logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۰
[ شناسه خبر : ۱۱۶۴۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

اپیدمی جدید در سینمای ایران با حضور بازیگران خارجی/ جذابیت بصری مد نظر است یا هنر بازیگری؟

اپیدمی-جدید-در-سینمای-ایران-با-حضور-بازیگران-خارجی-جذابیت-بصری-مد-نظر-است-یا-هنر-بازیگری؟

سینمای ایران در چند سال اخیر به تولیداتی مشترک با کشورهای دیگر پرداخته است و یا فیلم هایی را ساخته که از بازیگران خارجی در فیلم هایش استفاده کرده است. این اتفاق در تمام جهان مرسوم است و تا به اینجای کار مشکلی وجود ندارد اما مسئله اصلی که برای سینمای ما وجود دارد محدودیت هایی است که به سبب فرهنگ و هنجارهای کشورمان وجود دارد.

به گزارش موج رسا; سینمای ایران در چند سال اخیر به تولیداتی مشترک با کشورهای دیگر پرداخته است و یا فیلم هایی را ساخته که از بازیگران خارجی در فیلم هایش استفاده کرده است. این اتفاق در تمام جهان مرسوم است و تا به اینجای کار مشکلی وجود ندارد اما مسئله اصلی که برای سینمای ما وجود دارد محدودیت هایی است که به سبب مسائل فرهنگی و دینی در کشور وجود دارد.

به گفته کارشناسان دیدن یک فیلم چند بار تاثیرگذارتر از خواندن یک کتاب است، بنابراین زمانی که برای فیلم بازیگر انتخاب می شود باید متر و معیاری وجود داشته باشد، این که ما از بازیگران خارجی در فیلم و سریال های ایرانی استفاده می کنیم باید وجهه آن بازیگر را در جامعه خودش و همچنین واکنش های اجتماعی کشورمان را با وی در نظر بگیریم.

افرادی که در فضاهای اجتماعی و یا فیلم و صنعت های مختلفی مانند مدلینگ فعالیت دارند، باید قبل از انتخاب برای بازی در فیلم و سریال های ایرانی مورد بررسی قرار گیرند که آیا با معیارهای ما در تضاد هستند یا خیر، سپس همکاری صورت گیرد. متاسفانه این مهم در سینمای ما گاهی اوقات مورد بی توجهی قرار گرفته و دیده شده است که از بازیگرانی در فیلم و سریال های ایرانی استفاده شده که با اخلاق و عرف جامعه ما در تضاد بوده اند.

فیلم سینمایی "دختر شیطان" که به تازگی روی پرده رفته است، از یک بازیگر هندی استفاده کرده است که سابقه بسیاری در مدلینگ عکس های مبتذل دارد و این عکس ها در صفحه اینستاگرامش وجود دارد و کاملا قابل رویت هستند و فیلمساز نمی تواند اظهار بی اطلاعی کند.

در سال 96، آقای بایرام فضلی «جن زیبا» را ساخت. در این فیلم، نورگل یشیلچای، بازیگر ترکیه‌ای، درکنار فرهاد اصلانی قرار گرفت، یشیلچای بازیگر سریال های شبکه جم است، شبکه ای که چند تن از بازیگران ایرانی بخاطر بازی در آن ممنوع الکار شدند، حضور این بازیگر ترکیه ای در سینمای ما این مسئله را به وجود می آورد که اگر بازی در این شبکه جرم است چرا استفاده از یک بازیگر ترک که قطعا به حجاب و هنجارهای ما هم پایبند نبوده، در سینمای ما مشکل ندارد اما برای بازیگران ایرانی این اتفاق، خلاف تلقی می شود؟

نتیجه تصویری برای جن زیبا

 

پس از حواشی به‌وجود‌آمده بابت اکران «دختر شیطان» و دست‌به‌دست‌شدن عکس‌های آن‌چنانی ایشا گوپتا، ابراهیم داروغه‌زاده، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، به موضوع حضور بازیگران خارجی در آثار ایرانی ورود کرد. معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره استفاده از بازیگران خارجی در سینمای ایران که هرازگاهی با حاشیه‌هایی همراه است، گفت : در نظام‌نامه تولیدات مشترک سینمایی، ضوابط استفاده از بازیگران خارجی دیده شده و به‌زودی پیش‌نویس آن منتشر می‌شود. داروغه‌زاده در‌این‌باره به «فارس» گفت: در موضوع بازیگران خارجی در سینمای ایران، تاکنون ملاحظه ما حضورنیافتن آن‌ها در فیلم‌های مستهجن و غیراخلاقی و شهرت‌نداشتن به مفاسد اخلاقی بوده است.

حضور بازیگران خارجی در فیلم های ایرانی در حال تبدیل شدن به یک اپیدمی در سینمای ایران است و روز به روز به تعداد این‌ها افزوده می شود، بنابراین با این روند که پیش روی سینمای ایران است وزارت فرهنگ و ارشاد باید نظارت وبرنامه ریزی دقیق‌تری بر آثار تولید مشترکمان با کشورهای دیگر داشته باشد؛ یک مسئله دیگر که وجود دارد این است که دلیل استفاده از این بازیگران زن خارجی چیست؟ آیا دلیلی منطقی پشت این انتخاب ها است یا که تنها به سبب جاذبه بصری از این افراد بازی می گیرند؟

منبع: دانا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر