دقت و سرعت انتخابات نیز بالا خواهد رفت.

دبیر ستاد انتخابات استان زنجان با تاکید بر اینکه ارائه آموزشهای دقیق و منظم جلوی کمترین تخلفات احتمالی را می‌گیرد، افزود: علاوه بر آموزشهای تخصصی به مجریان انتخابات برنامه‌ای نیز با همکاری صدا و سیما و رسانه‌ها برای آموزش عمومی مردم در نظر گرفته شده است.

وی با تصریح این نکته که مردم باید با حق و حقوق خود آشنا شوند، بیان کرد: مردم در تعیین سرنوشت خود نقش اساسی دارند که به همین جهت باید با قانون و مقررات انتخابات آشنا باشند.

«مردم بدانند که همه افراد حاضر در شعب اخذ رای آموزشهای لازم لازم را دیده‌اند» مهدوی با تذکر دوباره بر این جمله گفت: بنده ۲۰ انتخابات را برگزار کرده و یا در آن حضور داشتم و به طور یقین می‌گویم که محال است حق کس بر سر صندوقهای رای ضایع شود.

وی تصریح کرد: ممکن است اشتباهات سهوی، ناچیز و کم اهمیت در انتخابات رخ دهد اما هیچ اتفاق و تخلف عمدی در روند انتخابات ممکن نیست و محال است.

دبیر ستاد انتخابات استان زنجان بیان کرد: ناظران مختلفی از جمله شورای نگهبان و مجلس بر روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها نظارت دارند و از طرفی نمایندگان فرمانداران، بازرسان و نمایندگان نامزدها نیز در شعبه حضور دارند که احتمال هر تخلفی را به صفر می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه سامانه نیز کنترلهای لازم را انجام می‌دهد، اظهار داشت: راهکارهای قانونی خوبی وجود دارد و در بحث تعرفه‌ها نیز موارد امنیتی رعایت شده و قابلیت جعل تعرفه‌ها به هیچ عنوان وجود ندارد.

مهدوی تصریح کرد: تاکید مجریان انتخابات و رئیس جمهور محترم اجرای فرامین مقام معظم رهبری است که فرمود «ما می‌خواهیم یک انتخابات سالم، قانونمند با مشارکت حداکثری و در امنیت کامل برگزار شود».

ادامه گفت‌وگوی موج رسا با دبیر ستاد انتخابات استان زنجان به زودی منتشر می‌شود...

///ا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر